سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها یکصد و چهل ‌و نهمین (149) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

انجمن‌ها

یکصد و چهل ‌و نهمین (149) نشست انجمن فرهنگی مهرگان برگزار شد

تهران ـ تالار مهرگان  ـ چهارشنبه ششم آبان‌ماه 1394

یک‌صدو چهل و نهمیم نشست انجمن فرهنگی مهرگان برابر بود با شب «روز ملی کورش بزرگ» که در پایدار سازی این روز، یاران انجمن نقش بنیادی داشتند. نشست سال 1384 یاران مکتب هم‌راه با دیگر کوشندگان که می‌توان گفت کمابیش همه‌ی آنان از یاران انجمن فرهنگی مهرگان بودند و نام‌گذاری این نشست در روز هفتم آبان ماه 1384 به عنوان روز کورش بزرگ، راه‌گشای تلاشی پی‌گیری شد که با توجه به نیاز و خواست اجتماع، خیلی زود هم‌گیر شد و از مرزهای این کشور فراتر رفت و « جهانی» گردید.

نشست به سنت انجمن فرهنگی مهرگان با هم‌خوانی سرود « ای ایران، ای مرز پرگهر» آغاز گردید و آقای شمس خلخالی (نیما) مدیریت نشست را به عهده داشتند و با غزل « من که می‌میرم، چرا در راه ایران نمیرم» نشست را گشودند .

نخستین سخن‌ران برنامه‌ی‌گسترده‌ی نشست، آقای محمد رسولی بودند که در باره « نگاهی نو به شاه‌نامه» در ارتباط با کتاب تازه‌شان به همین نام سخن گفتند . سپس آقای عبدالله مراد علی ‌بیگی لنگرودی(بیگی سینا لنگرودی) یکی از سروده ها‌ی میهنی  خود به نام « منم شاه ی جهان ؛ کوروش» را برای باشندگان خواندند .

در این بخش از برنامه، از یکی از تازه‌ترین تابلوهای استاد محمود قاضی‌زاهدی از مجموعه‌ی « چهره‌های ماندگار تاریخ ایران» یعنی از پرفسور سمیعی استاد برجسته‌ی مغز و اعصاب جهان، پرده برداری شد . استاد محمود قاضی‌زاهدی همه‌ی تابلوهای خود را که مجموعه‌ی ارزنده و رو به افزایش است، در انجمن فرهنگی مهرگان رونمایی نموده‌ اند .

سخن‌ران دیگر نشست آقای رنجبران بودن که در باره‌ی حکایتی از مثنوی با باشندگان سخن گفتند . سپس آقای علی‌محمد علی‌خانی، سروده‌ی  طنز گونه‌ی خود در باره‌ی خروسی که سحرگان مردمان را بیدار می‌کرد و به کار و کوشش فرا می‌خواند و سرانجام به شکایت « خواب‌پرستان» سرش را بریدند، با عنوان « ‌هرکه حق گفت سرش را می‌برند» را برای باشندگان خواندند . سپس آقای صفاریان پیرامون شیوه‌های « شستشوی مغزی» با حاضران سخن گفتند .

در این بخش از برنامه بانو هما ارژنگی شاعر ملی‌سرای میهن مان « سروده‌ی تازه‌ی خود را که از عکس یک دختر بچه‌ی خردسال سوریه‌ای که دوربین‌عکاسی را با جنگ‌افزار عوض گرفته بود و دست‌هایش را به عنوان تسلیم بالا برده بود و در خواست می‌کرد که مرا نکش، برای باشندگان خونداند . در رجی  از آن این پرسش را مطرح کردند که آیا هنوز نشانی از انسانیت باقی مانده است . این سروده چشمان باشندگان را اشک‌آلود کرد .

در این بخش از برنامه آقای اسماعیل حیدرعلی (محمد حیدری) در باره‌ی جایگاه کنونی زبان فارسی و نیز توان مندی های این زبان سخن گفتند و از عدم توجه مسئولان و حتا ستیز برخی از آنان با زبان فارسی، مطالبی بیان کردند و کوشش ها و پایداری هم‌خانمانان و هم میهنان افغانستانی و تاجیکستانی را در راه ی پاسداری از زبان فارسی ستودند . سپس آقای شمس خلخالی (نیما) شعر « کورش بزرگ» را پیش‌کش باشندگان نمودند .

در این بخش از برنامه آقای دکتر هوشنگ طالع به گستردگی در باره‌ی کورش بزرگ و منشور کورش و پایگاه و جایگاه آن در میان ملت و مردم ایران و جهانیان سخن گفتند و افزودند که هنوز جهان و جهانیان اسیر چنگال بیداد  و بردگی هستند .

پایان بخش نشست یک‌صد و چهل و نهم انجمن فرهنگی مهرگان، سرود خوانی یار همیشگی انجمن آقای نهجوی بود . در این نشست نیز مانند دو نشست پیشین، بانو توران شهریاری شاعر ملی‌سرای میهن‌مان با وجود بیماری، حضور پیدا کرده بودند . بانو توران شهریاری از نخستین نشست، انجمن مهرگان را همراهی کرده اند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه