سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها یکصد وچهل و پنجمین (145) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن‌ها

یکصد وچهل و پنجمین (145) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصدو چهل و پنجمین ( 145 ) نشست انجمن مهرگان برگزار گردید. این نشست در ساعت 18 روز چهارشنبه سوم تیرماه 1394 با هم‌خوانی سرود « ای ایران »‌ آغاز گردید.

آقای شمس خلخالی ( نیما) مدیر جلسه، پس از خوش‌ آمدگویی به حاضران، به سنت دیرین انجمن مهرگان، با یک غزل (خلوت‌نشین) رسمیت نشست را اعلام کردند.

نخستین سخنران نشست آقای محمد اسماعیل حیدر علی (محمد حیدری) بودند که به گستردگی پیرامون قرارداد «ترکمانچای» هم‌گامی انگلستان با روسیه و خیانت‌های انجام شده سخن گفتند.

در این بخش از برنامه بانو هما ارژنگی، پس از سخنان کوتاهی پیرامون جشن‌تیرگان در آغازین روز تیرماه،‌ سروده‌ی میهنی خود را در باره‌ی « آرش کمانگیر » برای حاضران خواندند.

سپس از تابلوی « جهان‌پهلوان تختی » کار استاد محمود قاضی زاهدی، در حضور خودشان رونمایی گردید که مورد تشویق باشندگان قرار گرفت. باید به این نکته اشاره شود که استاد قاضی زاهدی همه‌ی تابلوهای بزرگان این بوم و بر را که کشیده‌اند، در انجمن مهرگان رونمایی کرده‌اند.

آن‌گاه استاد دکترحسین وحیدی با نام و یاد « ایران بزرگ » پیرامون پیوندهای ژرف مولانا جلاالدین بلخی با فرهنگ ایران زمین، سخن گفتند.

در این بخش از برنامه آقای هژیر تهرانی با طرح گفتاری کوتاه در پیوند با سخنان آقای محمد حیدری، دو شعر وحدت‌گرا از شاعران سرزمین تاجیکستان به حاضران پیشکش کردند.

سپس آقای مسعود صفاریان به سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن سخنان خود گفتند : با شیرین کردن سهم شرکت های بین المللی در قراردادهای فروش نفت خام (IPC) منافع ملی مردم ایران حاصل نمی شود.
پایان بخش برنامه، سخنان آقای هوشنگ طالع بود. ایشان ضمن اشاره به جشن تیرگان که امروزه در سرزمین مادر فراموش شده است، در حالی که مردم بسیاری از کشور‌های اروپایی آن را گرامی می‌دارند، خویش‌کاری انجمن مهرگان دانست تا همان‌گونه که با تلاش‌بسیار توانست « روزجهانی کورش بزرگ » ‌و « جشن اسفندگان » را جا بیاندازد، باید کوشش شود تا جشن تیرگان نیز در میان مردم دوباره « زنده‌‌ » شود.

سپس ایشان از رخداد بزرگ 30 تیر 1331 سخن گفتند و یاد شهیدان 30 تیر را که عنوان پرافتخار و رشک برانگیز «‌شهید راه وطن » را باخود دارند سخن گفتند و گزارش تلاش انجمن مهرگان را برای به‌سازی گل‌زار شهیدان 30 تیر به آگاهی باشندگان رسانیدند.

این نشست در ساعت 20 و 40 دقیقه به پایان رفت و در پایان، به سنت هرساله به مناسبت ماه رمضان، با افطار از حاضران پذیرایی شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه