جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قلعه سموران در محاصره معدنکاران - قلعه نفوذناپذیر تاریخی در معرض خطر قرار گرفت

یادمان

قلعه سموران در محاصره معدنکاران - قلعه نفوذناپذیر تاریخی در معرض خطر قرار گرفت

خبرگزاری مهر: قلعه سموران در شهرستان عنبرآباد که باسنگهای قرمز بر فراز یکی از کوههای سر به فلک کشیده جنوب کرمان قرار دارد در حالی از سالها پیش از اسلام به عنوان مکانی نفوذ ناپذیر مشهور بوده است که طی روزهای گذشته حضور گسترده معدنکاران در دامنه کوه و حریم قلعه این مکان تاریخی را با خطر جدی مواجه کرده است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Nike, adidas, Converse & More

به گزارش خبرنگار مهر، قلعه سموران که با سنگهای قرمز و منحصر به فرد احداث شده است به قلعه قرمز نیز شهرت دارد این قلعه تاریخی در شهرستان عنبرآباد در جنوب استان کرمان قرار گرفته است و از شکوه و اهمیت خاصی برخوردار است.

مشخصه بارز این قلعه نفوذ ناپذیری می باشد بطوریکه در حال حاضر نیز به زحمت می توان به روی قلعه حضور یافت گفته می شود این قلعه از دوران پیش از اسلام به جای مانده است و در دوران سلوجوقیان و پس از حضور ترکها در کرمان یک بار بازسازی شده است.

قلعه بر روی تخته سنگی بزرگ بر بلندای کوهی صعب العبور احداث شده و دیواره های اطراف قلعه از سنگهای سرخ رنگ چیده شده است و شباهات زیادی نیز به قلعه های دوره اسماعیلیه به دلیل استفاده از موقعیتهای طبیعی برای محافظت از قلعه دارد.

معدنکاری در حریم قلعه تاریخی

یکی از فعالان میران فرهنگی عنبرآباد با تماس با خبرگزاری مهر از دخل و تصرف در حریم این قلعه تاریخی خبر داد.

سالار سالاری فرد در گفتگو با مهر اظهارداشت: این قلعه از مهمترین داشته های تاریخی عنبرآباد محسوب می شود و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با ابراز تاسف از حفاریهای معدنکاران در دامنه کوهی که قلعه بر روی آن واقع شده است گفت: از سه سال قبل معدنکاران در اطراف این کوه در حال فعالیت بودند اما از چند ماه گذشته فعالیت آنها گسترش یافته و شاهد کند و کاو و استخراج از دامنه ای این کوه هم هستیم که به قلعه و به خصوص منظر آن صدماتی وارد کرده است.

وی ادامه داد: کوه در واقع جزیی از قلعه است بطوریکه دیواره های اطراف قلعه از کوه و عوارض طبیعی تشکیل شده است که حدود هزار مترمربع می باشد.

سالاری فرد افزود: در قسمتهایی که تهدیدی برای قلعه بوده است نیز دیوارهایی کشیده شده است که همچنان پا برجا هستند همچنین دو دروازه نیز در این قلعه وجود دارد که طولی معادل هزار متر و عرض 150 متر دارد.

وی گفت: تاکنون کاری برای بازسازی قلعه نشده است اما آثار منحصر به فردی ماننده یک چاه که کاربری ان مشخص نشده است اما از دیوار چینی بسیار زیبایی برخوردار است و آب انبار و کوره های آجر پزی و آثار ناشی از زندگی مردم در قلعه به جای مانده است.

وی از وجود دو حوض بزرگ در این قلعه خبر داد که برای جمع آوری آب باران در آنها بهره برده می شده است که چهار ستون در حوض بزرگ وجود دارد.

معدن از میراث فرهنگی مجوز ندارد

این فعال میراث فرهنگی افزود: معدنی که در این محوطه شروع به کند و کاو کرده است مجوزی از میراث فرهنگی نگرفته و طبق قانون این مسئله غیر قابل قبول است.

سالاری فرد افزود: قلعه از غنای بسیار بالایی برخوردار است بطوریکه هر زمان که باران می بارد مردم از این منطقه مهره و برخی اشیای تاریخی پیدا می کنند.

وی گفت: با استخراجهای صورت گرفته منظر قلعه مخدوش شده است و به خصوص از قسمت جنوبی قلعه شاهد تخریب هستیم.

فعالیت در حریم قلعه کوچک ادامه دارد

وی ادامه داد: در حال حاضر ظاهرا کار تعطیل شده است اما بیل معدنکاران همچنان در دامنه کوه وجود دارد.

سالاری فرد افزود: هم اکنون فعالیت معدنکاران در قلعه ای نزدیک به قلعه سموران که به نظر می رسد از مشتقات همین قلعه می باشد ادامه دارد.

محمد سالاری، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در شهرستان عنبرآباد نیز در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارداشت: معدنکاران در نزدیکی قلعه فعالیت می کردند و بازرسان ما نیز به صورت مداوم از این منطقه بازدید می کردند و حتی حریم قلعه را نیز قبل از بروز کند و کاو در اطراف قلعه را به دستگاههای مربوطه اعلام کرده بودیم اما در زمانی کوتاه در بازدید بعد بازرسان متوجه استخراج و حضور معدنکاران در دامنه کوه قلعه شده اند.

به قلعه آسیب نرسیده است

وی تصریح کرد: به قلعه هنوز اسیبی وارد نشده است اما منظر بنای تاریخی تخریب شده است.

سالاری ادامه داد: فعالیت معدنکاران در حریم صورت گرفته است و تاکید می کنم در این خصوص حریم را از قبل اعلام کرده بودیم و از سوی دیگر هیچ مجوزی هم از سوی میراث فرهنگی برای فعالیت معدنی در این منطقه صادر نشده است.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در شهرستان عنبرآباد افزود: در جنوب کرمان و عنبرآباد بناهای تاریخی متعددی وجود دارد و به همین دلیل از اداره صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان می خواهیم قبل از هر گونه صدور مجوز با میراث فرهنگی هماهنگی صورت گیرد.

وی در خصوص فعالیت معدنکاران در قلعه کوچک گفت: هنوز گزارشی در این زمینه دریافت نکرده است و به زودی بررسیهای لازم صورت می گیرد.

باید قبل از صدور مجوز از میراث فرهنگی استعلام شود

سالاری تاکید کرد که صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان باید خود را ملزم بداند قبل از صدور مجوز از میراث فرهنگی استعلام کند.

وی گفت: از سوی دیگر میراث به عنوان یک نهاد فرهنگی دارای بودجه کمی در جنوب کرمان است و باید دهیاران برای نگهداری از این آثار همکاری بیشتری داشته باشند و مردم محلی و به خصوص قشر تحصیل کرده باید با هوشیاری در مقابل اینگونه تخریبها حساسیت داشته باشند و اجازه ندهند تاریخ و تمدن گذشتگان از بین برود.

فرماندار عنبرآباد نیز در گفتگو با مهر بر حفظ حریم این بنای تاریخی تاکید کرد و گفت: این قلعه از جمله بناهای مورد توجه و منحصر به فرد شهرستان است و حراست از آن صورت می گیرد.

تشکیل کارگروه برای تعیین حریم قلعه تاریخی

محمد حجتی‎پور افزود: هم اکنون کار این معدن به دلیل برخی گزارشها متوقف شده است و بررسیهای لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت و اعلام نتیجه خواهد شد.

وی فعالیت صورت گرفته در سه سال گذشته را در این بخش مطابق با مجوز دانست.

به گفته نماینده میراث فرهنگی در عنبرآباد قرار است با تشکیل کارگروهی با عضویت کارشناسان میراث فرهنگی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت حریم قلعه مشخص و از فعالیت در این قسمت جلوگیری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه