پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اخبار محیط زیست در 7 روز؛ علت تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست/ماجرای قطع درختان حاشیه پارک جهان نما

زیست بوم

اخبار محیط زیست در 7 روز؛ علت تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست/ماجرای قطع درختان حاشیه پارک جهان نما

دریاچه ارومیه و پارک پردیسان موضوع تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست، احتمال حضور بلندترین کلوت دنیا در لوت، قطع 100 اصله از درختان حاشیه پارک جهان نما، تجاوز به جنگلهای لردگان و سکوت مسئولان و اعلام وجود 700 قلاده خرس قهوه ای در کشور از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - best glue for nike shoes for boys kids

 به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

100 اصله از درختان حاشیه پارک جهان نما قطع شد

سرهنگ قاسم سبز علی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها و مراتع با تکذیب قطع درختان 50 ساله داخل پارک جهان نما کرج گفت: تنها تعدادی از درختان 4 تا 10 ساله حاشیه پارک قطع شده است.

به گفته وی، کارکنان وزارت راه بر اساس توافقات رسمی قبلی بین سازمان جنگلها و وزارت راه و نه به صورت غیرقانونی حدود صد اصله درختان 4 تا 10 ساله سوزنی برگ حاشیه پارک جهان نما کرج را قطع کردند.

سبزعلی ادامه داد: بر اساس توافقات قبلی قرار بود پیش از قطع درختان مکان جدیدی برای کاشت مجدد آنها جانمایی شود که چون وزارت راه به تعهد خود عمل نکرده بود این عملیات متوقف شد.

وی با بیان اینکه توسعه اتوبان همت نقش بسیار مهمی در کاهش بار ترافیک این ناحیه از تهران دارد اظهار داشت: بنابراین سازمان جنگلها نمی تواند جلوی چنین طرح توسعه ای کلانی را بگیرد اما بر اساس توافقات مقرر شده که این طرح با کمترین آسیب به منابع طبیعی یعنی پارک تحقیقاتی جهان نمای کرج اجرا شود.

بلندترین کلوت جهان در بیابان لوت قرار دارد

مدیر کانون سبز فارس با بیان اینکه نخستین پیمایش تحقیقاتی در کلوتهای بیابان لوت برای اثبات حضور بلند ترین کلوت دنیا در بیابان لوت آغاز شد گفت: بر اساس مطالعات قبلی که البته ثبت نشده اند به نظر می رسد بلندترین کلوتهای دنیا در بیابان لوت واقع شده اند.

بهمن ایزدی افزود: این پیمایش تحقیقاتی برای نخستین بار از یکم تا دهم آذر ماه جاری در مسیر طولی کلوت های بیابان لوت برای تکمیل مطالعات کارشناسی این منطقه انجام می شود.

مدیر کانون سبز فارس تصریح کرد: پیش از این کلوتی در صحرای نامیب به ارتفاع 80 متر به عنوان بلندترین کلوت دنیا ثبت شده که امیدواریم در این پیمایش کلوتی با ارتفاع 130 متر که پیش از این در شرق منطقه کلوتها در بیابان لوت دیده شده و به سبب شباهت ظاهری آن به نوعی نبات در زبان محلی کرمانی پیشنهاد نامگذاری آن با عنوان کلومپه نباتی شده به عنوان بلندترین کلوت جهان ثبت شود.

اجرای طرح خادم الحسین در تکایای عزاداری امام حسین (ع)

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از اجرای طرح خادم الحسین در تکایای تهران برای جلوگیری از انباشت زباله در سطح شهر خبر داد.

محمد هادی حیدر زاده افزود: در این طرح در هریک از تکیه های عزاداری امام حسین تعدادی از جوانان به صورت داوطلبانه هر شب زباله ها و ظروف یکبار مصرفی که در اطراف تکیه پراکنده شده است جمع آوری می کنند.

به گفته وی، از آنجایی که تجمع زباله ها در مسیر های اطراف تکایای عزاداری امام حسین (ع) زیبنده این مراسم مقدس نیست تعداد زیادی از افراد تکایا تا کنون اعلام آمادگی برای اجرای این طرح کرده اند.

تلاش برای یافتن یوزپلنگ در جنوب شرقی ایران

مدیرعامل انجمن یوز پلنگ ایرانی گفت: همزمان با پایان فاز دوم برآورد جمعیت یوزپلنگ در ایران، سومین و آخرین محدوده ایران میزبان برنامه پایش ملی یوزپلنگ در ایران شد.

مرتضی اسلامی افزود: پناهگاه حیات وحش دربند راور که اخیرا به شبکه مناطق تحت حفاظت کشور پیوسته، در حوزه شهرستان راور در استان کرمان واقع شده و جنوب شرقی ترین منطقه شناخته شده برای حضور یوزپلنگ در کشور محسوب می شود.

به گفته وی، در این راستا، در ابتدا 8 نقطه در بخشهای مختلف منطقه توسط دوربین های تله ای به صورت آزمایشی مورد بررسی قرار گرفته و تا پایان زمستان، تعداد نقاط به 30 ایستگاه خواهد رسید.

تولید 80 درصد محصولات ایران خودرو و سایپا، با استاندارد یورو 2

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران خودرو و سایپا تا پایان امسال مهلت دارند، تولیدات خود را به استاندارد یورو 4 افزایش دهند.

علی محمد شاعری با بیان اینکه سایر خودروسازان به تعهدات خود در این بخش عمل کرده اند، گفت: هم اکنون 80 درصد از محصولات ایران خودرو و سایپا، با استاندارد یورو 2 تولید می شود.

وی از دست اندرکاران ایران خودرو و سایپا خواست،برای تعهدات خود جدی تر عمل کنند و تا پایان سال کیفیت خودروهای خود را به استانداردهای یورو 4 برسانند.

18 ماه زندان و 20 میلیون ریال جریمه برای شکارچی خانواده قوچ

رئیس انجمن دیده بان حقوق حیوانات گفت: شکارچی متخلف که یک قوچ، یک میش و دوبره را کشته و با آنها عکس یادگاری گرفته بود به 18 ماه زندان و 20 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

شهرام امیری شریفی افزود: با پیگری چند ماهه پرسنل اداره محیط زیست شهرستان سقز فردی که اقدام به شکار یک عدد قوچ، یک عدد میش و دو عدد بره کرده بود، دستگیر و با ارجاع به مقامات قضایی به 18 ماه زندان محکوم شد.

به گفته وی، این شکارچی که در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق اقدام به شکار کرده بود علاوه بر زندانی شدن به 20 میلیون ریال جریمه نقدی نیز محکوم شده است.

توسعه باید همگام با طبیعت باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توسعه باید همگام با طبیعت باشد گفت: سازمان محیط زیست از توسعه صنایعی که خارج از توان طبیعت و خودپالایی کشور است، جلوگیری می کند.

محمد جواد محمدی زاده افزود: کارگروه آمایش سرزمین با هدف حفظ محیط زیست و افزایش توان خودپالایی طبیعی محیط تشکیل شده است و کارشناسان دراین کارگروه ، توسعه کشور منطبق بر وضعیت آب و هوا ، خاک ، شرایط اقلیمی را بررسی می کنند.

وی اظهارداشت: تاکنون دراین کارگروه طرح توسعه بر اساس توان محیط زیست برای سه استان کشور تهیه شده است و استانهای دیگر کشور نیز در نوبت بررسی این کارگروه قرار گرفته اند. در حال حاضر استان فارس در نوبت بررسی است.

محمدی زاده گفت: سازمان محیط زیست به عنوان عضو فعال و سازمانی که اعتقاد دارد توسعه باید بر اساس توان و مزیتهای منطقه ای در کشور انجام شود، دراین کارگروه حضور مداوم دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 2400 واحد صنعتی آلاینده در کشور وجود دارد که باید تا پایان سال به هزار و 200 واحد کاهش یابد و براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان برنامه نباید هیچ واحد آلاینده ای در کشور وجود داشته باشد.

هشدار به تکایا در مورد سرطانزایی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره سرطانزا بودن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به تکایا و هیأت های مذهبی هشدار داد.

محمدهادی حیدر زاده افزود: مواد سرطانزای ظروف یکبار مصرف شفاف یا پلی استالینی که در ایام عزاداری امام حسین (ع) برای چای و دیگر مواد غذایی داغ استفاده می شوند در دمای 40 درجه سانیتگراد آزاد شده و وارد مواد غذایی می‌شود.

به گفته وی، پلاستیک ها از یک سری "مونومر" از مشتقات نفتی مانند پروپان و یا اتان تشکیل شده اند که تحت فرایندهایی تبدیل به پلیمر می شوند. پلیمرها تاثیری بر سلامت انسانها ندارد اما زمانی که آنها در مجاورت غذاهایی با دمای بالا و یا با خاصیت اسیدی قرار می گیرند به مونومرها تجزیه شده که مونومرها حاوی مواد سمی بوده و در درازمدت عامل ایجاد سرطان در انسانها می شود.

سکوت مسئولان منطقه در برابر تجاوز به جنگلهای لردگان

سکوت بالاترین مقامات اجرایی منطقه در برابر تجاوز به جنگل های فلارد که یکی از بهترین رویشگاههای جنگلی منطقه لردگان در چهار محال بختیاری است در حالی رخ می دهد که به گفته کارشناسان منابع طبیعی سالانه 63 هزار هکتار از جنگلهای کشور نابود می شود.

یک فعال محیط زیست در این باره گفت: منطقه فلارد یکی از بهترین رویشگاه های جنگلی استان چهار محال و بختیاری بوده که با تلاش و زحمات شبانه روزی مأموران منابع طبیعی، کمترین تجاوزات و تخریب در جنگل های آن رخ داده و نسبت به دیگر مناطق جنگلی لردگان از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردار است.

هومان خاکپور افزود: انتظار می رود مقامات اجرایی منطقه به جای چراغ سبز نشان دادن و حمایت های غیر قانونی از برخی متجاوزان فرصت طلب در منطقه، براساس وظایف ذاتی و تکالیف قانونی نهاد مربوطه، در این شرایط حساس از مأموران منابع طبیعی پشتیبانی و مانع گسترش تجاوزات سودجویانه به جنگل های منطقه شوند.

وجود 700 قلاده خرس قهوه ای در کشور

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست تعداد خرس قهوه ای موجود در کشور را بین 600 تا 700 قلاده اعلام کرد.

حسین محمدی افزود: خرس قهوه ای پراکندگی ممتدی در شمال و غرب کشور در امتداد دو رشته کوه البرز و زاگرس دارد.

به گفته وی، با وجود اینکه برآورد و سرشماری گوشتخواران بسیار دشوار است اما بر اساس مشاهدات و آمارهای استانی به نظر می رسد حدود 700 قلاده خرس قهوه ای در کشور داریم.

وی افزود: اما دامنه پراکنش خرس سیاه در مقایسه با خرس قهوه ای خیلی محدود تر است و در یک دایره جغرافیایی بین سیستان، کرمان، و هرمزگان با جمعیت های بسیار کوچک و شکننده قرار دارد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست یاد آور شد: تعداد خرس سیاه در کشور بین 50 تا 100 قلاده برآورد می شود.

به گفته محمدی، خرس سیاه در پاکستان و هندوستان نیز حضور دارد و از گونه های در معرض آسیب محسوب می شود اما اگر خرس سیاه موجود در ایران به عنوان یک زیر گونه به نام خرس سیاه بلوچی تصورشود با توجه به محدوده پراکنش و جمعیت آن یگ گونه در معرض انقراض محسوب می شود.

دریاچه ارومیه و پارک پردیسان موضوع تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به آخرین پیگیری این فراکسیون برای اجرای طرح تحقیق و تفحص از مسئولان سازمان محیط زیست گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را در قالب سوال از رئیس جمهور مطرح و ارائه می‌کنیم.

کمال الدین پیرموذن اظهارداشت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست پیشتر برای موضوع دریاچه ارومیه مطرح شده بود اما در حال حاضر موضوعات دیگری نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: پیش از این مسئولان محیط زیست کشور صریحا اعلام کردند که از محل ردیف اعتبارات مصوب مجلس و دولت در بودجه سال جاری برای احیای اتالاب ها به ویژه دریاچه ارومیه اعتباری به سازمان محیط زیست تعلق نگرفت.

به گفته پیرموذن، این مسئله نشان دهنده این است که محیط زیست و دریاچه ارومیه برای دولت در اولویت قرار ندارد.

رایزنی برای راه‌اندازی صندوق بین‌المللی تثبیت شنهای روان

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از پیشنهاد و رایزنی برای ایجاد صندوقی بین المللی برای تثبیت ش های روان خبر داد.

محمدجواد محمدی زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با ریزگردها اظهار داشت: پیشنهاد شده تا صندوقی با هدف تثبیت شنهای روان در مقیاس منطقه ایجاد شود تا منابع و کمکهای مجامع بین المللی وارد این صندوق شده و به تثبیت شنهای روان کمک شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به عقد قرارداد با عراق به منظور حل مشکل ریزگردها گفت: برای کنترل و مقابله با آلودگی ریزگردهایی که از سوی عراق به ایران می آیند، قراردادی منعقد شده که براساس آن برای کنترل حرکت شنهای روان در مساحتی معادل یک میلیون هکتار، یک میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای طرح مقابله با ریزگردهای عراق با استفاده از منابع دولت عراق اجرایی خواهد شد تصریح کرد: این طرح 5 ساله است و با و جود انعقاد آن هنوز از سوی دولت عراق اجرایی نشده و پیشنهاد ما به مجامع بین المللی این است که منابع مالی را به این منظور تخصیص دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه