پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تغییر مسیر قاچاق اشیاء عتیقه/ تجارت تمدن؛ با نام کرمان به سود دلالان

یادمان

تغییر مسیر قاچاق اشیاء عتیقه/ تجارت تمدن؛ با نام کرمان به سود دلالان

خبرگزاری مهر: کارشناسان میراث فرهنگی در حالی نسبت به تغییر مسیر قاچاق اشیای تاریخی از استانهای مرکزی به کرمان هشدار می دهند که طی ماههای اخیر این امر شدت گرفته و قاچاقچیان با استفاده از نام کرمان سوداگری می کنند.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان با دهها محوطه تاریخی و سابقه بی نظیرش در تمدن ایران زمین جایگاه ارزنده ای در خصوص میراث فرهنگی کشور به خود اختصاص داده است که وجود محوطه های تاریخی همچون ارت، خواجه عسکر، خبیص، کنار صندل و هنزاف که هر یک ریشه در اعماق تاریخ دارند و بهشتی برای باستانشناسان محسوب می شوند مصداقی بر این ادعا هستند.

اما متاسفانه طی سالهای گذشته عدم نظارت دقیق بر برخی از این محوطه های تاریخی منجر به غارت اشیاء تاریخی در آنها شد که می توان به فاجعه تاریخی دشت مطوط آباد در جیرفت اشاره کرد که در نتیجه این حفاریهای غیر مجاز هزاران قطعه اشیاء تاریخی به غارت رفت و هنوز هم قاچاقچیان عتیقه چشم طمع به این اشیاء دارند.

اشیاء حراجی کریستی لندن که با پیگیریهای مستمر دیپلماتیک ایران و پس از شکایت در دادگاههای بین المللی به ایران عودت داده شد نمونه ای از این آثار تاریخی محسوب می شوند.

گنج خفته دلالان را وسوسه می کند/ دستگیری حفار غیر مجاز در کنار صندل

هر چند که پس از گذشت سالها از کشف تمدن ارت در جنوب کرمان هنوز کار قابل توجهی در راستای شناساندن این تمدن صورت نگرفته است اما هر یک از اشیاء این محوطه تاریخی آنچنان ارزشمند است که توجه دلالان را پس از گذشت سالها به این گنج خفته در خاک جلب می کند.

در آخرین مورد چند روز پیش با همکاری نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی یک حفار غیر مجاز در کنار صندل دستگیر شد.

انتشار این خبر هر چند موجب خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی شد اما از سوی دیگر این مهم را نیز گوشزد کرد که همچنان قاچاقچیان چشم طمع به میراث استان کرمان دارند و خاطرات دشت سوراخ سوراخ شده مطوط آباد و اشیاء تاریخی غارت شده  اش را در ذهنها زنده کرد.
 
مسیر قاچاق عتیقه به سمت کرمان تغییر کرده است
 
از سوی دیگر همکاری دستگاههای امنیتی و انتظامی در استان کرمان طی ماههای اخیر موجب کشف چندین محموله مهم اشیاء عتیقه شده است و میزان حفاریهای غیر مجاز در استان کرمان را به شدت کاهش داده است ادامه این روند موجب بروز تغییراتی در مسیر قاچاق اشیای عتیقه در کشور شده است.
 
دلالان عتیقه که این روزها کمتر کالایی برای عرضه به مشتریان خود دارند طی ماههای اخیر به روش دیگری روی آورده اند آنها اشیای عتیقه سایر استانها را به کرمان می آورند و به نام اشیاء محوطه های تاریخی کرمان به دلالان می فروشند.
 
پیش از این تصور می شد که قاچاقچیان از استان کرمان به عنوان کوریدور قاچاق اشیاء تاریخی استفاده می کند و پس از انتقال آنها از راههای کرمان به سمت خلیج فارس سعی در فروش آنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارند.
 
حفاری غیر مجاز در کرمان به شدت کاهش یافته است
 
محمد مهدی افضلی، مدیر رسانه ای میراث فرهنگی استان کرمان اظهارداشت: قاچاقچیان از نام استان کرمان استفاده می کنند و سعی می کنند اشیاء عتیقه سایر استانها را به کرمان منتقل کنند و بعد به نام تمدن کرمان آنها را به دلالان بفروشند.
 
وی افزود: پیش از کارشناسان میراث فرهنگی در خصوص تغییر مسیر قاچاق اشیاء تاریخی هشدار داده بودند اما برخی تصور می کردند اشیایی که در کرمان خرید و فروش می شود متعلق به محوطه های باستانی استان کرمان است.
 
افضلی گفت: با اقدامات و مراقبتهای 24 ساعته ای که از محوطه های تاریخی به خصوص در جنوب کرمان می شود عملا امکان حفاری غیر مجاز به حداقل رسیده است و قاچاقچیان سعی می کنند مشتری های خود را با اشیای سایر مناطق کشور راضی نگه دارند و در برخی موارد به نام محوطه های تاریخی کرمان آنها را به فروش می رسانند.
 
وی با اشاره به فروش اشیای عتیقه تقلبی نیز گفت: این روزها توجه دلالان به استان کرمان جلب شده است و این مسئله فرصت مناسبی را برای افراد سود جو مهیا کرده است که اشیاء تقلبی خود را نیز به نام کرمان بفروشند.
 
کشف 95 شی عتیقه در کرمان طی روز گذشته
 
مدیر رسانه ای میراث فرهنگی استان کرمان اضافه کرد: پیش از این اشیای تاریخی کرمان نیز به سایر مناطق کشور قاچاق می شد و و بسته به سادگی راه خروج از مرزهای مختلف به خارج از کشور قاچاق می شد.
 
افضلی گفت: روز گذشته 95 شی عتیقه از یک خودروی سواری در شهرستان انار کشف شد که شامل شمعدان، جام، سرمه دان، سنگهای قیمتی، سکه، قندان، مجسمه انسان می شوند.
 
وی ادامه داد: این اشیاء از استانهای مرکزی طی حفاریهای غیر مجاز به دست قاچاقچیان رسیده بوده و این افراد سعی داشتند با انتقال آنها به کرمان در نهایت آنها را به دلالان به نام استان کرمان بفروشند.
 
مدیر رسانه ای میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: این افراد از اهالی استان هرمزگان هستند و هم اکنون تحویل مقامات قضایی شده اند.
 
وی در خصوص قدمت اشیاء کشف شده نیز گفت: در حال بررسی این اشیاء هستیم اما سکه ها مربوط به دوران قاجار و پهلوی است.
 
وی تاکید کرد: با هر گونه قاچاق اشیاء عتیقه در استان کرمان به شدت برخورد می شود و با توجه به محافظت بسیار شدید از محوطه های تاریخی امکان خرید و فروش اشیاء مربوط به تاریخ استان کرمان به شدت کاهش یافته است و سوداگران تاریخ و تمدن سعی می کنند به هر نحوی دلالان را راضی نگه دارند.
 
قاچاقچیان اشیاء دوره ساسانی دستگیر شدند
 
وی همچنین دلیل اختلاف آماری میراث فرهنگی و نیروی انتظامی در خصوص اشیای کشف شده را نوع شمارش اعلام کرد و گفت: کارشناسان میراث به صورت قطعه ای اشیاء را شمارش می کنند اما نیروی انتظامی هر جنس را جداگانه شمارش می کنند.
 
این درحالی است که فرمانده نیروی انتظامی شهرستان انار از کشف 81 شی عتیقه در شهرستان انار خبر می دهد.
 
سرهنگ محمد مهدوی نیا در این خصوص گفت: یک دستگاه پژو روز گذشته در محور انار – یزد سعی داشت این اشیاء را به استان کرمان منتقل کند.
 
وی افزود: قاچاقچیان سعی داشتند این تعداد شی تاریخی را با جاسازی در صندوق عقب خودرو قاچاق کنند.
 
فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان افزود: دو نفر در این خصوص دستگیر شده اند و پرونده آنها تحویل دستگاه قضایی شده است.
 
وی قدمت این اشیاء را طبق برآوردهای اولیه مر بوط به دوران ساسانیان دانست.

...............................
گزارش: سید مهدی موسوی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه