پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرمت یک ارگ خشتی ساسانی با آجر!

یادمان

مرمت یک ارگ خشتی ساسانی با آجر!

نصب وسایل ورزشی و بازی کودکان در حریم درجه یک ارگ ساسانی انار در کرمان و مرمت غیراصولی آن باعث از بین رفتن اهمیت این بنای تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

به گزارش خبرنگار مهر، ارگ تاریخی انار با بیش از 11 هزار متر مربع در شهرستان انار استان کرمان قرار دارد. این ارگ که بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار دارد، یک بنای خشتی است که به دوران ساسانیان تعلق دارد.

تاریخ احداث این بنا بر اساس گزارش ثبتی سازمان میراث فرهنگی به دوره‌های پیش از اسلام بر می‌گردد. این ارگ در دوره صفویه بازسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.

این بنا در دوره ساسانی شکل گرفته و در دوره اسلامی تکمیل شده، یعنی مجموعه‌ای از دوران‌های مختلف را در خودش دارد، دقیقا مثل همان حالتی که ارگ بم داشت.

اکنون این ارگ تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، در میان ساخت و سازها گرفتار شده و حریم آن مورد تعرض قرار گرفته است.

نصب وسایل ورزشی و وسایل بازی در حریم درجه یک ارگ

محمدرضا نسب عبداللهی، از فعالان میراث فرهنگی شهرستان انار به خبرنگار مهر گفت: شهرداری انار در اطراف این ارگ اقدام به ساخت و ساز، نصب وسایل بازی کودکان، نصب وسایل ورزشی، ایجاد قلعه بادی، ساخت سرویس بهداشتی، آب‌نما و حوضچه بزرگ آب و جدول ‌کشی در پنج متری دیوار ارگ کرده است. همه این اقدامات شهرداری در حریم درجه یک ارگ انار رخ داده اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی کرمان تاکنون برای جمع‌آوری این ساخت و سازها اقدامی نکرده‌اند.

ایجاد قلعه بادی و فنس کشی در کنار دیوار ارگ

نسب عبداللهی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در اطراف این ارگ را ساخت مدرسه‌ای مرتفع در 150 متاری ارگ اعلام کرد و گفت این بنا حریم بصری ارگ را خدشه دار کرده است.

این فعال میراث فرهنگی گفت: در 70 متری ارگ مدتی است که ساخت و سازی به نام بنای یادبود شهید گمنام آغاز شده که البته به دلیل قرار گرفتن در حریم ارگ، این ساخت و ساز اکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور متوقف شده تا نقشه این بنا مورد مطالعه قرار گیرد.

ساخت و ساز در حریم درجه یک ارگ توسط شهرداری

وی افزود: متاسفانه در مرمت بخشی از این ارگ خشتی از روش‌های غیراصولی مانند آجر معمولی امروزی استفاده شده است. همچنین کاه گلی که در دیوارهای این ارگ استفاده شده با دیوار هم خوانی ندارد.

این فعال میراث فرهنگی انار گفت: متاسفانه حدود 30 سال یش، فردی مسئول و وابسته به یک ارگانهای نظامی به بهانه اینکه ارگ انار به محل فساد تبدیل شده، بخشی از ساختمان های داخلی این بنای تاریخی را با لودر تخریب کرد.

مرمت دیوار ارگ با آجر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه