پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جام زرین کلاردشت؛ مهمانی از تاریخ هزاره‌ها

یادمان

جام زرین کلاردشت؛ مهمانی از تاریخ هزاره‌ها

‌جام زرین کلاردشت که خبر حضور آن در مازندران پیچیده است، از شاهکارهای میراثی استان مازندران به شمار می‌رود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike shox agile for men sale in america today show - CQ4227 - Buy now Jordan AIR JORDAN XXXV - 004

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)

‌جام زرین کلاردشت که خبر حضور آن در مازندران پیچیده است، از شاهکارهای میراثی استان مازندران به شمار می‌رود.

شریفی باستان‌شناس و مسئول‌ پژوهش‌های میراث فرهنگی مازندران درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا در زمینه چگونگی کشف جام زرین کلاردشت اظهار کرد: در سال 1318در تپه گنج‌کلا کلاردشت در محل قصر اوجابیت در هنگام عملیات ساختمانی اشیایی از جنس طلا، مفرغ و سفال کشف شد.

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده بر روی این اشیا قدمت آنها بین اواخر هزاره دوم تا اوایل هزاره اول تشخیص داده شد.

شریفی افزود: در میان این اشیا به دست آمده جامی استوانه‌ای شکل از جنس طلا وجود داشت که از نظر صنعت فلز کاری شاهکار دوران خود لقب گرفت.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: بر روی جام زرین کلاردشت نقش سه شیر حک شده که به دنبال هم می‌آیند و نماد آریایی برروی یکی از این شیرها خودنمایی می‌کند.

مسئول پژوهش‌های میراث فرهنگی مازندران در ادامه گفت: آن چیز که این جام را متمایز و خاص می‌کند، وجود پرچ کاری بر روی جام زرین کلاردشت است، به این صورت که سر شیرها به صورت جداگانه ساخته شده و بر روی بدنه پرچ شده است.

وی افزود: انگار سر برجسته حیوان از بدنه جام بیرون زده و نمونه این فلزکاری را تنها در آثار به دست آمده از تپه‌های سیلک می‌توان دید.


مریم الطافی مدیر موزه‌های استان مازندران نیز در گفت وگو با ایسنا گفت: این جام 235 گرمی با ارتفاع 9 سانتی‌متر با همکاری موزه ملی به مناسبت روز موزه‌ها از سوم خرداد به مدت یک ماه در مازندران به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، تمام این آثار نشانه‌ای بر قدمت و غنای فرهنگ و تمدن ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه