جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم معاون میراث‌فرهنگی: کارشناسان میراث فرهنگی به کرمان اعزام شدند

زیست بوم

معاون میراث‌فرهنگی: کارشناسان میراث فرهنگی به کرمان اعزام شدند

بافت‌ تاریخی کرمان در حالی طی یک ماه اخیر با بحران‌های جدی مواجه شده است که معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی از اعزام مدیر و کارشناسان دفتر بافت و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی به استان کرمان خبر داد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | nike lunarglide 6 price range chart printable - New Balance 550 'UNC'/ 'Baby Blue' - BB550HL1 - LacollesurloupShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ گودبرداری‌ به عمق 12 متر در حریم کاروانسرای وکیل و محدوده بازار از یک سو و توافق میراث‌فرهنگی با شهرداری  برای تخریب 40 خانه در بافت قدیم کرمان سبب شد که معاون میراث‌فرهنگی، مدیر دفتر بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان‌میراث‌فرهنگی را به‌همراه تعدادی کارشناس به استان کرمان اعزام کند.
 
«محمد حسن طالبیان» در رابطه با اتفاقات و تخریب‌های اخیری که در بافت تاریخی کرمان صورت گرفته و همچنین اعزام کارشناسان به این استان به خبرگزاری CHN گفت:« صبح روز پنج‌شنبه سیاوش صابری مدیر دفتر بافت‌های تاریخی سازمان به‌همراه چند کارشناس برای بررسی وضعیت بافت تاریخی به کرمان اعزام شدند».
 
معاون میراث‌فرهنگی گفت: درحال‌حاضر منتظر گزارش کارشناسان و نظر نهایی مدیر دفتر بافت‌های تاریخی پس از بررسی‌ها هستیم.
 
او تاکید کرد: «تمامی اقدامات برای جلوگیری از تخریب‌ بافت تاریخی، پس از اعلام نظر کارشناسان صورت می‌گیرد و اگر کارشناسان وضعیت این بافت را در معرض خطر اعلام کردند، فعالیت‌ها و ثبت اضطرای در اولویت قرار می‌گیرد.»
 
این درحالی است که بیش از یک ماه است توافقات میراث‌فرهنگی با دادستانی و شهرداری برای تخریب 40 خانه در بافت قدیم کرمان به انجام رسیده اما با این وجود هنوز هیچ اطلاعی از فهرست بناهای در معرض تخریب در دست نیست. این توافق سه جانبه میان دستگاه‌ها که سبب طرح سوالات و حتی شائبه‌های بسیاری میان کارشناسان و دوستداران میراث‌فرهنگی شده اکنون زمینه‌ساز بحران جدی در بافت تاریخی کرمان شده است. چراکه هم‌اکنون تعداد بسیاری خانه تخریب شده که عامل اصلی این خانه‌ها مشخص نیست.
 
فعالان میراث‌فرهنگی پیشتر اعلام کرده بودند که این خانه‌ها با هدف جمع‌آوری معتادان و اراذل و اوباش تخریب‌ شده‌اند. اما تاکنون هیچ کارشناسی تاریخی بودن یا نبودن بناها را تایید نکرده است. آن‌ها می‌گویند، احتمال آنکه در میان این خانه‌ها، بنایی یافت شود که واجد ارزش‌های تاریخی بوده بسیار زیاد است اما از آن‌جایی که هیچ کارشناسی هیچگونه بررسی در این رابطه انجام نداده و استعلامی هم از میراث‌فرهنگی گرفته نشده نمی‌توان نظر قطعی راجع به ارزشمند بودن خانه‌ها داد.
 
از سوی دیگر ساخت و سازهای غیراصولی و حضور ماشین‌آلات شهرداری برای حفر بیش از 12 متر از عمق زمین در بافت تاریخی کرمان  در حریم کاروانسرای وکیل و محدوده بازار کرمان سبب شده که  آسیب‌های جدی به کالبد بازار کرمان وارد شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه