پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در 7 روز؛ افزایش 5 میلیمتری بارندگی در فصل گرما / تکذیب فروش پارک پردیسان

زیست بوم

محیط زیست در 7 روز؛ افزایش 5 میلیمتری بارندگی در فصل گرما / تکذیب فروش پارک پردیسان

افزایش 5 میلیمتری بارندگی در فصل گرما، تکذیب فروش پارک پردیسان توسط مسئولان سازمان محیط زیست، طرح شکایت رسمی از کشور آذربایجان به خاطر آلودگی نفتی خزر، انتقاد از روش های غیر علمی برای کاهش آلودگی هوا، مقصر دانستن برخی کشور های اروپایی درافزایش خشکسالی در کشور و اعلام عدم مسئولیت سازمان محیط زیست در خصوص پارازیت ها از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

LTB - JuzsportsShops | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تابستان امسال پرباران بود

چهارشنبه این هفته رییس گروه خشکسالی پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه میانگین بارندگی در کل کشور تابستان 91 معادل 58/12 میلیمتر بود اعلام کرد: تابستان امسال 5 میلیمتر بارندگی بیشتر از نرمال در کشور رخ داد.

عباس رنجبر با بیان این مطلب افزود: تابستان سال گذشته میانگین بارندگی در کشور برابر 77/12 میلیمتربود که اندکی از بارندگی امسال بیشتر بود و میانگین بلند مدت بارندگی کشور در فصل تابستان معادل 8 میلیمتراست که تابستان امسالامسال حدود 5 میلیمتر بیشتر از آن بارندگی داشتیم.
به گفته وی، استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهار محال بختیاری، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان، گلستان، آذربایجان شرقی، تهران، اردبیل، کردستان، گیلان، خراسان شمالی و مازندران به ترتیب بیشترین افزایش بارندگی نسبت به میانگین طولانی مدت را در فصل تابستان جاری داشته اند.

مه‌پاشی برای کاهش آلودگی هوا پشتوانه علمی ندارد

سه شنبه هفته جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مه‌پاشی و یا روشهای دیگری از این دست برای کاهش آلودگی هوا پایه علمی ندارد،عنوان کرد: سازمان محیط زیست با اجرای این طرح ها که اصولا اجتهادهای فردی است مخالف است.
محمدجواد محمدی زاده اجرای طرح های مربوط به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ازجمله ارتقاء سوخت و صنعت خودرو سازی در کلانشهرهای کشور را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد حدود 30 درصد از آلاینده‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته در تهران کاهش داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مه‌پاشی هیچ نقشی در کاهش ریزگردها ندارد، اظهارداشت: ریزگردها عموما تا ارتفاع 8 کمیلومتری جو وجود دارد که به دلیل قطر زیاد و حجم بالای آنها روش‌هایی از این دست اثری بر روی آنها ندارد و تنها به صورت محدود و منطقه ای شاید بتوان از آنها استفاده کرد.

دراین روز رییس سازمان محیط زیست همچنین برخی خشکسالی ها در ایران و سایر کشورهای اطراف را به دلیل تخلیه بار ابرها که دیگر کشورها انجام می دهند نسبت داد و در ادامه بیان کرد: اما به دلیل نداشتن مستندات قابل قبول و ملاحظات سیاسی نمی توان نام کشورهایی که این اقدام را انجام می دهند، عنوان کرد.

وی همچنین درباره موضع سازمان محیط زیست در خصوص پارازیت ها گفت: موضوع پارازیت ها ربطی به این سازمان ندارد و از نظر تاثیر پارازیت ها بر سلامت مردم مرجع رسیدگی به این موضوع وزارت بهداشت است که اعلام کرده پارازیت ها آسیبی به سلامت مردم نمی‌رساند.

تبادل گونه های حیوانی و گیاهی میان ایران و گرجستان

دوشنبه این هفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گرجستان دارای بیش از 13 هزار گونه گیاهی است ، به غنی بودن گونه های حیوانی ایران اشاره کرد و افزود: دو کشور برای تبادل گونه های گیاهی و حیوانی توافق کردند.
 
محمد جواد محمدی زاده از گسترش همکاری های زیست محیطی ایران و گرجستان خبر داد وافزود: بر اساس توافقنامه ای که روسای محیط زیست دو کشور امضا کردند، جمهوری اسلامی ایران در گرجستان موزه محیط طبیعی ایجاد می کند.وی حفاظت از زیست بومهای بکر و حساس و تالابها، حمایت از گونه های در معرض انقراض و مدیریت ضایعات خطرناک و توسعه تصفیه خانه های صنعتی را از دیگر مفاد توافقنامه دو کشور دانست.

بررسی وضعیت تالاب گاو خونی هفته اول مهرماه

در این روز معاون طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت تالاب گاوخونی گفت: هفته اول مهرماه در بازدید از تالاب گاوخونی مشکلات و وضعیت این تالاب بررسی می شود.
 

علی اصغر محمدی فاضل با بیان اینکه اتفاق جدیدی برای نجات تالاب گاوخونی نیفتاده است، اظهار داشت: قرار است که هفته اول مهرماه بازدیدی از این تالاب برای بررسی وضعیت آن داشته باشیم.معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: کاهش بارندگی در حوزه تالاب گاوخونی فشاری به بخش های کشاورزی، صنعت و شرب وارد نکرده است و تمام فشار اکولوژیک بر محیط زیست و این تالاب وارد شده است.

فروش پارک پردیسان به قیمت کویر لوت

یکشنبه هفته جاری یک کارشناس محیط زیست با انتقاد ازشایعاتی مبنی بر فروش پارک پردیسان به قیمت متری 8 هزار تومان گفت: قیمتی که برای فروش این پارک در نظر گرفته شده است معادل قیمت زمین در کویر لوت است.

ناصر کرمی با بیان این مطلب افزود: انتشار شایعاتی درباره فروش پارک طبیعت پردیسان نگرانی های بسیاری را در بین کارشناسان محیط زیست، دلمشغولان طبیعت ایران و همچنین شهروندان کلانشهر تهران برانگیخته است. اطلاع رسانی ها در این باره مخدوش و ناقص است و سازمان حفاظت محیط زیست که انتظار می رفت، خود حافظ و نگاهبان این عرصه باشد تاکنون از هر واکنشی درباره این شایعات خوددداری کرده است.

تکذیب فروش پارک پردیسان/ قصد هتل سازی در پردیسان را نداریم

اما در همین روز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: چندمین مرتبه است که فروش پارک پردیسان را تکذیب می کنم، این پارک هیچ وقت به فروش نخواهد رفت .

محمد جواد محمدی زاده گفت: مالکیت و کاربری این پارک به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.وی از اجرای طرح بزرگ زیست محیطی در پارک پردیسان با محوریت آموزش و غنی سازی محیط زیست خبر داد و افزود: سازمان محیط زیست با به روز کردن مطالعات این طرح، آماده اجرای آن است.

ادامه پاکسازی لکه‌های نفتی خزر/ لکه‌ها به سواحل مازندران می‌رسد

در اولین روز از هفته جاری معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به پیشرفت لکه‌های نفتی چاه‌های نفت کشور آذربایجان در سواحل شمالی کشور عنوان کرد: لکه‌های نفتی سواحل گیلان به سواحل لنگرود رسیده و سواحل این منطقه نیز آسیب دیده است و پیش بینی می‌شود سواحل مازندران نیز آسیب ببیند.
 

عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه پاکسازی سواحل گیلان از لکه های نفتی کشور آذربایجان در حال انجام است، اظهار داشت: کار پاکسازی سواحل دریای خزر از گلوله های نفتی در حال پیگیری و انجام است.

وی با اعلام این که سازمان محیط زیست بر طرح شکایت رسمی از کشور آذریابجان مصر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قسمتی از لکه های نفتی را برای آنالیز به وزارت نفت ارائه کرده ایم تا بتوانیم بر اساس داده های علمی حرف بزنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه