سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها یک‌صد و پنجاه و دومین (152) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن‌ها

یک‌صد و پنجاه و دومین (152) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن فرهنگی مهرگان
نشست 152 ـ چهارشنبه 7 دی‌ماه 1394

یکصدو پنجاه و دومین نشست انجمن فرهنگی مهرگان در ساعت 18 روز چهارشنبه هفتم دی‌ماه 1394 با هم‌خوانی سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» رسمیت یافت. در اغاز نشست آقای شمس خلخالی ( نیما ) با خوش‌آمدگویی به باشندگان، غزل زیبای « از نو گل کرد » را پیشکش حاضران کردند.

نخستین سخنران نشست، بانو گیتی پورفاضل بودند که در بزرگداشت و نکوداشت استاد ذبیح بهروز به گستردگی سخن گفتند و آثار چاپ شده و چاپ نشده‌ی ایشان را به باشندگان معرفی کردند.

در این بخش از برنامه آقای عبدالله مرادعلی بیگی ( سینا )  سروده‌ی خود به نام « ما زاده‌ی مهریم » را به باشندگان پیشکش کردند.

سخن‌ران دیگر نشست آقای هژیر تهرانی بودند که به گستردگی در زمینه‌ی زدودن « خط نیاکان » از سوی استالین و جانشینان وی در قفقاز و سرزمین‌های خوارزم و فرارود، برای گسستن هرچه بیش‌تر پیوند‌های این مردمان با سرزمین مادر « ایران » و اهمیت بازسازی و باز آموزی ان به ویژه در تاجیکستان و برای اکثریت فارسی‌زبان مردم ازبکستان و شوق آن مردمان به بازگشت به خط نیاکانی سخن گفتند.

در این بخش از برنامه آفای علی‌محمد علی‌خانی پیرامون « آسیب‌شناسی در مدیریت » با ارائه‌ی نموداری که خود ایشان طراحی کرده بودند، سخن راندند و اشاره‌های زیادی به امر « مدیریت » در آثار شاعران این سرزمین در سده‌های پیشین داشتند.

سپس آقای  محسن محمودی ( آزادقلم ) شاعر ملی‌سرای میهن‌مان، سروده‌ی بلند « ابومسلم » را برای حاضران خواندند.

دیگر سخن‌ران این نشست آقای مسعود صفاریان بودند که در باره‌ی « ذهن زشت » سخن گفتند.

پایان بخش نشست یکصدوپنجاه ودوم انجمن مهرگان، سخنان آقای دکتر هوشنگ طالع بود. ایشان به گستردگی در بارهٔ جشن اسفندگان یا روز « مهر ایرانی » سخن گفتند و اشاره کردند که در دوران شاه‌عباس این جشن به گستردگی بر پا می‌شده و روز بر پایی این جشن برابر بود با 26 اسفند ماه.
 ایشان هم‌چنین به تفصیل در باره‌ی روزهایی که در گاهشمار رسمی هست؛ اما از درون‌مایه‌ی آن اثری نیست مانند روز 14 بهمن «روز فن‌آوری [ شگردشناسی‌] فضایی» که نامش در تقویم‌ها هست؛ اما اثری از آن بر جانیست و موارد دیگر همانند آن، سخن راندند.
یکصد و پنجاه و دومین نشست انجمن مهرگان در ساعت 20 و 30 دقیقه به پایان رفت.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه