سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها یکصد و شصت و چهارمین (164) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن‌ها

یکصد و شصت و چهارمین (164) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

نشست 164 ـ چهارشنبه 4 اسفندماه 1395
          تالار مهرگان

یکصدو شصت و چهارمین نشست انجمن مهرگان در ساعت 18 روز چهارشنبه 4 اسفدماه 1395، با هم‌خوانی «سرود ای ایران، ای مرز پرگهر» رسمیت پیدا کرد.

در آغاز، آقای شمس خلخالی (نیما) ضمن خوش‌آمدگویی به باشندگان و اعلام این که بخشی از نشست ویژه‌ی جشن اسفندگان خواهد بود، غزلی را پیش‌کش حاضران نمودند.

نخستین سخن‌ران این نشست استاد دکتر ضیاءالدین هاجری بودند که در باره‌ی ناهمگونی «سوگند نامه‌ی بقراط» با فرهنگ ایران و نیز چگونگی تغییر شکل واژه‌ی بقراط از لاتین به عربی، سخن گفتند.

سپس آقای یحیی خان‌محمد آذری، سروده‌ی تازه‌ی خود به نام «کجا رفتند ؟» را پیش‌کش باشندگان نمودند.

دومین سخن‌ران نشست آقای سعید فیروزی بودند که در باره‌ی توطئه‌ی مشترک حاکمان بحرین و عربستان برای زدودن زبان فارسی در بحرین، بر پایه‌ی گزارش یک تن از هم‌خانمانان و هم‌میهنان بحرینی با حاضران سخن گفتند.

در این بخش از برنامه آقای حمید اسماعیلی، شعر خوانی نمودند.

سخن‌ران دیگر نشست آقای دکتر مصطفی پاشنگ بودند که در باره‌ی «کلیدِ شناخت زبانِ فارسی»‌سخن‌رانی نمودند.

در این بخش از برنامه آقای مهندس ناصر نهجوی، با پیشباز از نوروز،  سرود میهنی‌ ـ نوروزی را با شعر بانو توران شهریاری، اجرا کردند.

دیگر سخن‌ران نشست آقای هادی رنجبران بودند، با فرازی از مولانا جلال‌الدین بلخی.

در پایان آقای دکتر هوشنگ طالع، به دو رخداد مهم اسفندماه یعنی 29 اسفند سالروزِ خیزش ملی‌کردن صنایع نفت در سرتاسر کشور و نیز 14 اسفند سالروز درگذشت

پیشوای ملت ایران در مبارزات ملی کردن صنایع نفت در سرتاسر کشور و نخستین رییس دولت ملی در تاریخ معاصر جهان یعنی دولتی با این سازوکاری که در آن «ملت و مردم فرمان برانند و دولت اطاعت کند) اشاره داشتند.

در بخش اسفندگان، آقای دکتر هوشنگ طالع به گستردگی به تاریخچه‌ی «زنده‌سازی» جشن مهرگان از سوی کارگروه تشکیل شده از سوی انجمن فرهنگی مهرگان اشاره کردند و افزودند : این کارگروه در هفدهم فروردین‌ماه 1387 آغاز به کارکرد و روز اسفندگان همان سال، گردهم‌آیی بزرگی در دانشگاه هنر در تهران با حضور انبوه جوانان و نیز حضور افتخاری استاد شهرام ناظری برگزار نمود. درهمان روز فیلم پخت «آش اسفندی» که از سوی اندامان کارگروه تهیه شده بود، از شبکه‌ی«سیما»، به نمایش درآمد. در پایان مراسم‌ِ دانشگاه هنر، از باشندگان با آجیل و آش اسفندی پذیرای به عمل آمد.

آقای دکتر هوشنگ طالع افزودند که در این نشست شماری از اندامان کارگروه سال 1387 حضور دارند که عبارتند از بانوان: یسنا خوش‌فکر، ویدا صارمی، سارا هوشمند و نیز آقای محسن قاسمی‌شاد. هم‌چنین آقای هوشنگ طالع به نماد این جشن به گونه‌ی «سیب سرخ» اشاره کردند و افزودند که جشن اسفندگان، جشن «مهر ایرانی» است.

در پایان، از باشندگان با آجیل و آش‌ِاسفندی پذیرایی شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه