پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ویروس زیکا (zika) چیست و آیا باید نگران شیوع آن بود؟

خبر

ویروس زیکا (zika) چیست و آیا باید نگران شیوع آن بود؟

چندی است، خبر شیوع بیماری ویروسی دیگر که بیشتر ویژه مناطق گرمسیر است، در خبرها به گوش می رسد و چون اطلاعات کافی در اختیار مردم قرار نمی گیرد، موجب درگیری ذهنی و اضطراب مردم شده است؛ که چه کار بکنیم مبتلا نشویم و اگر مبتلا شدیم، چه عواقبی دارد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Best Nike Air Max Shoes 2021 , Air Max Releases and Deals , nike air jordan v 2 grey size 15 inches

 به گزارش «تابناک باتو»، چندی است، خبر شیوع بیماری ویروسی دیگر که بیشتر ویژه مناطق گرمسیر است، در خبرها به گوش می رسد و چون اطلاعات کافی در اختیار مردم قرار نمی گیرد، موجب درگیری ذهنی و اضطراب مردم شده است؛ که چه کار بکنیم مبتلا نشویم و اگر مبتلا شدیم، چه عواقبی دارد.

در یک جمله به هیچ وجه در کشور ما در حال حاضر جای نگرانی نیست؛ پس نگران نباید شد.

این ویروس از نوعی پشه به نام ( Aedes ) به انسان منتقل می شود و انتقال این بیماری مستقیم از انسان به انسان امکان پذیر نیست.

 

علائم بالینی

بیشتر مبتلایان به این بیماری ویروسی هیچ گونه علائم بالینی ندارند. در بعضی موارد؛
√ تب خفیف،
 √ ضایعات خفیف پوستی،
√ درد عضلانی دیده می شود.

سایر علائم نادر عبارتند از؛

√سردرد
√قرمز شدن چشم
√احساس بیقراری

دوره نهفته بیماری یعنی مدت زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که علائم بالینی ظاهر شود، بین دو تا هفت روز است.

نکته مهم

در ابتدا پشه در اثر تماس با فرد بیمار، خود مبتلا می شود. سپس این پشه که خود بیمار شده است اگر روی بدن فرد سالم بنشیند و به قصد تغذیه نیش بزند، از بدن پشه به آن فرد سالم منتقل می شود.

 

 

بنابراین این پشه ها مادرزادی بیمار نیستند، بلکه ابتدا خود در اثر تماس با فرد بیمار،بیمار می شوند؛ به عبارتی اگر در منطقه ای به میزان فراوانی از این پشه ها باشد، اما در آن منطقه کسی مبتلا به این بیماری نباشد، آن

پشه ها سالم هستند و ناقل بیماری نیستند.

عوارض بیماری

ویروس زیکا در صورت انتقال به مادر حامله می تواند موجب عوارض جنینی شود از قبیل رشد نکردن و کوچک ماندن جمجمه و مغز( microcephaly ) که معمولا" در نهایت برای جنین کشنده است.

سایر عوارض

√ابتلا به بیماری گیلن باره
این بیماری در دراز مدت موجب فلج عضلات ارادی بدن می شود.

درمان

برای این بیماری نیز همچون دیگر بیماری های ویروسی تا کنون درمانی پیدا نشده است. در حال حاضر واکسن و یا داروهای ضد ویروس برای این بیماری وجود ندارد.

پس هدف از درمان تنها تخفیف علائم در بیمار در صورتی که علائم بالینی داشته باشد یا به عبارت دیگر درمان علامتی انجام می شود؛ برای مثال شخص اگر سردرد یا بدن درد داشته باشد داروهایی از قبیل استامینوفن یا

بروفن تجویز می شود.

 

 

تاریخچه بیماری

این بیماری برای نخستین بار در سال ١٩۴٧ در آفریقا مشاهده شد.

هم اکنون در چه مناطقی شایع است؟

در حال حاضر شیوع آن در جنوب شرقی و جنوب آسیا و آمریکای مرکزی گزارش شده است؛ برای مثال ۶٥٥ مورد ابتلا به این بیماری از ماه می 2015 در برزیل تشخیص داده و گزارش شده است.

همان گونه که گفته شد، این بیماری ویروسی تنها از نوعی پشه به نام آیدیس ( aedes ) منتقل می شود و چون این پشه در مناطق زیادی دیده شده است؛ بنابراین، امکان گسترش آن به سایر کشورها نیز هست.

اما آیا باید نگران باشیم؟!

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها C.D.C) Centers for Disease Control) پیشنهاد داده است؛ همه خانم های حامله در طول دوره بارداری از مسافرت به جاهایی که این بیماری شایع است، خودداری کنند،

ولی در صورتی که به هر دلیل مجبور به مسافرت به این مناطق هستند.
سعی کنند از داروهای ضد پشه نظیر (DEET ) ) دی اتیل متا تولامید ویا پیکاریدین استفاده کنند تا امکان بقای پشه ها در صورت وجود به کمترین مقدار برسد.
پیراهن آستین بلند و شلوار بپوشند
نیز در حد امکان از رفتن به پارک و مناطق جنگلی و به طور کلی فضاهای روباز خودداری کنند.
بیشتر مبتلایان بعد از یک هفته بهبودی کامل پیدا می کنند.

نتیجه گیری

١. با توجه به اینکه انتقال این بیماری با واسطه پشه صورت می گیرد، در فصل سرما و زمستان و نیز در مناطق سردسیر، امکان شیوع این بیماری بسیار اندک است.

٢. اگر به نقشه مناطق درگیر نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم این بیماری در مناطق گرمسیر و استوایی امکان گسترش و شیوع دارد.

٣. بروز آن در آقایان به طور کلی و خانم هایی که باردار نیستند، هیچ گونه عارضه ای در پی نخواهد داشت.

۴. در کشور ما در شرایط کنونی جای هیچ نگرانی نیست و نه تنها مردم عادی که خانم های حامله هم نباید نگران باشند.

دکتر علیرضا داودی، مسئول مرکز بهداشت دانشگاه خوارزمی تهران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید