پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اخبار محیط زیست در 7 روز؛ تکذیب مجدد فروش پارک پردیسان / کشف جسد دو شتر زیر شن های بیابان لوت

زیست بوم

اخبار محیط زیست در 7 روز؛ تکذیب مجدد فروش پارک پردیسان / کشف جسد دو شتر زیر شن های بیابان لوت

تکذیب مجدد فروش پارک پردیسان، کشف جسد دو شتر زیر شنهای بیابان لوت در حین عبور از یکی از پرخطرترین مناطق دنیا، کاهش چشمگیر ارتفاع درختان زاگرس، قرار گرفتن طرح سوال از سازمان محیط زیست در دستور کار مجلس، انتقاد از عدم اجرای بیش از 90 درصد از طرح جامع کاهش آلودگی 8 کلان شهرو تازه‌ترین سرشماری تعداد یوزپلنگ در کشور از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | adidas xplr womens white sneakers shoes sandals - Black - MnjeShops , Adidas G Shmoo Hoodie

 به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

طرح سوال از سازمان محیط زیست در دستور کار مجلس

چهارشنبه هفته جاری ، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت از طرح سئوال از مسئولان محیط زیست خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد.
عبدالرحمان رستمیان افزود: تنفس هوای آلوده و سرشار از مواد سمی همچون سرب، کربن و نیترات سبب بروز بیماری های قلبی و تنفسی و نیز افزایش آلرژی در میان مردم می شود که باید در مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و مسئولان محیط زیست پاسخگوی آن باشند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در راستای کنترل آلودگی هوا کمیسیون بهداشت درصدد است با مسئولان سازمان محیط زیست نشستی را برگزار کند و از آنها می خواهد تا در خصوص وضعیت فعلی و تشدید آلودگی هوا پاسخ دهد.همچنین در این جلسه درباره راهکارهایی برای کاهش آلودگی بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

کشف جسد دو شتر زیر شنهای بیابان لوت/ عبور از یکی از پرخطرترین مناطق دنیا

سه شنبه این هفته مدیر انجمن کانون سبز فارس از کشف جسد دو شتر در حین عبور از طولانی‌ترین کریدور لوت که یکی از پرخطرترین مناطق دنیا است خبر داد.
بهمن ایزدی تصریح کرد: شکل طبیعی سخت و ناهمواری های موجود در مناطق کلوت ها که در برخی از عرصه ها به چاله های فروبسته عمیق ختم می شود ، از دیر باز موجب شده بود تا بومیان نواحی اجتماعی لوت و سایر محققان داخلی وخارجی، ذهنیت عبور از مناطق داخلی ناحیه کلوت ها را امری محال وغیر ممکن بدانند و متاثر از این واقعیت تا قبل از برنامه تحقیقاتی گشایش مسیر طولی کلوت ها توسط کارشناسان کانون سبز فارس دراوایل آذرماه سالجاری، این منطقه که بخش مهمی از ارزشهای طبیعی فلات ایران را درخود جای داده، در مسیر برنامه های تحقیقاتی محیطی قرار نگرفت و بر این اساس محدوده غیر قابل عبور اعلام شد.
به اعتقاد وی، گشایش طولانی ترین کریدورها ناحیه کلوت های لوت به طول140 کیلومتر هوایی، توسط محققین کشور، برگ زرینی در سبد تلاش های شناخت سرزمین و زیستبوم ایران است که بیش از پیش جایگاه ارزنده تحقیقات محیطی در بیابان لوت رابرجسته می کند.

کاهش چشمگیر ارتفاع درختان زاگرس / تخریب از کنترل خارج شده است

ارتفاع متوسط درختان جنگلهای زاگرس با کاهش چشمگیری به کمتر از هشت متر رسیده و میزان انبوهی بخش زیادی از این جنگلها به کمتر از 25 درصد رسیده است.
دوشنبه هفته جاری یک فعال محیط زیست اعلام کرد: نتایج بررسی های انجام گرفته حکایت از آن دارد که؛ ارتفاع متوسط توده های جنگلی در اکثرسطوح جنگلی زاگرس در وضعیت موجود کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.
به گفته هومان خاکپور، هر چند در برخی مناطق در سطوحی محدود، توده هایی وجود دارند که ارتفاع درختان آنها به ۱۲ تا ۱۷ متر هم رسیده و کماکان از ارتفاعی بیش از ارتفاع متوسط اکثر توده های جنگلی زاگرس در وضعیت موجود برخوردارند اما ارتفاع متوسط بدست آمده برای توده های جنگلی زاگرس کمتر از ۸ متراست که متأسفانه در سراسر جنگل های زاگرس مرکزی مصداق دارد و توده های با ارتفاع بیشتر تنها در لکه های کم وسعت و به صورت نادر در مناطق خاصی از زاگرس مشاهده می شوند.
وی افزود: در اثر این کاهش ارتفاع متوسط، علاوه بر از دست رفتن بخش زیادی از بیوماس فضایی جنگل، اشکوب ها و یا لایه های گیاهی جنگل کاهش یافته و بخشی از گروه های گیاهی و تنوع زیستی که از زیستگاه هایی ویژه در پروفیل عمودی توده جنگلی برخوردار بوده اند، از بین می روند.

90 درصد برنامه های طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرا نشده است

یکشنبه این هفته رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: در هفت سال گذشته بیش از 90 درصد برنامه های طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرا نشده است.
معصومه ابتکار افزود: با تغییر دولت خیلی از برنامه ها تعطیل شد و بر اساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس 75 درصد برنامه چهارم توسعه اجرا نشده اما به عقیده من بیش از 90 درصد برنامه ها در هفت سال گذشته اجرا نشده است.
ابتکار تأکید کرد : وقتی با توقف برنامه کاهش آلودگی هوا توسط دولت مواجه شدیم خود شورای شهر تصمیم گرفت پیش نویس برنامه کاهش آلودگی هوا را تنظیم کند و این برنامه تصویب و به دولت ابلاغ شد اما عملاً هنوز اجرایی نشده است.

حصارکشی برای فروش پارک پردیسان خیالی و کذب است

در اولین روز از هفته جاری معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در واکنش به گفته های هفته پیش معصومه ابتکار مبنی بر توقف فروش پارک پردیسان با حکم دیوان عدالت اداری گفت: حصارکشی برای فروش پارک پردیسان خیالی، کذب، فاقد مبنای کارشناسی و استدلالات حقوقی است.
شیخ نیا با اشاره به ادعای رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران مبنی بر دیوارکشی در پارک پردیسان برای فروش آن گفت: این دیوار چیزی بجز دیوار حاشا نیست و سازمان محیط زیست وجود چنین دیواری را تکذیب می کند، اما سازمان محیط زیست برای جداسازی فضای اداری، تحقیقاتی، آموزشی و الزامات پشتیبانی سازمان از فضای تفرجگاهی حصاری به ارتفاع حدود 2 متر در فضایی به مساحت حدود 50 هکتار کشیده است تا هم شئونات سازمان محیط زیست رعایت شود و هم مسائل بهداشتی مردم با توجه به انجام تحقیقات تاکسی درمی در سازمان که از نظر بهداشتی بسیار حساس است، رعایت شود.
به گفته معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست این حصارکشی طی تشریفات قانونی با مشاوران ذیصلاح و انتخاب پیمانکار انجام شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا گفته های شورای شهر مبنی بر اینکه رای دادگاه برای توقف ساخت این حصار یا به تعبیری دیوار را تکذیب می کنید؟، اضافه کرد: تا امروز مصوبه ای مبنی بر توقف این حصارکشی به سازمان محیط زیست ابلاغ نشده است.

تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست منتفی است

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در این روز همچنین با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست منتفی است، گفت: جلسه اخیر سازمان محیط زیست با مجلس یک نشست دوجانبه بوده و سوال و جوابی در آن مطرح نبوده است.
به گفته حسن شیخ نیا، یکی از نمایندگان مجلس اخیرا موضوع حاشیه ای را در رابطه با سازمان محیط زیست با دو رویکرد کشته شدن پلنگ در دماوند و آلودگی هوا مطرح کرد که با توضیحاتی که معاونین سازمان محیط زیست اخیرا در مجلس ارائه دادند نمایندگان فراکسیون قانع شدند.
شیخ نیا اظهار داشت: به احتمال زیاد هفته آینده به اتفاق اکثریت اعضای فراکسیون محیط زیست نشست دو جانبه دیگری در سازمان محیط زیست و یا مجلس برای تبادل اطلاعات برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای تحقیق و تفحص از یک ارگان باید 12 نفر از اعضای مجلس این طرح را امضا کنند، تصریح کرد: بنابراین طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست ادعای یکی از نمایندگان مجلس بوده و فعلا منتفی است.

تازه‌ترین آمار سرشماری یوزپلنگها در ایران/ فعلا نمی‌توان حکم انقراض صادر کرد

در این روز مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی نیز اعلام کرد: بر اساس بررسیهایی انجام شده در حال حاضر حداکثر 70 یوزپلنگ در سراسر ایران وجود دارد.
مرتضی اسلامی با اشاره به اینکه اخیرا، بحث های متعددی درخصوص یکی از کلیدی ترین پرسش ها در زمینه یوزپلنگ در ایران در رسانه ها مبنی بر اینکه در ایران چند یوز باقی مانده است؟ مطرح شده افزود: تا یک سال پیش، آمارها حکایت از حضور 70 تا 100 یوز در پهنه های وسیعی از کشور داشت، لیکن براساس برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ در ایران که توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه پانترا درحال جریان است، اطلاعات ارزشمندی درخصوص ساختار جمعیت این گونه ارزشمند در کشور بدست آمده است.
به گفته وی، به منظور دستیابی به یک عدد دقیق و صحیح از یوز در کشور، باید تا سال آینده صبر کرد، زیرا برنامه پایش جمعیت یوز در کشور که از سال گذشته آغاز شد، اکنون در آخرین مرحله خود بوده و جمع بندی داده ها و مدلسازی جمعیت یوز در مناطق حفاظت شده و مناطق آزاد کشور طی ماه های آتی به طول خواهد انجامید.
اسلامی اظهار داشت: با این حال، به دلیل مراجعه و پرسش کارشناسان و علاقمندان متعدد که ناشی از فضای رسانه ای هفته های اخیر مبنی بر اعلام انقراض جمعیت یوز در کشور می باشد، انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام می دارد که نتایج مفدماتی بررسی ها نشان دهنده آنست که جمعیت یوزپلنگ در ایران به احتمال قریب به یقین کمتر از 70 قلاده است و روند جمعیتی روبه رشدی در آن دیده نمی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه