پنج شنبه, 13ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آشکار شدن دهانی تالاسمی B در بیماران

خبر

آشکار شدن دهانی تالاسمی B در بیماران

برگرفته از روزنامه اطلاعات

دکتر بهرام آیرملو
جراح و فوق‌تخصص بیماری‌های لثه ـ پیشگیری و بهداشت
گرد‌آوری و تنظیم: رشید بهنام

«تالاسمی» یک اختلال ژنتیکی با منشأ قومی و نژادی بوده و بروز آن نگرانی‌های زیادی در بین خانواده‌ها ایجاد کرده است. این بیماری مختص کشور خاصی نیست بلکه در سراسر جهان گسترش یافته است البته براساس تحقیقات انجام شده در کشورهای خاورمیانه بیشتر دیده می‌شود.

تالاسمی ماژور با تظاهرات مختلفی خود را آشکار می‌کند و بروز این نوع بیماری مشکلات عدیده‌ای را برای مبتلایان موجب می‌شود. مقاله‌ای که در پی می‌خوانید، با هدف بررسی «تظاهرات دهانی» این بیماران که از معضلات آزار دهنده و آسیب‌رسان در مبتلایان به شمار می‌آید، انجام پذیرفته است.

 

مواد و روش‌ها

در این تحقیق، تعداد 100 بیمار (در سنین مختلف) ، از بیمارانی که جهت تزریق خون به بخش‌های خون چند مرکز درمانی مراجعه کرده بودند، به صورت نمونه‌گیری تصادفی ـ خوشه‌ای انتخاب شدند.

تغییرات دهانی بیماران شامل حجیم شدن فک فوقانی، رنگ پریدگی مخاط، شلوغی دندانی، بالازدگی لب بالا و تغییرات سر و صورت، برجستگی گونه، فرورفتگی بینی، جمجمة برجی شکل و مغولی شدن صورت بود.

پس از مطالعه و بررسی‌های لازم معالجه آغاز شد. بدیهی است که ایجاد آسیب‌های فوق در میان گروهی که در اثر سهل‌انگاری و تعلل، دیرتر از سایرین به پزشک مراجعه کرده بودند تأثیر بدتر و عمیق‌تری به جا گذاشته و به همین دلیل درمان به سهولت انجام نگرفته و برخی نیز به درمان قطعی نرسیدند. به هرحال، ابتدا تزریق «خون» که مؤثرترین شکل درمان است صورت گرفت و «معالجه» به طرق مختلف دیگر ادامه پیدا کرد.

در درمان تالاسمی، با تزریق «خون» مخصوصاً اگر در سنین کودکی و حتی از بدو تولد شروع شود، می‌توان از اختلال استخوان‌های جمجمه و دهانی پیشگیری کرد که این شکل ظاهری و «فیزیکی» برای بیماران اهمیت بسیاری دارد. باز هم تأکید می‌شود که زمان مناسب تزریق خون در مبتلایان به تالاسمی در سنین پایین از اهمیت خاصی برخوردار است و والدین باید این مهم را مد نظر داشته و به موقع در این خصوص اقدام کنند.

 

تذکر

با توضیحاتی که داده شد و به رغم ضرورت داشتن تزریق خون به بیماران، تذکر این نکته ضروری است تزریقات مستمر خون در نهایت به افزایش «آهن» منجر خواهد شد که در صورت عدم استفاده از داروهای دفع آهن (دسفرال)، بیماران به عوارض متعددی دچار می‌شوند. زمان مناسب برای شروع درمان با دسفرال در کودکان زیر 3 سال یا از سن 3سالگی است مشروط بر آن که این بیماران تزریق خون مناسب داشته باشند.شکیبایی و حوصلة والدین و دقت و توجه آنان در اقدام به موقع به پزشک و مراکز درمانی، در نتیجه بخش بودن درمان بیشتر مؤثر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه