جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ارگ بم در انتظار آواربرداری - روند مرمت بزرگترین بنای خشتی جهان کند است

یادمان

ارگ بم در انتظار آواربرداری - روند مرمت بزرگترین بنای خشتی جهان کند است

خبرگزاری مهر: بازسازی زلزله بم با تمام فراز و نشیبهایش از سوی دولت سالها قبل تمام شده اعلام شد اما یکی از مهمترین نمادهای گردشگری ایران که عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان را یدک می کشد همچنان در انتظار آوار برداری است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار مهر، ارگ بم مهمترین بنای گردشگری استان کرمان محسوب می شود و بدون شک هر گردشگر خارجی که به ایران پا می گذارد یکی از مکانهایی را که برای بازدید در نظر می گیرد ارگ بم است نکته قابل تامل اینکه زمین لرزه مخوف سال 82 بم نیز نتوانسته است از تعداد گردشگر این بنای تمام خشتی بکاهد.

ارگ بم از دیدگاه مردم مصیبت دیده بم نمادی از استقامت و موجودیت شهر تاریخی بم است و همین مسئله بازسازی این ارگ را برای بمی ها بسیار با اهمیت کرده است بطوریکه بسیاری از مردم بم پس از زمین لرزه در کنار مصیبت هزاران کشته ای که بجای مانده بود برای ارگ بم در کنار حصارهای بلندش گریستند و هم اکنون نیز بازسازی ارگ بم را روز به روز دنبال می کنند، بازسازی که بسیار کند و به قول مدیرکل سابق میراث فرهنگی و صنایع دستی غیر عینی در حال انجام است و اخیرا روند عینی تری به خود گرفته است.

اعتبارات قطره چکانی روند بازسازی را کند کرده است

برخی عقیده دارند که دلیل کند بودن روند بازسازی این ارگ طول کشیدن کارهای مطالعاتی و پژوهشی در مسیر بازسازی است اما در روی دیگر سکه برخی دیگر عقیده دارند که روند بازسازی در سالهای اول خوب پیش می رفته است و در سالهای اخیر کند شده است.

به گفته بسیاری زمین لرزه بم هر چند تلخیهای زیادی به همراه داشت اما این شهر مکانی بود که در یک روز تمام کدورتها و مرزها از بین رفت و حتی مناسبتهای تیره سیاسی نیز نتوانست جلوی ورود امدادگران و کمکهای مالی و غیر نقدی مردم گوشه گوشه دنیا را به بم بگیرد بطوریکه تنها چند ساعت پس از زمین لرزه نخستین کمکهای بین المللی در فرودگاه بم به زمین نشست و امداد گران کشورهای مختلف چادرهای خود را در بم بنا کردند و ستادهای معین به نام کشورهای مختلف شکل گرفت.

هر چند این ستاد ها پس از گذشت زمان اضطراری برچیده شد اما همچنان یک مکان در بم وجود دارد که شاهد فعالیت شبانه روزی باستانشناس و محققان کشورهای مختلف جهان است که در این میان ژاپنیها، ایتالیاییها و آلمانیها حضور پر رنگ تری دارند و هر از چند گاهی باستانشناسان دیگر کشورهای جهان نیز برای برخواستن ارگ بم از خاک دست به کار می شوند.

هم اکنون پس از گذشت 10 سال از زمین لرزه بم هنوز این بنای تاریخی نتوانسته است روند مطلوبی در بازسازی داشته باشد و کار به کندی انجام می شود.

منابع بازسازی این ارگ تاریخی از کمکهای دولتی و همچنین کمکهای نهادهای بین المللی تامین می شود اما برخی مسئولان و کارشناسان از کند بودن و قطره چکانی بودن کمکهای دولتی گلایه دارند.

ارگ بم هرچند قبل از زمین لرزه بم در فهرست بناهای تاریخی ثبت جهانی نشده بود اما این بنا پس از زمین لرزه مورد توجه قرار گرفت و هم اکنون این بنا و منظر تاریخی بم در فهرست یونسکو ثبت شده است.

ارگ بم زیر ذره بین یونسکو

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران چندی پیش با حضور در ارگ بم این بنای تاریخی از ارزشمندترین بناهای جهان دانست و بر بازسازی و حفظ این بنای تاریخی و رعایت اصول در مرمت این بنا تاکید کرد.

چون لی هان گفت: در روند بازسازی این بنای تاریخی کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی نقش دارند بطوریکه پس از زمین لرزه بم ایران خواستار کمک بین المللی برای بازسازی ارگ بم شد و پس از درخواست مشترکی که از سوی ایران و سازمان ملل مطرح شد یونسکو نقش هماهنگ کننده کمکهای بین المللی را پیدا کرد.

وی با اشاره به ثبت این بنا به فهرست جهانی گفت: این امر روند کمکهای بین المللی را تسریع کرد و این روند هنوز هم ادامه دارد و این بنا بسیار مورد توجه یونسکو قرار دارد.

هان در ادامه به حضور کارشناسان کشورهای مختلف و روند کاری منظم و فشرده در این مسیر و همکاری با کارشناسان ایرانی اشاره کرد و بم را نمادی از یک حرکت بین المللی دانست و ابراز امیدواری کرد که این بنا به زودی از لیست بناهای در معرض خطر خارج شود.

با این وجود ارگ بم روند کندی در بازسازی طی می کند و شاید در رسانه ها نیز این بنای تاریخی جایگاه حساس خود را تا حدودی از دست داده باشد و اگر خبر کشف چند اسکلت باستانی و شایعاتی در خصوص کشف چند جسد مربوط به ده های اخیر که البته بعدا تکذیب شد نبود ارگ بم جز تیتر رسانه ها هم قرار نمی گرفت.

در کنار بازسازی روند بازدید کارشناسان یونسکو از ارگ بم نیز ادامه داد و نگرانیهایی نیز در خصوص رویه بازسازی مطرح شد است که می توان به ساخت یک پمپ بنزین در منظر ارگ اشاره کرد که مسئولان میراث فرهنگی می گویند که این بنا برچیده شده است.

پمپ بنزین و کانکس نشینی مهمترین دغدغه بازرسان

همچنین برخی نابسامانیها در زمینه حاشیه نشینی و ادامه کانکس نشینی در حاشیه بم از نکاتی است که کارشناسان یونسکو خواسته اند به زودی رفع شود.

آنچه که مسلم است با وجود مرمت برخی قسمتهای ارگ بم همچنان بسیاری از بزرگترین شهر خشت و گلی جهان هنوز آواربرداری نیز نشده است و سرپرست میراث فرهنگی استان کرمان در آخرین اظهار نظر خود از اتمام آواربرداری این بنا تا پایان مرداد ماه سال جاری سخن گفته است.

آواربرداری ارگ بم به زودی تمام می شود

هادی ایرانمنش در این خصوص گفته است که تمامی تلاش میراث فرهنگی کرمان در راستای احیای مجدد ارگ بم قرار گرفته است و در همین راستا با توجه به اقدامات اخیر صورت گرفته انتظار می رود بازسازی این ارگ با شتاب بیشتری انجام شود.
 
ایرانمنش اظهار داشت: عملیات ساماندهی و ایمن سازی حصار پیرامونی ارگ تاریخی بم از فروردین ماه سال جاری آغاز شده و تا کنون 95 درصد از ایمن سازی ضلع جنوبی حصار پیرامونی آن انجام شده است.
 
وی افزود: امیدواریم تا پایان سال بخشهای باقی مانده ضلع شرقی و غربی حصار پیرامونی این اثر تاریخی نیز ایمن سازی و ساماندهی شود.
 
ایرانمنش ادامه داد: آواربرداری در ارگ تاریخی بم تا اواخر مردادماه به طور کامل به اتمام می رسد.
 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان می کند: تاکنون ایمن سازی 70 درصد در سطح ارگ بم انجام گرفته است.
 
 
 
در این میان ایرانمنش نگفته است که اختصاص اعتبار به بازسازی این ارگ کافی است یا روند بازسازی با کمبود بودجه مواجه است و هیچ زمان مشخصی هم برای اتمام بازسازی مشخص نکرده است و همچنین منظور از اقدامات اخیر نیز مشخص نشده است.
 
ارگ بم یک هفته قبل نیز مورد توجه بین المللی قرار گرفت و در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی که در شهر سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد کارشناسان این کمیته از میراث فرهنگی ایران خواستند که در خصوص احداث پمپ بنزین در محدوده این ارگ توضیح بدهید.
 
گرچه مسئولان بم اعلام کردند که این پمپ بنزین برچیده شده است اما برای کارشناسان یونسکو احداث این پمپ بنزین و لزوم رعایت نکات مورد نظر در خصوص منظر تاریخی ارگ و شهر بم حساسیتهایی را ایجاد کرده است و امکان خروج ارگ بم از لیست میراث در معرض خطر را در پرده ای از ابهام فرو برده است.
...........................
گزارش: اسما محمودی
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه