جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ اختصاص 75 میلیارد تومان برای احیای جنگلهای زاگرس/اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی

زیست بوم

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ اختصاص 75 میلیارد تومان برای احیای جنگلهای زاگرس/اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی

اختصاص 75 میلیارد تومان برای احیای جنگلهای زاگرس، اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی، تصویربرداری کم نظیر از4 یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران در آستانه روز ملی این گونه در کشورو سقوط شاخص های زیست محیطی در ایران از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

nike air force 1 low uv | Air Jordan Release Dates 2020

به گزارش خبرنگار مهر حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در صدر آنها بررسی آخرین وضعیت بلوط های زاگرس و آتش سوزی جنگلها  قرار داشت، در ادامه مهمترین انها را مرور می کنیم.

رسانه‌ها؛ مقصرآتش سوزی مهمترین پارک ملی کشور!

در اولین روز از هفته جاری گفته های استاندار گلستان که رسانه ها را به سیاه نمایی و برجسته کردن نقاط ضعف مسئولان در اطفا حریق 1500 هکتاری در پارک ملی گلستان که بالاترین درجه حفاظتی را در میان عرصه های طبیعی دارد محکوم کرده بو د نقد و بررسی شد  چرا که کارشناسان برآورد کرده اند با این روند تخریب و آتش سوزی در جنگلها تا 50 سال آینده حتی یک نقطه سبز طبیعی در کشور باقی نمی‌ماند.


اختصاص 75 میلیارد تومان برای احیای جنگلهای زاگرس/ آتش سوزی جنگلها سازمان یافته نیست
 
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون خشکیدگی درختان بلوط جنگل های زاگرس توسعه نداشته اظهار داشت: 75 میلیارد تومان از محل سازمان جنگل ها و دولت در سال 93 برای احیای این جنگل ها اختصاص داده شده است.

خداکرم جلالی در نشست خبری که پیش از ظهر شنبه در سازمان جنگل ها برگزار شد گفت: بهره برداری اصولی از جنگل ها حفظ آب و خاک پیشگیری از آلاینده ها و اقتصاد کم کربن در دولت تدبیر و امید و با عنایت مجلس و مقام معظم رهبری در دستور کار است تا منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه پایدار بتواند با ویژگی های مطلوب و مناسب در خدمت مردم باشد.
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به آتش سوزی های سال جاری تاکید کرد: هنوز روش های اطفای حریق جنگل ها و مراتع در کشور ما سنتی و بیل و سرشاخه درختان است که با توجه به گسترش این پدیده در کشور و افزایش خشکسالی ها به این روش نمی توان در برابر آن مقابله کرد و بایستی با استفاده از پیشرفت ها و دانش روز دنیا به مبارزه در آتش سوزی جنگل ها پرداخت.

وی با اشاره به تجهیز سازمان جنگل ها به 400 خودروی مجهز به وسایل اطفای حریق اظهار داشت: تاکنون 90 دستگاه از این خودروها به شهرستان ها انتقال داده شده و امیدواریم تا پایان سال جاری تمام 400 دستگاه خودروی کمک دار به شهرستان ها انتقال داده شود.

جلالی یادآور شد: همچنین در تفاهم نامه ای که با وزارت کشور برای اطفای حریق داشته ایم استفاده از تجهیزات دیگر دستگاه ها به هنگام آتش سوزی در جنگل ها مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد شوراهای اسلامی و شهرداری های 28 هزار شهر و روستای کشور در مواقع بحران و آتش سوزی به کمک سازمان جنگل ها و محیط زیست بیاید.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران کشور تاکنون همکاری های نسبتا خوبی با سازمان جنگل ها برای اطفای حریق داشته اظهار داشت: در این تفاهم نامه بر افزایش این همکاری ها تاکید شده است.

جلالی در پاسخ به اینکه گفته می شود که آتش سوزی هایی که در سال جاری در عرصه های منابع طبیعی کشور رخ داده توسط افراد خاصی سازماندهی شده هستند گفت: اگر چه در برخی مناطق افراد برای منافع شخصی و به صورت عمد دست به آتش سوزی جنگل ها زده اند اما بررسی های ما چیزی مبنی بر اینکه آتش سوزی ها به صورت سازمان یافته در کشور رخ داده باشند را نشان نمی دهد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اینکه در سال 93 تاکنون 638 مورد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی رخ داده افزود: تعداد آتش سوزی در مدت مشابه در سال گذشته 720 فقره بوده بنابراین تعداد موارد آتش سوزی در سال جاری نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: اما مساحت مناطقی که از عرصه های طبیعی در سال جاری تاکنون دچار حریق شده اند پنج هزار و 976 هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که برابر هفت هزار و 47 هکتار بوده 18 درصد افزایش نشان می دهد.

تصویربرداری کم نظیر از4 یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

روز یکشنبه همزمان با روز ملی یوزپلنگ آسیایی مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از تصویر برداری همزمان از 4 یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران خبر داد.

کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود:  روز چهارشنبه ۱۳۹۳/۶/۴ در رخدادی استثنائی یکی از عکاسان خوب حیات وحش کشور موفق به مشاهده و تصویربرداری همزمان از ۴ یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شده است.


بازيافت طلاي كثيف در مشهد عاقبت نداشت/ قيمت عالي كودهاي آلي دردسرساز شد

روز دوشنبه از عدم اختصاص یارانه دولتی به کود های عالی انتقاد شد چرا که در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو کود شیمیایی 270 تومان است که با پرداخت یارانه دولتی مصرف کننده آن را 27 تا 30 تومان خریداری می‌کند؛ اما اين اتفاق در مورد كود آلي نيفتاده و به خاطر رقابت كودهاي شيمايي؛ كود كمپوست توليدي در كارخانه های بازيافت از جمله کارخانه بازیافت مشهد مشتري ندارد.

كارشناسان محيط زيست شهري شهرداري مشهد معتقدند كه چون خرید کود کمپوست تولیدی در این کارخانه برای مصرف کننده اقتصادی نیست ضرورت دارد تا  دولت به این بخش مانند کودهای شیمیایی یارانه بدهد تا در اين راه قدم هاي محكم تري برداشته شود و اميد مي رود با حركت به سمت مديريت واحد شهري، مشكلات بازيافت طلاي كثيف در كلان شهر مشهد برطرف شود.
 
خرس قهوه ای از تله سیمی در منطقه الموت شرقی رهاسازی شد
 
در این روز مدیرکل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد:  یک قلاده خرس قهوه ای در منطقه الموت شرقی توسط کارشناس و محیط بانان حوزه شهرستان قزوین از تله سیمی نجات پیدا کرد.

علیپور بیان کرد: پس از بیهوشی کامل، همکاران خرس را از تله آزاد کردند و سپس نسبت به معاینات بالینی اقدام کردند که آسیب دیدگی به شکل پارگی و جدی در بدن حیوان مشاهده نشد. سپس حیوان را با خودرو از محل تله و اطراف باغات دور و به محل مناسبی در منطقه انتقال دادند.

این مسئول تصریح کرد: در پایان پس از بررسی منطقه و قرار دادن خرس در محل سایه درخت نسبت به ریکاوری اقدام شد و دقایقی بعد خرس از جای برخواست و از محل دور شد.

علیپور ضمن هشدار به افرادی که به این شکل نسبت به زنده گیری حیوانات اقدام می کنند، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با افراد متخلف برخورد و نسبت به معرفی آنان به مراجع قضایی اقدام خواهد کرد.

بیابانزدایی 34 هزار هکتار زمینهای اطراف دریاچه ارومیه/ اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی
 
روز چهارشنبه معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به ریزگردهای نمکی بیابانهای اطراف دریاچه ارومیه که زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند، گفت: کارگروه نجات این دریاچه هرچه سریعتر بودجه 120 میلیارد تومانی برای احیای 34 هزار هکتار از بیابان های حوضه ارومیه را اختصاص دهد.

دکتر پرویز گرشاسبی  با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در پی خشکیدگی دریاچه ارومیه 300 هزار هکتار بیابان جدید در اطراف این دریاچه تولید شده که بنا به درخواست کارگروه نجات دریاچه ارومیه قرار است در سال 93 یک دهم این میزان بیابان زدایی شود.

به گفته وی، برای این اقدام در سال جاری اعتباری معادل 120 میلیارد تومان پیش بینی شده که البته هنوز از طرف دولت هیچ مقداری از آن اختصاص نیافته است.

وی با بیان این که افزایش میزان گرد و غبار به دلیل این بیابانزایی در اطراف دریاچه ارومیه و احتمال بروز طوفان های نمکی از ناحیه این بیابان ها ضرورت اختصاص هرچه سریعتر 120 میلیارد تومان از 1034 میلیارد تومانی که برای احیا و نجات دریاچه ارومیه تخصیص داده شده دو چندان می‌کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع  افزود: چنانچه 120 میلیارد تومان اعتبار تامین شود می توانیم در سال جاری 34 هزار هکتار از بیابان های اطراف دریاچه ارومیه را تحت پوشش عملیات بیابانزدایی قرار دهیم.

گرشاسبی اظهار داشت: بیشتر این مناطق مراتع درجه سه بوده اند که در اثر خشکسالی تخریب شده و به اراضی بیابانی تبدیل شده اند لذا برای احیای آنها از گونه های مرتعی مانند آتریپلکس، تاق، گز و قره داغ که مقاومت زیادی به خشکی، کم آبی و شوری دارند استفاده می‌شود.
استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران تدوین شد
 
در این روز مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران در حوزه منابع آب کشورتدوین شده است، گفت : یکی از پرکاربرد­ترین راه­ها برای تحلیل داده­ های کیفیت آب و ابزاری مناسب برای تعیین وضعیت و شرایط کیفیت منابع آب­های سطحی و زیرزمینی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه