پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان مازندران مرگ دسته‌جمعی ماهیان در دریای خزر

دیده‌بان مازندران

مرگ دسته‌جمعی ماهیان در دریای خزر

برگرفته از تابناک

به گزارش «جام جم»، صید ماهیان استخوانی در استان گلستان که دارای 100 کیلومتر نوار ساحلی است؛ در حالی در جریان است که اهالی غرب گلستان از جمله شهرهای بندر گز و بندر ترکمن از چند روز گذشته در حوزه‌های آبی منطقه از مرگ و روی آب آمدن برخی گونه‌ها‌ی ماهی نظیر کفال گزارش داده‌اند.

به گفته این اهالی، تاکنون سابقه نداشته که ماهی کفال به سواحل و حاشیه رودخانه نزدیک شود، اما در چند روز گذشته، این ماهیان تاحدی به ساحل و کناره‌های رودخانه نزدیک شده اند که حتی کودکان نیز می‌توانند آنها را با دست و بدون استفاده از ابزار صیادی صید کنند.

برخی اهالی نیز معتقدند گوشت این ماهیان لمس بوده و ناشی از وجود بیماری است وگرنه امکان ندارد براحتی بتوان این ماهیان را صید کرد.

آلاینده‌های زیست‌محیطی؛ عامل مرگ ماهیان

دکتر سیدمحمدرضا فاطمی، مدیر گروه دریا در دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت‌وگویی با «جام‌جم» علت این دو فاجعه زیست‌محیطی را در سواحل شمالی و جنوبی کشور ورود آلاینده‌هایی همچون فاضلاب‌ها و سموم خشکی دانست و گفت: چون ماهی کفال یک ماهی سطحی است به این معنا که روی سطح آب زندگی می‌کند و بیشتر در مناطق ساحلی و کم‌عمق به سر می‌برد، لذا بیشتر تحت تاثیر فاضلاب‌ها و سموم مناطق خشکی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ‌آب‌های شمال کشور بچه‌ماهی‌های کفال معمولا وارد مناطق ساحلی می‌شوند. این ماهی‌ها اوایل زندگی خود خیلی زود تحت تاثیر آلودگی آلاینده‌ها قرار می‌گیرند، لذا اولین ماهی‌ای که بر اثر آلودگی از بین می‌رود، ماهی کفال است که در جنوب نیز به آن گاریز می‌گویند و اندازه آن از کفال شمال کوچک‌تر است. بنابراین مطمئنا مرگ و میر ماهی‌‌ها در سواحل شمال و جنوب کشور ناشی از فاضلاب‌های شهری است که وارد دریا شده و باعث تلف شدن ماهی‌ها شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که ریشه‌یابی این اتفاقات احتیاج به بررسی بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: به احتمال قوی در سواحل شمالی کشور هم آلودگی ناشی از آلاینده‌ها و سموم خشکی علت این امر بوده که البته چون الان فعالیت کشاورزی در آن منطقه نداریم، ورود فاضلاب‌های آن منطقه به دریا می‌تواند علت اصلی این اتفاق باشد.

علت قطعی مشخص نیست

مطلبی، رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در گفت‌وگویی با فارس علت مرگ چند روز گذشته ماهیان در سواحل بندرعباس را حرکت دسته‌جمعی ماهیان منطقه برای تخمگذاری به سوی ساحل و برخورد با فاضلاب و آلودگی ناشی از آن دانست و گفت: ماهیان گاریز معمولا به صورت دسته‌جمعی و گله‌ای تخمگذاری می‌کنند که به دلیل مواجه شدن با آلودگی‌ فاضلاب ساحل از بین رفته‌اند.

اما مدیرکل شیلات استان گلستان ضمن خودداری از هرگونه اظهارنظر قطعی درباره علت این تلفات به «جام‌جم» گفت: این تلفات فقط منحصر به ماهی کفال بوده و نه‌تنها در بندر ترکمن و گز بلکه در کل سواحل دریای خزر مشاهده شده است.

پاسندی با اشاره به این‌که این تلفات مربوط به ماهی‌های زیر وزن 200 گرم بوده و از سال گذشته در سواحل دریای خزر (‌مازندران و گیلان) شروع شده است، افزود: متاسفانه از حدود یکی 2 ماه پیش که فصل صید نیز هست این اتفاق در سواحل استان گلستان هم مشاهده شده است که بلافاصله گزارش آن را به شیلات ایران و مرکز تحقیقات اعلام کردیم. در حال حاضر مرکز تحقیقات، محیط زیست و دامپزشکی استان در حال بررسی علت آن هستند ولی هنوز در این‌باره به قطعیتی نرسیده اند.

وی افزود: متاسفانه چیزی که شاهد آن هستیم ،کنار آمدن هر روزه ماهی‌ها به ساحل است که نشان‌دهنده اتفاقی ناگوار برای آنهاست.

پاسندی در پاسخ به این سوال که آیا ورود آلاینده‌هایی همچون پسماند فاضلاب‌ها را در این امر موثر می‌داند یا خیر گفت: با این‌که احتمال ورود این پسماندها و آلاینده‌ها به دریا و امکان آلوده شدن ماهی‌ها از این طریق را رد نمی‌کنم، اما نمی‌توانم در این‌باره اظهارنظر قطعی داشته باشم چراکه ممکن است دلایل زیستی، بالینی یا ژنتیک در این امر دخیل باشند چون ماهی کفال یک ماهی مهاجر و میهمان است که در سال‌های میانی دهه 40 از آب‌های دریای سیاه به این آب‌ها راه یافته است. مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان این‌که غیربهداشتی بودن این ماهی‌ها به دامپزشکی و مراجع استانی اعلام شده است، به مردم منطقه توصیه کرد که به هیچ عنوان از این ماهی‌ها استفاده نکنند چراکه امکان آلودگی آنها بسیار بالاست

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید