جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چوب حراج بر پیکره مشهورترین خانه روستایی جهان در کجور

یادمان

چوب حراج بر پیکره مشهورترین خانه روستایی جهان در کجور

خانه مینا و پلنگ یکی از مشهورترین خانه‌های روستایی در جهان به شمار می‌آید که با مصالح کاملاً بومی و به شکل سنتی در بیش از 1.5 قرن گذشته در کندلوس بنا نهاده شده است اما اکنون چوب حراج بر پیکر آن، زخمی عمیق و دردناک را حک کرده است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | JORDAN BRAND

به گزارش خبرگزاری فارس، بخش کوهستانی کجور در غرب مازندران با قدمتی چند هزار ساله یکی از نقاط تاریخی کهن ایران به شمار می‌رود.

 کشف قبور مختلف در دوره‌های تاریخی بسیار کهن و کشف ابزارآلات زندگی گذشتگان در دوره‌های دور تاریخی حکایت از این موضوع دارد.

حفظ و حراست و نگهداری از آثار کهن و قدیمی که در خود روایت‌ها و حکایت‌های ارزنده‌ای را ثبت و ضبط دارند بدون شک امری بسیار مهم است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

افزایش حفاری‌های غیرمجاز در کجور

حفاری‌های غیرمجاز که طی ماه‌های گذشته در بخش کجور مازندران به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است زنگ خطری جدی برای میراث کهن سرزمین ما است.

هر میراثی که از پیشینیان ما برای نسل امروز به امانت مانده است در خود جهانی بزرگ دارد که نمی‌توان هیچ قیمتی برای این جهان تاریخی ارزشمند قیمتی تعیین کرد و این اهمیت و ارزش میراث‌های کهن را بیش از پیش عیان می‌سازد اما شاید همواره تصور شود که میراث‌های کهن همیشه در زیر خروارها خاک مدفون هستند و در گذر زمان کشف و مورد مطالعه قرار می‌گیرند اما میراث‌هایی نیز وجود دارند که هنوز به زیر خاک نرفتند و همچنان بخشی از تاریخ کهن یک سرزمین و منطقه را رقم می‌زنند.

حکایت مینا و پلنگ پدیده منحصر به فرد در جهان

حکایت مستند "مینا و پلنگ" در کجور و در روستای فرهنگی و تاریخی کندلوس از آن دسته میراثی است که می‌توان آن را به عنوان یک رویداد منحصر به فرد و شگفت‌آور در جهان بر شمرد که راز بزرگی از عشق و دلدادگی خیره کننده‌ای میان یک انسان و یک پلنگ را در خود جای داده است.

 پلنگ به عنوان یک حیوان درنده خو و وحشی چنان واله و شیدای یک انسان می‌شود که آن در دنیا دیده نشده است.

 آنچه اکنون از این زندگی سراسر عشق و دلدادگی بر جای مانده است یک کلبه چوبی روستایی است که میزبان عشقی مانا و بی‌نظیر میان انسان و حیوانی درنده خو است.

 "کَلِه چوی مینا" یا همان خانه و کلبه روستایی همه ساله یکی از اماکن ثابت و مورد توجه خاص ویژه گردشگرانی است که از سراسر کشور و در مواردی از خارج از کشور به نخستین روستای برتر و هدف گردشگری استان مازندران یعنی دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس سفر می‌کنند.

خانه‌ای با قدمت 1.5 قرن

خانه مینا و پلنگ یکی از مشهورترین خانه‌های روستایی در جهان به شمار می‌آید که با مصالح کاملا بومی و به شکل سنتی در بیش از 1.5 قرن گذشته در کندلوس بنا نهاده شده است اما اکنون این میراث کهن اصلا حال و روز خوبی ندارد و چوب حراج بر پیکر آن، زخمی عمیق و دردناک را حک کرده است که اگر هر چه زودتر از سوی مسئولان و متولیان امر مورد توجه و درمان واقع قرار نگیرد دیری نمی‌پاید که شاهد مرگ برگی از تاریخ کهن و ارزشمند جهانی در استان مازندران و بخش کجور خواهیم بود که دیگر قابل جبران نیست.

چوب حراج بر پیکره میراث فرهنگی در کجور

خانه مینا و پلنگ، پس از آنکه یک بار در یکی دو سال اخیر به فروش رفت و میراث فرهنگی نیز با وجود رسانه‌ای شدن آن، هیچ واکنشی نشان نداد لذا اکنون این روزها نیز در زیر سرمای شدید کوهستان و در غربت خویش درد سوزناک چوب حراج را ناله‌کنان تحمل می‌کند تا بلکه متولیان امر به ناله‌هایش پاسخ داده و مرهمی بر زخم عمیق و دردناکش بگذارند.

ورود میراث فرهنگی برای جلوگیری از به حراج گذاشتن این میراث و یادگار کهن و تاریخی سرزمین کجور مازندران ضروری است تا خود نسبت به خرید این خانه فرهنگی و تاریخی و شگفت‌انگیز جهانی و البته با کمک دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی که تعدادشان کم هم نیستند،اقدام کند تا این کله چوی تاریخی را به یک موزه بین‌المللی تبدیل کند و قدر مسلم این حرکت ارزشمند کاملا قابل تحقق است و فقط کافی است تا میراث فرهنگی آستین همت خود را بالا بزند و گامی اساسی بردارد.

 آمادگی تبدیل خانه مینا به موزه بین‌المللی را داریم

بنیانگذار مجموعه فرهنگی کندلوس در این باره به خبرنگار فارس در نوشهر گفت: میراث فرهنگی باید متوجه باشد که روایت مستند " مینا و پلنگ " این یک واقعه جهانی است و دارای ابعاد جهانی است.

 علی اصغر جهانگیری با بیان اینکه این روایت یک سوژه بسیار عرفانی، علمی و فرهنگی دارد است، اظهار داشت: برای میراث فرهنگی خرید و سرمایه‌گذاری در خانه مینا و پلنگ نباید سخت باشد.

وی عنوان کرد: می‌توان این کلبه تاریخی را بازسازی کرد و ابزار و آلات زندگی و نیز البسه مینا را در این خانه با دکوری زیبا  قرار داد و یک سوژه برای گردشگران شود فرهنگ مازندران را اشاعه دهیم.

جهانگیری تصریح کرد: امیدواریم میراث فرهنگی برای خرید و به تملک درآوردن کله چوی مینا در کندلوس اقدام کند و در اختیار مجموعه فرهنگی کندلوس قرار دهد تا ما نیز آنرا با دکوربندی خاص بازسازی و آماده کنیم و این سوژه ارزشمند فرهنگی و تاریخی را در جهان اشاعه دهیم.

 وی همچنین درباره جمع‌آوری و به رشته تحریر در آوردن مستندات روایت مینا و پلنگ و در نهایت چاپ کتاب آن گفت: مستندات این کتاب را به مدت سه سال از طریق مصاحبه با پیران و سالخوردگان روستا که مینا و زندگی‌اش با پلنگ را از نزدیک دیده بودند جمع‌آوری کردم و پس از آن کتاب معروف "روایت مستند مینا و پلنگ" را به چاپ رساندم که اکنون به چاپ هشتم رسید.

بنیانگذار مجموعه فرهنگی کندلوس با اشاره به اینکه اگر میراث فرهنگی خانه مینا را به عنوان یک سوژه بین‌المللی و جهانی ببیند و آن را خریداری کند، افزود: ما این آمادگی را داریم تا تمامی هزینه‌های بازسازی و دکوربندی آنرا تقبل کنیم و این خانه فرهنگی و تاریخی را به یک موزه بین‌المللی تبدیل کنیم و حتی پس از این هر چه درآمد از کنار فضای گردشگری آن به وجود آمد نیز به جیب میراث فرهنگی برود.

شرایط خرید خانه مینا و پلنگ را نداریم

مسئول اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نوشهر نیز دراین باره به خبرنگار فارس اظهار کرد: میراث فرهنگی نیز نگران وضعیت خانه تاریخی مینا و پلنگ در روستای کندلوس است و تلاش بر این بتواند نسبت خرید آن اقدام کند.

حسین متاجی گفت: بسیار علاقه‌مند به خرید خانه مینا و پلنگ در روستای فرهنگی،تاریخی و گردشگری کندلوس هستیم اما شرایط مالی ما اجازه این کار را نمی‌دهد ولی به هر صورت بهر حال به دنبال راه حل مناسب هستیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه