جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در 7 روز؛ هفته ای تلخ برای محیط بانان/حراج فلامینگوها در جاده های شمال

زیست بوم

محیط زیست در 7 روز؛ هفته ای تلخ برای محیط بانان/حراج فلامینگوها در جاده های شمال

مرگ، مصدومیت و محکومیت 6 محیطبان در یک هفته، حراج فلامینگوها در جاده های فریدونکنار، مرگ ۲۷ یوزپلنگ ایرانی توسط عوامل انسانی و کاهش 83 درصدی بارندگی در تهران از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | adidas

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

در اولین روز از هفته جاری، معاون دریایی سازمان محیط زیست درباره پیگیری این سازمان برای انتشار گلوله های نفتی در دریای مازندران گفت: در حال حاضر گزارش انتشار گلوله های نفتی پروسه حقوقی خود را طی می‌کند و در بهار 92 از طریق معاونت حقوقی سازمان به وزارت امور خارجه ارسال می‌شود.

عبدالرضا کرباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهریور ماه امسال گلوله های نفتی کشور آذربایجان سواحل دریای خزر را آلوده کرد که از همان ابتدا کار پاکسازی سواحل توسط نیروهای محیط زیست آغاز شد و سرانجام در اواسط مهرماه 25 تن گلوله نفتی از سواحل دریای خزر جمع آوری شد.

وی افزود: همچنین از همان زمان که گلوله های نفتی سواحل دریای خزر را آلوده کرد، این گلوله ها برای آنالیز به آزمایشگاه ارسال شد که گزارش این موضوع هم اکنون مراحل حقوقی خود را طی می کند.

در این روز که همزمان با آخرین روز از هفته پاک بود قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح خانه سبز با هدف به صفر رساندن مصرف انرژی در چشم انداز بیست ساله خبر داد.

علی محمد شاعری افزود: در طرح خانه سبز اجرای کامل مقررات ملی ساختمان مد نظرقرار می گیرد تا با استفاده از تجهیزاتی مانند دو جداره کردن پنجره ها،عایق کردن و جانمایی درست ساختمانها مصرف درست انرژی را در افق چشم انداز بیست ساله به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان مصرف انرژی در ساختمان ها کشور 4 تا 5 برابر میزان استاندارد است، افزود: در هر متر مربع ساختمانهای کشور در حال حاضر 400 تا 500 کیلو وات برق مصرف می شود درحالی که در حال حاضر در اروپا در هر متر مربع ساختمان بین 100 تا 120 کیلو وات برق مصرف می شود.

شاعری با بیان اینکه برنامه کشورهای اروپایی برای به صفر رساندن مصرف انرژی در ساختمانها تا سال 2030هدفگذاری شده است، گفت: در کشورهای اروپایی به لحاظ میزان تابش انرژی خورشیدی (انرژی پاک) با توجه به مختصات جغرافیایی شان با محدودیت مواجه هستند درحالی که در کشور ما بر اساس مختصات جغرافیایی به خوبی می توان از انرژیهای پاک به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.

رئیس سازمان محیط زیست نیز در این روز با بیان اینکه حدود 38 درصد از آلودگی هوا در کلانشهرها به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی منازل ، مراکز اداری و تجاری است گفت: شهرداری به ساختمانهایی که استاندارد برودتی و حرارتی ندارند پایان کار ندهد.

یکشنبه هفته جاری، هوای تهران با قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 143 در آستانه هشدار قرار گرفت.

در این روز شاخص ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون با 39 واحد افزایش نسبت به روز گذشته تنها 7 واحد با شرایط هشدار فاصله گرفت تا دوباره مسئولان تصمیم به تشکیل جلسه کمیته کاهش آلودگی برای بررسی اجرای طرح و زو ج و فرد و تعطیلی در پایتخت بگیرند.

دوشنبه این هفته، مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی گفت: طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است.

مرتضی اسلامی افزود: منطقه حفاظت شده توران، منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر مناطقی هستند که هر یک قربانیانی از یوزپلنگ در جاده های پیرامون خود داده اند.

به گفته وی، با این حال کشته شدن حداقل ۶ یوزپلنگ در جاده یزد - بندرعباس که از میان منطقه حفاظت شده کالمند می گذرد، این منطقه را به خطرناکترین محدوده تردد برای یوزپلنگ های ایرانی تبدیل کرده است. البته این تعداد یوزپلنگ های کشته شده ای است که توسط افراد عبوری گزارش شده اند و احتمالا تعداد بیشتری از یوزها در جاده های ایران از پا در آمده اند که گزارش یا مشاهده نشده است.

در این روز عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با تأکید براینکه سن معاینه فنی خودروها باید کاهش یابد، گفت: از زمانی که قانون معاینه فنی خودروها به 5 سال افزایش پیدا کرد تلاش کرده ایم تا این موضوع را پیگیری کنیم اما هنوز این امر محقق نشده است.

کمال الدین پیرموذن با بیان این مطلب اظهار داشت: از زمانی که قانون معاینه فنی خودروها به 5 سال افزایش پیدا کرد ما تلاش کرده ایم که این موضوع را پیگیری کنیم اما این امر محقق نشد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درخصوص سرانجام کاهش سن معاینه فنی گفت: متأسفانه جلسات اندکی در این خصوص در فراکسیون تشکیل شده که نتیجه ای در بر نداشت و هنوز اقدام خاصی انجام نشده و مسئولان سازمان محیط زیست حتما باید مواضع خود را مطرح کنند اما در مجموع این موضوع در فراکسیون محیط زیست مجلس به طور جدی در حال پیگیری است.

سه شنبه هفته جاری رئیس گروه خشکسالی پژوهشکده هواشناسی از کاهش 83 درصدی میزان بارندگی از ابتدای مهر تا پایان دی درپایتخت نسبت به سال گذشته خبر داد.

دکتر عباس رنجبر افزود: در این مدت میانگین بارندگی در پایتخت معادل 3/133 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با متوسط بارندگی معادل 7/235 میلیمتر 83 در صد کاهش داشته است.

به گفته وی، میانگین بلند مدت بارندگی در تهران در این مدت برابر 1/124 میلیمتر است بنابراین بارندگی پایتخت امسال در مدت مشابه نسبت به میانگین بلند مدت 7 درصد افزایش داشته است.

رنجبر اظهار داشت: میانگین بارندگی سال گذشته در تهران در این مدت دو برابر متوسط بلند مدت بوده است.

رئیس گروه خشکسالی پژوهشکده هواشناسی تصریح کرد: میانگین بارندگی در کل کشور از ابتدای مهر تا پایان دی معادل 6/105 میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت در این دوره که برابر 5/95 میلیمتر بوده 11 درصد افزایش و نسبت به میانگین بارندگی سال گذشته در کل کشور در این مدت 15 درصد افزایش نشان می دهد.

در این روز مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه ژئو پارکها تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیستند گفت: خارج شدن این منطقه از لیست یونسکو ربطی به محیط زیست ندارد.

ناصر مقدسی افزود: ژئو پارک ها با اینکه محیط های طبیعی و با ارزشی هستند اما مدیریت آنها زیر نظر محیط زیست نیست که همین موضوع یکی از دلایل عدم نظارت درست و اصولی این مناطق است.

به گفته وی، اینکه گفته می شود علت خروج ژئو پارک قشم از لیست یونسکو کوتاهی در بخش مطالعات زیست محیطی این پارک است فرافکنی است زیرا هرگز قرار نبوده که محیط زیست در این خصوص مطالعه ای داشته باشد.

مقدسی اظهار داشت: از آنجایی که محیط زیست روی آثار طبیعی که جنبه بین المللی دارند حساسیت خاصی دارد مطمئناً اگر مدیریت این پارک با محیط زیست بود امروز از لیست یونسکو خارج نمی شد.

چهارشنبه این هفته عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: متأسفانه علی رغم اینکه موضوع آلودگی هوای تهران و کلانشهرها از اهمیت برخوردار است اما ارائه طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا امروز نیز در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

کمال الدین پیرموذن اظهار داشت: حدود دو هفته پیش طرح دو فوریتی برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها در سه محور تنظیم شد که قرار بود هفته گذشته بررسی شود که پس از آن به هفته جاری موکول شد اما متأسفانه اینگونه نشد و در دستور کار قرار نگرفت.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه تصریح کرد: متأسفانه موضوع آلودگی هوا در اولویت قرار نگرفت که امروز پس از صحن بنده این موضوع را حتما مطرح خواهم کرد.

در این روز درحالیکه فعالان و کارشناسان محیط زیست از حراج پرندگان مهاجر در بازارها و جاده های فریدون کنار با کمترین قیمت برای نگهداری در باغ های خصوصی خبر دادند مدیرکل محیط زیست استان مازندران حضور فلامینگو در فریدون کنار را به دلیل آب شیرین را تکذیب کرد.

این هفته به طور کلی هفته خوبی برای محیط بانان و جنگلبانان کشور نبود به طوریکه یکی دیگر از محیط بانان منطقه حفاظت شده دنا به جرم قتل شکارچی متخلف به اعدام محکوم شد. یک جنگلبان در خراسان شمالی به خاطر ایستادگی در مقابل زمین خواران و متصرفان با ضربات چاقو از پای درآمد. دو محیط بان وظیفه شناس گلستانی در حین انجام ماموریت در آبند یخ زده گرفتار شدند و جان باختند و دو محیط بان هرمزگانی نیز در درگیری با شکارچیان منطقه تحت حفاظتشان از ناحیه پا مصدوم شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه