سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها یک‌صد و پنجاه و پنجمین (155) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن‌ها

یک‌صد و پنجاه و پنجمین (155) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

نشست یکصد و پنجاه و پنجمین (155)  نشست انجمن مهرگان
چهارشنبه ـ پنجم خردادماه 1395 ـ تالار مهرگان

این نشست نیز به سنت انجمن، با هم‌خوانی سرود «ای‌ایران» در ساعت 18 رسمیت یافت. در آغاز، آقای شمس خلخالی (نیما) مدیر جلسه، شعرِ «دخت آریا» را پیشکش حاضران کردند.

نخستین سخنران نشست آقای علی‌محمد علی‌خانی بودند که در باره‌ی «شهروند دلیر ـ جامعه‌ی سالم» سخن گفتند که با اقبال بسیار حاضران روبرو گردید.

سپس آقای مهندس محمدتقی حرآبادی، سروده‌ی تازه‌ی خود در باره‌ی ایوان مداین یا تاق کسری را پیشکش کردند که مورد توجه زیاد قرار گرفت.

سخن‌ران دیگر نشست آقای سعید فیروزی بودند که در باره‌ی شهادت علی‌رضا رییس عضو پیشگام «انجمن» در هفتم خردادماه 1326 و «فرمان رییس» در 15 شهریورماه 1326، سخن گفتند.

سومین سخن‌ران نشست آقای رنجبران بودند که پیرامون «موسیقی و رقص» نزد مولانا جلال‌الدین بلخی سخن راندند که از سوی حاضران مورد اقبال قرار گرفت.

در این بخش از برنامه آقای نهجوی، سروده‌ای از بانو توران شهریاری را که با وجود بیماری در نشست حضور داشتند، دکلمه کردند  و سپس یک قطعه سرود میهنی را اجرا کردند.

سپس آقای عبدالله مراد علی‌بیگی با بازگویی گوشه‌های از دفاع خرمشهر که خود نیز با آغاز جنگ و با نا تمام گذاردن تحصیلات تکمیلی در انگلستان، به یاری پدآفندگران این‌شهر شتافته بودند، سروده‌ی «شهرخونین» را پیش‌کش همه‌ی شهیدان و پدآفندگران خرم‌شهر کردند.

در پایان آقای هوشنگ طالع در باره‌ی تجاوز عراق، پدآفند دلیرانه‌ی مردم خرم‌شهر هم‌راه با نیروی‌های شهربانی، ژاندارمری  و گروهی از تکاوران دریایی در برابر چند لشگر زرهی، مکانیزه و پیاده نظام حکومت عراق به گستردگی سخن گفتند و این نکته را نیز یادآور شدند که تنها بخش باختری شهرِ خرم‌شهر پس از 45 روز پایداری مردانه پدآفندان با جنگ افزارهای سبک فرو افتاد و این فرجامین پیروزی ارتش عراق بود. ارتش عراق حتا نتوانست از رودخانه‌ی کارون گذشته و بخش خاوری خرم‌شهر را اشغال کند.

البته پس از تنها 19 ماه، خرم‌شهر و همه‌ی سرزمین‌های اشغالی عراق در پرتو برنامه‌ریزی‌های دقیق ستاد ارتش و اجرای دقیق دستورات از سوی فرماندهان و دلیری افسران، درجه داران و سربازان جان برکف، آزاد شد.
در این عملیات چندین گردان سپاه پاسداران و نیروهای مردمی نیز حضور داشتند ؛ اما چنان که گفته شد بار اصلی جنگ را از نظر طراحی نقشه‌های جنگ، «راهبرد» (استراتژی)، «راه‌کنش» (تاکتیک) و اجرای دقیق در صحنه‌ی عملیات با طراحان، افسران، درجه‌داران و سربازان ارتش بود. در پایان آقای هوشنگ طالع سروده‌ی خود به نام«حسین فهمیده» (به غایب همیشه حاضر) را برای باشندگان خواندند.
این نشست در ساعت 20 و 45 دقیقه به پایان رفت.

 

معرفی انجمن فرهنگی مهرگان

انجمن فرهنگی مهرگان در سال 1381 در راستای پاسداری و گسترش فرهنگ ایران‌زمین، ترویج زبان فارسی، پاسداشت سنتها و آیین‌های ملی و نیز پایگاهی برای گسترش و شکوفایی «شعر ملی» بنیان گذاری گردید.
نخستین نشست انجمن مهرگان روز چهارشنبه یکم خردادماه 1381 برگزار گردید ؛ زیرا از پیش، یاران انجمن هم‌آوا شده بودند که نشست‌های انجمن در نخستین چهارشنبه‌ی هرماه برگزار گردد. از سوی دیگر، قرار بر این بود و هست که نخستین نشستِ هر سال نو، به جای نخستین چهارشنبه‌ی فروردین‌ماه، روز دوم فروردین در قالب دیدار نوروزی با حضور یاران انجمن، بستگان، دوستان و آشنایان، برگزار شود.

یکصد (100)مین نشست انجمن فرهنگی مهرگان، هم‌راه با آیین ویژه، روز چهارشنبه یکم تیرماه 1390، جشن گرفته شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه