پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شکل شاه به صورت عمدی تخریب شد - سنگ‌باران سروصورت بزرگان قاجاری در آمل

یادمان

شکل شاه به صورت عمدی تخریب شد - سنگ‌باران سروصورت بزرگان قاجاری در آمل

سر و صورت بزرگان و امرای همراه با ناصرالدین شاه در نقش برجسته 'شکل شاه' به صورت تعمدی و به وسیله سنگ تخریب شده است. این نقش برجسته در سال 1295 ه.ق. در تنگه بند بریده جاده تاریخی هراز به دستور شاه قاجار حجاری شده بود.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث: مهدی خلیلی باستان شناس با اعلام این خبر به CHN می گوید: "نقش­برجسته قاجاری در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل وانا در کنار محور ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصرالدین شاه و بدستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده است. این نقش­برجسته در کنار راه ساسانی-اسلامی ساخته شده و پهنای نقش­برجسته 8 متر و درازای آن 4 متر است. در این حجاری ناصرالدین شاه سوار بر اسب در وسط بهمراه ده تن از امرای کشوری و لشکری در طرفین راست و چپ نشان داده شده است. "

این کارشناس ارشد باستان شناسی در ادامه می افزاید: " بر بالای سر این یازده تن القاب یا سمت آنان نوشته شده است. تاریخ ساخت براساس کتیبه به تاریخ 1295 هجری قمری ذکر شده است. دور تا دور این نقش­برجسته در حاشیه اشعاری در وصف ناصرالدین شاه نگاشته شده است. در سال­های اخیر به دلیل عدم مراقبت­ و حفاظت فیزیکی، چه از لحاظ طبیعی که در معرض مستقیم باران و برف سنگین قرار گرفته و چه از لحاظ تخریب انسانی، در شرایط بدی قرار دارد. "


آنگونه که مهدی خلیلی خبر می دهد چندی پیش صورت و ریش دو تن از درباریان سمت چپ نقش­برجسته، مورد تعرض قرار گرفت و به صورت عمدی شکسته شد، همچنین در جای­جای این نقش­برجسته قاجاری یادگاری­هایی نوشته شده، و ترک بزرگی در وسط نقش­برجسته ایجاد شده است.

 

این باستان شناس در ادامه با اشاره به مسیر دسترسی به این نقش برجسته می گوید: " از جاده اصلی تا این اثر قریب 1 کیلومتر راه است که هیچگونه مسیر مناسبی برای بازدید از نقش­برجسته وجود ندارد و گردشگر باید از لابلای سنگ­ها، محیط ناامن، زمین خیس شده به علت آب رودخانه هراز، درختچه­ها و علف­های هرز و بوی بد که در راه حس می­شود گذر کند، در صورتیکه این اثر مهم و تاریخی قابلیت جذب گردشگری داخلی و خارجی را دارد.
 

 این اثر در تاریخ 7/7/1381 به شماره 6272 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه