سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها یکصدوچهل‌وهفتمین (147) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن‌ها

یکصدوچهل‌وهفتمین (147) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

یکصدوچهل‌وهفتمین نشست انجمن فرهنگی مهرگان
تهران : تالار مهرگان، چهارشنبه چهارم شهریورماه 1394

یکصدوچهل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وهفتمین (147) نشست انجمن فرهنگی مهرگان با هم‌خوانی سرود «ای ایران» در روز چهارشنبه 4 شهریورماه 1394 از ساعت 18 آغاز به کار کرد.

در آغاز، مدیر نشست از حضور بانو توران شهریاری که دو جلسه بر اثر بیماری حضور نداشتند، از سوی باشندگان و خود، ابراز شادمانی کردند و برای ایشان تندرستی، شادکامی و بهروزی آرزو نمودند.

نخستین سخنران نشست آقای هژیر تهرانی بودند که در باره‌ی لایق شیرعلی شاعر ایران‌گرای و وحدت خواه تاجیک سخن گفتند. سپس آقای علی‌محمد علی‌خانی پیرامون «‌اخلاق » و سقوط روز افزون آن در جامعه سخن‌راندند.

در این بخش از برنامه، آقای پاییزی ( اسد ) شاعر نام‌آشنا پس از خواندن یک غزل، سروده‌ای را پیش‌کش بانو توران شهریاری کردند.

سخنران دیگر نشست بانو گیتی پورفاضل بودند که در راستای معرفی بزرگان این سرزمین،‌ از شیخ شهاب‌الدین سهروردی (‌شیخ‌اشراق ) و جایگاه بلند ایشان در عرفان‌ایرانی سخن گفتند.

سپس بانو هما ارژنگی با ذکر تجربه‌های تلخ در سفر اخیر تبریز که برای وحدت‌ملی بسیار زیان‌‌آور می‌تواند باشد، ‌سروده‌ی خود را به انگیزه‌ی یکصدو‌مین سالروز زایش دکتر محمد مصدق ، پیش‌کش باشندگان کردند.

سخنران دیگر نشست، آقای مسعود صفاریان بودند . ایشان گفتند : چیرگی ساختار زبان فارسی بر واژگان و زبان‌های همسایه و حتی زبان‌های دوردست ، چنان است که آن‌ها را به استخدام در آورده است و به فرآیند پیش‌رفت فزاینده‌ی ذهن اهل این زبان رسیده است.

در این بخش از برنامه ، استاد مرادی نوازنده‌ی پرآوازه‌ی « نی » هنرنمایی کردندکه بانو هما ارژنگی نیز با اشعار مثنوی ایشان را هم‌راهی نمودند

سخن‌ران دیگر این نشست آقای ساسانی بودند و به دنبال ایشان آقای علی‌رضا صدفی سخن‌رانی کردند.

سخنران پایانی ، دکتر هوشنگ طالع بودند که به گستردگی پیرامون سه مورد زیر سخن گفتند:

1- یکم شهریورماه ، روز پزشک و نشاندن نشان ایرانی « سی‌مرغ به جای نشان انیرانی « مار »

2- روز سوم شهریور، روز یورش اهریمنان به ایران به پیشگامی استعمار بریتانیا و زیان های وارده بر سرزمین و مردم ایران.

3- 31 شهریور روز یورش نظامی حکومت عراق بر میهن ما و عدم توجه به محاکمه‌ی غیابی سرا‌ن لشگری و کشوری حکومت عراق و نیز تعیین زیان‌های وارده بر مردم و سرزمین ایرانیان که بیش از یک تریلیارد دلار برآورد می‌گردد و با توجه به پیوندهای تاریخی مردم عراق با ملت ایران ، اعلام بخشش « غرامت » در سطح مجامع بین‌المللی و ثبت در سازمان ملل متحد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه