سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ‍پدال قایق‌ها، دالان‌های باغ تاریخی عباس آباد بهشهر را تهدید می‌کند

یادمان

‍پدال قایق‌ها، دالان‌های باغ تاریخی عباس آباد بهشهر را تهدید می‌کند

این روزها بسیاری از محوطه‌ها و آثار تاریخی کشور به‌دلیل نداشتن تعیین‌حریم دچار مشکلات جدی شده‌اند. دست‌اندازی‌های انسانی و تخریب‌ عوامل طبیعی سبب شده که آثار و محوطه‌های استان مازندران از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد. فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی اما با اعتراض به این موضوع تعیین حریم آثار تاریخی را جزو اقداماتی می‌دانند که باید در اولویت مسئولان میراث‌فرهنگی کشور قرار بگیرد. آن‌ها می‌گویند درحال‌حاضر ‍پدال قایق‌ها دالان‌های باغ عباس آباد را به‌شدت تهدید می‌کند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سالهاست فعالان و انجمن‌های میراث فرهنگی مازندران، دغدغه تعیین حریم آثار تاریخی استان مازندران را دارند، اما آنطور که این فعالان خبر می‌دهند با وجود نگرانی‌ها و درخواست‌های مکرر بسیاری از تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی این استان فاقد حریم هستند.
 
« علیرضا صادقی امیری» دبیر انجمن جوانان سپید پارس به آثار تاریخی مازندران و اشاره می‌کند که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع آب و هوای این منطقه در معرض تخریب‌های طبیعی قرار گرفته‌اند، او می‌گوید:« بیشترین آثار موجود در این مناطق مربوط به تپه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی می‌شود که از یک سو مورد تخریب‌های عامدانه انسانی قرار گرفته و از طرف دیگر مورد تهدید عوامل طبیعی».
 
او معتقد است، درحال‌حاضر مهمترین علت تخریب‌های انسانی به نبود تعیین حریم آثار تاریخی برمی‌گردد است. همچنین عدم شناخت، آگاهی و همکاری مردم در حفاظت از بناهای تاریخی سبب شده که  مجموعه میراث جهانی "باغ عباس آباد" بهشهر که در سال 2011 به عنوان یکی از 9 باغ ایرانی "پاسارگاد، ارم، چهلستون، فین، شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور و اکبریه" به ثبت یونسکو رسیده وضعیتی به مراتب بدتر از دیگر دیگر بناها و محوطه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی پیدا کند.
 
به‌گفته صادقی امیری، این مجموعه فرهنگی،تاریخی و طبیعی که تنها اثر ثبت شده میراث جهانی مازندران است درحالی هر سال پذیرای بسیاری از گردشگرانی داخلی و خارجی است که مجموعه میراث جهانی باغ عباس آباد شامل،سد، مخزن ودریاچه سد،گرمابه،برج‌های آجری، سنگ فرش‌ها، جوی‌ها و آب نماها، آسیاب و کاخ می‌شود مورد تهدید جدید قرار گرفته‌اند.
 
آنطور که این فعال میراث‌فرهنگی خبر می‌دهد:«چندی پیش که برای بازدید به مجموعه جهانی باغ عباس آباد رفتیم گردشگرانی که بوسیله پدال بر سطح دریاچه در اطراف بنای مشهور و میانی دریاچه قایقرانی می‌کردند، بدون هیچ محدودیتی وارد دالان‌های بنا شده و به‌دلیل عدم کنترل پدال و پهنای کم دالان‌ها به‌شدت با بدنه بنا برخورد میکنند».
 
به‌گفته او، این آسیب‌ها درحالی در این بنا رخ می‌دهد که به‌راحتی می‌توان پیرامون و یا ورودی دالان‌ها را مسدود کرد تا مانع از ورود پدال‌ها به درون بنا شود، هرچند امواج ناشی از پدال و قایق‌های موتوری همچنان بر بدنه بنا آسیب می‌زند، اما این اقدام بسیار ساده و کم هزینه میتواند بخش بزرگی از تخریب‌ها را بکاهد چراکه ایجاد سازه‌های حفاظتی موقت منعی را برای آثار تاریخی ملی و جهانی بوجود نمی‌آورد.
 
درحال‌حاضر با وجود حصارکشی(سیم خاردار) جهت محدودیت رفت و آمد گردشگران، آن‌ها بی‌توجه به اقدامات حفاظتی از حصارها گذشته و در حوضچه‌های مقسم و فشار شکن آب نما‌ها به پخت و پز می‌پردازند و این درحالی است که هیچگونه رصدی برای جلوگیری از این اقدامات صورت نمی‌گیرد.
 
این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، بخشی بزرگی از آسیب‌هایی که به این مجموعه جهانی می‌رسد به نداشتن آگاهی و مسئولیت‌پذیری گردشگران برمی‌گردد. در همین راستا تابلو های اطلاع‌رسانی و آموزشی در اطراف محوطه‌ نصب که زیر انبوهی از علف‌های هرز مدفون شده و چهره ناخوشایندی را ترسیم کرده است. به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به صنعت گردشگری آگاهانه، مسئولانه و پایدار ضروری است سطح آگاهی و حساسیت عمومی افزایش پیدا کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه