جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ‎آتش سوزی درجنگل‌های چهار ‎استان

زیست بوم

‎آتش سوزی درجنگل‌های چهار ‎استان

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25958، یکشنبه 9 شهریور 1393
 

جنگل‌های چهار استان کشور درروزهای پایانی هفته گذشته با بی احتیاطی گردشگران وآذرخش طعمه حریق شد.

بخشی از جنگل دشت شاد در شمال شهرستان میامی استان سمنان دچارحریق شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: گرچه این آتش سوزی وسعت زیادی نداشت اما شدت حریق قابل توجه بود و جنگل بانان و آتش‌نشانان "سودآغلن" توانستند با کمک مردم تا 50 درصد آتش را مهار کنند.

وی علت آتش سوزی را بی احتیاطی گردشگران برشمرد و افزود:دو آتش سوزی کوچک در جنگل‌های شمال شهرستان‌های دامغان و مهدیشهر به وقوع پیوست که مهار شد.‏

‏ * مهار آتش سوزی جنگلهای ممسنی

آتش سوزی در جنگل‌های بوان شهرستان ممسنی استان فارس هم پس از گذشت 12 ساعت مهار شد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان ممسنی گفت: این آتش سوزی که درکوه‌های مشرف بر روستاهای بوان آغاز شد، با تلاش نیروهای مردمی، نیروهای منابع طبیعی و فرمانداری مهار شد.

امیران افزود: هنوز آمار دقیقی از خسارات آتش‌سوزی بدست نیامده اما آمار اولیه نشاندهنده خسارت به بیش از 80 هکتار از مراتع و جنگل‌های بلوط، بادام، گون،گیلاس وحشی،درختچه‌های بادام کوهی و بنه و پوشش علفی و درختچه‌های این منطقه است.

وی علت این آتش سوزی را نامشخص دانست و گفت: برآورد میزان خسارات در دست بررسی است.با احتساب این آتش سوزی در کوه‌های تنگ آب وگوسنگان و دیگر نقاط ممسنی از ابتدای امسال تاکنون بیش از 500 هکتار از درختان بلوط، گون،گیلاس وحشی، مرتع دامی در آتش سوخته است.

همچنین آتش سوزی جنگل‌های کوه درا از بخش ماهور میلاتی در نورآباد ممسنی که به علت رعد و برق از دوشنبه شب هفته گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

رهام پیکری فرماندار شهرستان ممسنی،سخت گذر بودن منطقه،وزش مداوم باد، پوشش گیاهی فوق العاده زیاد،تراکم درختان جنگلی بلوط،خشک بودن این بخش از جنگل و فقدان امکانات لازم موجب شده تا روند مهار آتش سوزی به کندی پیش برود.

‏‏ * چهار آتش سوزی در چالوس ‏

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری از وقوع چهار مورد آتش سوزی در جنگل‌های شهرستان چالوس دراستان مازندران در جمعه گذشته خبر داد و گفت: حدود سه هکتار از عرصه‌های طبیعی و پوشش گیاهی در این آتش سوزی‌ها خسارت دید.

مهرداد خزایی پول افزود: این آتش سوزی‌ها در مناطق طویر،کانی، پل زغال وشیخ کلا در دشت نظیر کجور رخ داد.

وی اظهار داشت: حریق دشت نظیر به دلیل آتش گرفتن مازاد علف‌های زمین‌های باغی و زراعی رخ داد و علت باقی آتش سوزی‌ها هم بی احتیاطی گردشگران بود.خزایی پول تاکید کرد: با حضور به موقع ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و همکاری آتش نشانی مرزن آباد و چالوس، آتش سوزی‌ها به سختی اما به سرعت مهار و خاموش شد.‏

‏*آتش سوزی در جنگل آمل

بخشدار امامزاده عبدالله(ع) آمل از ادامه آتش سوزی در جنگل‌های ارتفاعات «میکادره» و مهار نشدن آن به خاطر سخت گذر بودن منطقه خبر داد و خواستار اعزام بالگرد برای اطفای حریق شد.‏

یحیی عسگری پورگفت: آتش سوزی در جنگل میکادره بعد از ظهر جمعه آغاز شد و به علت صعب العبور و صخره‌ای بودن محل، آتش تاکنون مهار نشده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 20 هکتار از پوشش‌های جنگلی ارتفاعات میکادره در آتش سوخته است و نیروهای امدادی و ماموران یگان حفاظت و منابع طبیعی شهرستان آمل به رغم تلاش‌های فراوان موفق نشده‌اند آتش را به طور کامل خاموش کنند.

‏‏ *آتش سوزی در مراتع استان یزد بر اثر آتش‌سوزی بیش از 10 هکتار ازبهترین مراتع روستای بیدان بهاباد در آتش سوخت و خاکستر شد.

رئیس اداره منابع طبیعی بهاباد گفت: گرم شدن بیش از حد دما و خشکسالی‌های پی در پی و خشک بودن مراتع وکمبود امکانات اطفاء حریق باعث شدت این آتش‌سوزی شدوی گفت: ساعت‌ها این مراتع در حال سوختن بود و اهالی این روستا هم که به محل آتش سوزی رفتند نتوانستند با دست خالی آتش را مهار کنند.گرانمایه دور بودن بهاباد از مرکز استان و پوشش جنگلی و گیاهی و نبود پایگاه امداد نجات برای این حوادث را علت اصلی این آتش سوزی اعلام کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه