پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ کشف دومین شهاب سنگ بزرگ ایران

زیست بوم

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ کشف دومین شهاب سنگ بزرگ ایران

کاهش 20 درصدی بارندگی تابستانی در 12 استان، حکم تخریب به محض اطلاع از ساخت و ساز غیر مجاز در بستر رودخانه ،اعتبار 15 هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه، آتش سوزی پارك ملی گلستان برای چندمین بار، کشف دومین شهاب سنگ بزرگ ایران پس از 134 سال در بیابان لوت و هشدار نسبت به قطع و جیره‌بندی آب در تهران طی 2 سال آینده از مهمترین اخبار محیط زیست این هفته بود.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Discount Shoes, Clothing & Accessories , Giftofvision

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حوزه محیط زیست شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

کاهش 20 درصدی بارندگی تابستانی در 12 استان/ تهران چهارمین استان کم بارش

این هفته رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارندگی در تهران در 9 ماهه گذشته از سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت 32 درصد کاهش داشته گفت: در تابستان پیش رو 12 استان کشور از جمله تهران 10 تا 20 درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت خواهند داشت.
شاهرخ فاتح در گفتگو افزود: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از اول مهرماه 92 تا 31 خرداد 93 میزان بارندگی در کل کشور برابر 204.9 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت که برابر 224.2 درصد بوده 8.6 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته که برابر 215.5 بوده 4.9 درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، در 9 ماه سال زراعی جاری استانهای البرز با 44.3 درصد کاهش، سمنان با 39.8 درصد کاهش و خراسان با 34 درصد کاهش به ترتیب کم باران ترین استان های کشور در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت بوده اند.

به محض اطلاع از ساخت و ساز غیر مجاز در بستر رودخانه حکم تخریب می گیریم

استاندار تهران این هفته با بیان اینکه به محض اطلاع از ساخت و ساز غیر مجاز در بستر رودخانه های استان حکم تخریب می گیریم گفت: مصوبه ساماندهی فاضلاب منازل مسکونی که در گذشته در حریم رودخانه ساخته شده اند ابتدای تیرماه ابلاغ شده است.
حسین هاشمی گفت: در سال جاری روند ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران کند شده که این کند شدن به دلیل همکاری فرماندار بخشدار قوه قضاییه نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات است.
به گفته وی، سال گذشته 860 واحد غیر مجاز که در بستر رودخانه های استان تهران ساخته شده بودند با مجوز قوه قضاییه تخریب شد چراکه ساخت و ساز در بستر رودخانه صد در صد ممنوع است و روند مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز از این بخش آغاز شده است.
استاندار تهران با اشاره به اینکه در گذشته سابقه نداشت که در تهران این میزان تخریب انجام شود اظهار داشت: در 6 ماه گذشته به طور بی سابقه ای تعداد زیادی از ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه ها تخریب شده اند.
هاشمی تصریح کرد: سایر ساخت و سازهایی که در کنار رودخانه ها یا حریم رودخانه ها از سالها پیش انجام شده و مردم در آن ساکن هستند نیز دستور ساماندهی آنها از ابتدای تیر ماه به معاونت عمرانی استانداری و محیط زیست ابلاغ شده است.

وزیر کشور خواستار جلوگیری از تخریب اراضی ملی شد

وزیر کشور در دستور العملی به استانداران سراسر کشور، خواستار حفظ و پاسداشت پهنه سرزمینی از دست اندازی و جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی شد.
اعتبار 15 هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه/ به امید خزر باشیم ارومیه را ازدست می دهیم
سرانجام  دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده که دولت تمام این مبلغ را تامین خواهد کرد.
عیسی کلانتری در نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد:مبلغ 15 هزار میلیارد تومان به قیمت امسال تعیین شده که برابر با 5 میلیارد دلار است.
وی افزود:این مبلغ مورد تایید و موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ریاست جمهوری قرار گرفته است؛ رییس جمهوری هم اعلام کرد برای تامین این میزان اعتبار هیچ مشکلی وجود ندارد.

توفان نمک در صورت عدم احیای دریاچه شمال و شمال شرق کشور را در برمی گیرد

داود رضا عرب در نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در صورت معلق شدن ذرات نمک در هوا، جنگل ها، مزارع و در نهایت زندگی مردم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر خشک کردن دریاچه و برداشتن نمک از سطح آن توضیح داد:10 میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد که در خوشبیانه ترین حالت برداشت آن 250 سال زمان نیاز دارد؛ اگر هم فرض را بر این بگذاریم که برداشت انجام شود اینکه این میزان نمک به کجا منتقل کنیم مساله مهمی است.
عرب درباره انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه گفت: انجام این طرح بسیار گران است به طوری که برای هر 5 متر مکعب آب 2.5 دلار اعتبار نیاز است و در بهترین حالت اجرای آن 13 سال زمان خواهد برد البته طرح های مشابه آن در مدت زمانی 18 سال به پایان رسیده اند. بنابراین اگر بخواهیم به امید خزر باشیم دریاچه ارومیه را از دست خواهیم داد از این رو اجرای طرح انتقال آب خزر فعلا در دستور کار قرار ندارد.


محدوده پيچ سليمان كشته پارك ملی گلستان برای چندمین بار آتش گرفت

سرپرست روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست استان گلستان از آتش سوزي در پارك جنگلي گلستان خبر داد و اعلام كرد: حدود يك ساعت پيش اين آتش سوزي در محدوده پيچ سليمان كشته پارك ملي گلستان اتفاق افتاده است.
احمد دباغیان این هفته با بيان اينكه در يك ماه گذشته اين سومين آتش سوزي در پارك ملي گلستان بوده، افزود: نيروهاي پارك كلي گلستان و روستاي حاشيه پارك براي مهار كردن آتش سوزي به اين منطقه اعزام شدند.
وي ادامه داد: نيروهاي يگان حفاظت و گروه ويژه براي كمك به خاموش كردن آتش به منطقه پيچ سليمان كشته پارك ملي گلستان اعزام مي شوند تا هرچه سريعتر آتش سوزي مهار شود.
دباغيان در توضيح علت آتش سوزي، اظهار كرد: قطع به يقيين نمي توان در مورد اين آتش سوزي نظر داد اما احتمال روشن گذاشتن آتش توسط مسافران عبوري و وقوع اين اتفاق زياد است.

کشف دومین شهاب سنگ بزرگ ایران پس از 134 سال در بیابان لوت

دومین شهاب سنگ بزرگ کشور با وزن 17 کیلو گرم این هفته در حالی در بیابان لوت پس از 134 سال از مشاهده اولین شهاب سنگ بزرگ در تهران کشف شد که هنوز این بیابان منحصر به فرد از جایگاه جهانی برخوردار نیست و مین های موجود در این منطقه، عرصه را برای بسیاری محققان تنگ کرده است.
اولین شهاب سنگ بزرگ کشور با وزن 54 کیلو گرم 134 سال پیش مصادف با 30 فروردین ماه 1259 خورشیدی برابر با 18 آوریل سال 1881 میلادی حدود ساعت 3 بعدازظهر در 100 کیلومتری غرب تهران ، در محلی بنام بوغین که در غرب اشتهارد واقع شده بود با صدای مهیبی سقوط کرد و پس از بیرون آوردن آن شهاب سنگ از عمق دو متری زمین توسط چوپانان، این شهاب سنگ توسط هدایت اله خان قاجار فرزند عیسی خان بیگلر بیگی ، حکمران ایل شاهسون بغدادی به دربار ناصرالدین شاه قاجار فرستاده شد که بنا به دلایلی ، به اشتباه با نام شهاب سنگ ورامین در دنیا شهرت یافت. شهاب سنگ ورامین از جمله هفت شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که در هنگام سقوط توسط مردم و چوپانان رصد شده است و هم اکنون در تالار کاخ گلستان نگهداری می شود.
حالا پس از 134 سال از کشف اولین شهاب سنگ بزرگ کشور محققان کانون سبز فارس با تلاش های شبانه روزی و پیمایش های مکررموفق شده اند دومین شهاب سنگ بزرگ کشور را که مرکز مطالعات و آموزش علوم زمین واقع در فرانسه وابسته به دانشگاه مارسیل  نیز آن را تأیید کرده کشف کنند تا بار دیگر ارزش ها و موقعیت منحصر به فرد این بیابان ارزشمند بر همگان آشکار شده و زمینه ای دیگر برای تحقیقات دانشمندان علوم زمین و جغرافی در این منطقه بی نظیر فراهم شود، شاید در این رهگذر تلنگری بر مسئولان میراث فرهنگی زده شود که برای ثبت جهانی این اکوسیستم بی مانند اقدام کنند.

تصویر برداری از یک قلاده یوز پلنگ ایرانی در پارک ملی کویر

این هفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برای چندمین بار متوالی از یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی کویر تصویر برداری شده است که تصویر برداری مرحله آخر در شب انجام شده است.
عباس علی دامنگیر سه شنبه با اذعان به اینکه پارک ملی کویر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، عوامل تهديد كننده حیات يوزپلنگ، نظیر چراي مفرط دام در زيستگاه، سگ های گله، تخریب زیستگاه و تصادفات جاده ای را ندارد تصریح کرد: عواملی چون امنیت بالا و وجود طعمه فراوان، موجب شده تا زیستگاه بسیار مناسبی برای یوزها و دیگر گوشتخوران ایران فراهم شود.

قطع و جیره‌بندی حتمی آب در تهران طی 2 سال آینده/ دلیل خشکسالی سوء مدیریت آب است

پدر کویر شناسی ایران این هفته با بیان اینکه انتقال آب تمام سدهای کشور هم معضل کمبود آب تهران را حل نمی کند گفت: ظرف دو سال آینده قطع و جیره بندی آب در تهران حتمی است.
پروفسور پرویز کردوانی با بیان این مطلب افزود: خشکسالی بهانه ای شده تا مسئولان سوءمدیریت منابع آب را با آن توجیه کنند.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه روند بارندگی در کشور نوسان دارد، تصریح کرد: اما آنچه که مسلم است خشکسالی های ناشی از سوءمدیریت منابع آب در کشور حاکم شده و ظرف 20 سال آینده امکان ندارد که وضعیت هیچ یک از استانهای کشور به ویژه تهران از نظر منابع آبی بهبود یابد.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر تنها راهی که برای جلوگیری از جیره بندی و قطع آب در پایتخت به ذهن مسئولان می رسد حفر چاه است اما از آنجایی که سطح آب های زیرزمینی تهران به شدت افت کرده این راه حل نیز ممکن است تا حداکثر یک سال آینده جلوی جیره بندی آب در پایتخت را بگیرد.
وی با اشاره به اینکه خود وزارت نیرو بارها اعلام کرده که آب بسیاری از چاههای حفر شده تهران به نیترات آلوده است و برای همین آنها را بسته ایم اظهار داشت: مطمئنا در شرایط کمبود آب در این چاهها باز می شود و آب نیتراته به خورد مردم داده می شود.
کردوانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از استانها از جمله مازندران منابع آب زیرزمینی به نیترات آلوده هستند افزود: این آبها یکی از مهمترین  عوامل سرطان ها و بویژه سرطان معده هستند بنابراین به هیچ عنوان مسئولان نباید از آب چاه بویژه چاههایی که مشکل دارند برای مصارف شرب مردم استفاده کنند.
به اعتقاد وی چنانچه مسئولان راه حل جیره بندی منابع آب را در نظر بگیرند بهتر از آن است که آب نیتراته را به خورد مردم بدهند.

احتمال آتش سوزی عمدی توسط متخلفان شکار/ 400 هکتار از پارک ملی گلستان خاکستر شد

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با بیان اینکه شب گذشته همزمان با آتش سوزی گسترده در پارک گلستان متخلفان شکار و صید تعداد زیادی از حیات وحش این پارک ملی را شکار کرده اند گفت: احتمال اینکه آتش سوزی عمدی توسط این افراد برای سرگرم کردن محیط بانان رخ داده باشد زیاد است.
کیوان هوشمند افزود: ساعت 1.5 نیمه شب گذشته هنگامی که تمام محیط بانان پارک به منطقه آتش سوزی اعزام شده و سرگرم خاموش کردن آتش بودند شکارچیان متخلف وارد پارک شده و تعداد زیادی از حیات وحش را شکار کردند.
به گفته وی، این شکار چیان که از اهالی روستا های اطراف پارک ملی گلستان هستند از متخلفان سابقه دار بوده که بالغ بر 10 پرونده شکار غیر مجاز در پارک گلستان دارند.
هوشمند تصریح کرد: با توجه به سابقه دار بودن متخلفان و حضور همزمان آنها با آتش سوزی در منطقه برای شکار غیر مجاز در غیاب محیط بانان احتمال دارد این افراد که از ساکنان روستا های اطراف پارک ملی گلستان هستند عمدا اقدام به آتش سوزی می کنند تا با سو استفاده از فرصت اعزام محیط بانان برای اطفا حریق حیات وحش این منطقه را قتل عام کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه