جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرنوشت نامعلوم ۴۰ خانه در بافت تاریخی کرمان

یادمان

سرنوشت نامعلوم ۴۰ خانه در بافت تاریخی کرمان

به‌دنبال پیگیری‌های استانداری از دادستانی کرمان مجوز تخریب ۴۰ خانه در بافت تاریخی استان کرمان صادر شدد. مهاجری مدیر میراث‌فرهنگی این استان اما بدون اعتراض نسبت به آنچه قرار است در بافت ارزشمند کرمان اتفاق بیافتد، اقدام استانداری را مربوط به سالهای گذشته می‌داند. درحال‌حاضر بسیاری از کارشناسان استان کرمان با تماس‌های مکرر به خبرگزاری CHN از سرنوشت نامعلوم این خانه‌ها اظهار نگرانی می‌کنند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | EdifactoryShops - best nike shoe in the world store location - Where to cop: Nike Air Force 1 '07 LX 'Lucky Charms'

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بلدوزرهای استانداری دهان باز کرده‌اند تا 40 خانه در بافت تاریخی کرمان را ببلعند. خانه‌هایی که تعداد بسیاری از آن‌ها واجد ارزش تاریخی هستند اما به‌دلیل اعلام نشدن و در اختیار نگذاشتن فهرست این خانه‌ها به کارشناسان و معاونان اداره میراث‌فرهنگی استان، هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند مانع از تخریب استانداری شوند. این درحالی است که مدیر میراث‌فرهنگی این استان نیز در پاسخ به تخریب بزرگ میراث‌فرهنگی توسط استانداری می‌گوید:« من 3 ماهه از شورای شهر آماده‌ام و خرابکاری‌های 10 سال گذشته را نمی‌توانم جمع کنم».
 
این درحالی است که یکی از کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید:« از ماه‌ها قبل استانداری با جدیت به دنبال گرفتن مجوز تخریب 40 خانه در بافت تاریخی کرمان بود. درحال‌حاضر این مجوز صادر شده است اما متولیان میراث‌فرهنگی استان کرمان نه‌تنها در برابر این اتفاق اعتراضی نکرده‌اند که با سکوت‌شان از این اقدام تخریب‌گرایانه حمایت هم می‌کنند».
 
او ادامه می‌دهد: در این میان کارشناسان و معاون میراث‌فرهنگی استان چندین بار از نهادهایی چون استانداری درخواست کرده‌اند تا نامه و فهرست بناهایی که قرار است به‌زودی تخریب شود را در اختیار آن‌ها بگذارند اما تا این لحظه نه‌تنها هیچ کپی یا فهرستی از بناها در اختیار کارشناسان گذاشته نشده که مسئولان ارشد میراث‌ استان نیز نسبت به این موضوع بسیار خنثی عمل می‌کنند.
 
«علی مهاجری» مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان که نزدیک به 3 ماه است با حکم مسعود سلطانی‌فر از شورای شهر استان به اداره میراث‌فرهنگی آمده این اقدام بزرگ تخریب‌گرایانه را اتفاقی کوچک می‌شمارد و به chn می‌گوید:« برخی از خانه‌ها در بافت تاریخی کرمان به‌دلیل نبود حفاظت‌های لازم و رسیدگی تخریب شده‌اند، بسیاری از این خانه‌ها که متعلق به مردم هستند هم‌اکنون رها شده و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده است. بنابراین این اتفاق فاجعه نیست چراکه این خانه‌ها محل حضور و زندگی معتادان و دزدان شده است».
 
به‌گفته مدیر اداره میراث فرهنگی کرمان، من 3 ماهه که مدیریت میراث‌فرهنگی کرمان را به‌عهده گرفته و تمامی این خرابکاری‌ها 10 و 15 سال گذشته رخ داده‌ است. زمانی که من شهردار بودم و تاکید داشتم که این خانه‌ها تخریب شده‌اند و نیاز به اعتبار مرمتی دارند، اگر کسی از متولیان میراث‌فرهنگی سکوت نمی‌کرد الان به این وضعیت دچار نمی‌شدیم. 
او اما در واکنش به اعتراض کارشناسان و معاونان این اداره کل نسبت به رویت نشدن فهرست بناهایی که قرار است تخریب شود گفت:« من این لیست را دیدم و تمامی این بناها متروکه و مخروبه شده‌اند و واجد ارزش تاریخی نیستند. ضمن آنکه اگر معاونان و کارشناسان، کارشناس و معاون بودند الان وضعیت میراث‌فرهنگی این نبود».
 
درحال‌حاضر سرنوشت 40 خانه در بافت تاریخی کرمان در حالی نامعلوم است که آنطور که شواهد نشان می‌دهد گویی نه نهادهای شهری و استانداری اعتقادی به حفظ بافت تاریخی و ارزش‌های منحصر به فرد آن دارند نه میراث‌فرهنگی استان انگیزه‌ای برای حمایت از حریم خود و بافتی که از نظر ارگان‌های شهری مزاحم تلقی می‌شود.
 
چنانچه پیش از صدور این حکم، مجوزهای بسیاری برای ساخت و ساز و بلندمرتبه سازی در بافت تاریخی کرمان صادر شده بود. که در آینده‌ای نزدیک خبرگزاری میراث‌فرهنگی با ارائه مستنداتی کامل اقدام به انتشار آن خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه