سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بدنه اصلی پل تاریخی محمد حسن خان با پتک تخریب شد!

یادمان

بدنه اصلی پل تاریخی محمد حسن خان با پتک تخریب شد!

پل تاریخی محمد حسن‌خان توسط عده‌ای از افراد ناشناس با پتک تخریب شد. درحال‌حاضر حفره‌ای با عمق دو متر و عرض بیش از یک متر در بدنه این اثر تاریخی ایجاد شده است. آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی شهرستان بابل خبر داده‌اند. هم‌اکنون قسمت تخریب‌ شده این پل تبدیل به مکانی برای گردهم‌ آمدن معتادان و کارتن‌ خواب‌ها شده است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Continuous Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391 - neon nike air max 97 actual images in india - 103

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پل تاریخی محمد حسن‌خان بالاخره در اثر تخریب‌هایی که در گذشته با شیوه‌های مختلفی انجام می‌گرفت در امان نماند. اینبار عده‌ای افراد ناشناس چنان به این پل تاریخی که گفته‌ می‌شود متعلق به اواخر دوره زندیه است حمله کرده‌اند که حفره‌ای با عمق 2 متر در آن ایجاد کرده‌اند.
 
«علیرضا صادقی امیری» دبیر انجمن جوانان سپید پارس، در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: پل تاریخی "محمد حسن‌خان" که متعلق به‌ اواخر دوره زندیه است و  در سال 1356 نیز به شماره 1414 در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده است درحالی چندی پیش با پتک تخریب شد که وضعیت نگهداری این اثر تاریخی هم‌اکنونی تبدیل به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی شهرستان بابل شده است.

او می‌گوید: با وجود قدمت طولانی پل محمدحسن‌خان و هشدارهای کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی نسبت به تخریب‌های انسانی و طبیعی، اما تاکنون هیچ اقدامی جهت حفظ و صیانت از این اثر اتفاق نیفتاده است.
 
آنطور که صادقی امیری می‌گوید؛ از دو سال پیش تاکنون بویژه پس از بازگشایی جاده کنار گذر ساحلی، صدمات وارده به پل محمدحسن‌خان  چند برابر شده به‌طوری‌که از سال 90 تاکنون گزارش‌های بسیاری از تخریب این اثر تاریخی منتشر شده است.
 
او می‌گوید: تخریب چند تاق چشمه به‌دلیل برخورد خودرو های سنگین، ایجاد ترک و شکاف در بخشی از بدنه و کف بالایی پل باز هم به‌خاطر تردد خودروهای سنگین (تریلرهای باربری)، دست‌اندازی‌های غیر کارشناسانه به بهانه زیباسازی و نصب چراغ و پرچم و همینطور حجم بالای دیوارنویسی سبب تخریب‌های جدی در این بنای ارزشمند شده است.

این درحالی است که چندی پیش نیز افرادی ناشناس با پتک به جان بخشی از بدنه این پل افتادند، که باعث ایجاد حفره‌ای به پهنای بیش از یک متر و عمق تقریبا دو متر در بدنه اصلی پل شد. صادقی امیری می‌گوید: درحال‌حاضر حفره‌ ایجاد شده مکانی برای تجمع معتادان و کارتن خواب‌ها شده است.
 

پل‌محمد حسن‌خان در اواخر دوره ی زندیه، توسط والی وقت بارفروش(بابل) "محمد حسنخان قاجار"،( نیای آغا محمدخان قاجار) با اسلوب و شیوه معماری صفوی بنا شد. این اثر تاریخی6 متر پهنا و 140 متر درازا و دارای8 تاق چشمه است. بلندای این پل تا کف رودخانه (بابلرورد)11 متر است.
 
فعالان میراث‌فرهنگی استان مازندران معتقدند که اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران نسبت به حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی کوتاهی می‌کند و به‌ندرت پیش می‌آید که این اداره کل نسبت به وضعیت موجود بناها بررسی و رصدی داشته باشد.
 
این درحالی است که بر اساس ماده‌های 558 ، 560 و 568 قانون مجازات اسلامی، تخریب و دست اندازی به آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، جرم محسوب شده و مجرم مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و زندانی می‌شود.
 
علیرضا صادقی امیری اما می‌گوید؛ با اینکه یگان حفاظت موظف است که به این بناهای تاریخی سرکشی کند و نیروی انتظامی مسئول گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی برای اجرای قانون و امنیت شهروندان و حفظ اموال عمومی است  اما متاسفانه بی تفاوت از کنار این اعمال غیر قانونی می‌گذرند.
 
امیری می‌افزاید: با آنکه سیاست کلی دوستداران و سازمان های مردم نهاد حوزه‌های سه گانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  بر معرفی و نشان دادن افقی روشن نسبت به آینده استوار است اما تخریب و ویرانی آثار و محوطه‌های استان به‌اندازی افزایش یافته که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه