جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز خمیر مرغ

نگاه روز

خمیر مرغ

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 83، سال سیزدهم، مهر و آبان 1393، رویه 17

پس از بحث روغن نخل (پالم) که خیلی زود با اعلام این که شیر و فرآورده‌های شیری کم‌چرب فاقد این روغن هستند و تنها در خامه‌های تولیدی یکی دو کارخانه‌ی غیر معتبر ردپای این روغن به دست آمده است ختم مساله را اعلام کردند. در حالی که تا کنون چندین میلیون تن از این روغن وسیله‌ی شرکتهای متخصص و دلالان معلــوم وارد کشور شده است و در نتیجــه به «حلق خلق الله» ریخته شده است. از پیآمدهای آشکار کاربری این میزان روغن نخل، افزایش سکته، افزایش بیماری چربی خون و از همه مهمتر تشدید دیگر بیماریها و در نتیجه افزایش مرگ و میر و در این راستا، افزایش بی‌سابقه‌ی هزینه‌های درمان و تحمیل این هزینه‌ها به خانواده‌هاست.

البته درباره‌ی «روغن پالم» وزیر بهداشت که مسئولیت مستقیم در این زمینه دارد و نگاهبانی از تندرستی مردم و پیشگیری از بیماریها، از خویشکاری‌ها (وظیفه) اصلی اوست، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در حالی که معصومیت خاصی به چهره‌ی خود بخشیده بود، گفت: من هم به تازگی شنیده‌ام. این مساله از دو جهت قابل پرسش و پیگیری است.

نخست آن که به راستی همین گونه است و مسئول مستقیم نگاهبانی مردم در برابر زیانهای مواد خوراکی، به راستی از واردات و کاربری آن در کشور بی خبر است ؛ در آن صورت رییس دولت چنین وزیری را باید برکنار کند.
دوم  این که وی آگاه است ؛ اما خود را به نا آگاهی میزند. در آن صورت با توجه به زیانهای بسیاری که از این راه به مردم و ملت ایران رسیده است، میبایست خود استعفا میکرد.
اما این روزها  پس از حل مسالهی روغن نخل (پالم) یعنی کاستن از حساسیتهای مردم در این بازه و تضــمین سود بادآوردهی وارد کنـندگان، دلالان و واســطهها و نیــز «رومیزیها و زیر میزیها» نوبت «خمیر مرغ» رسیده است.
خمیر مرغ که به گفته دستاندرکاران، کاربری آن در تولید سوسیس و کالباس غیر قابل چشم‌پوشی است، عبارت است از خمیری که از ضایعات کشتارگاهها و بسته‌بندی مرغ یعنی خون و دیگر ضایعات به دست می‌آید و در تولید سوسیس و کالباس کاربری گسترده دارد و البته این تولیدات دارای مهر استاندارد هستند و گواهی بهداشت از وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی نیز دارند. البته به طور حتم اگر از وزیر بهداشت در این باره هم پرسش شود، باز هم با همان چهرهی معصومانه کودک نوزاد، خواهد گفت : «من هم تازه شنیده‌ام»
با واردات گسترده روغن نخل، تولید خمیر مرغ، واردات تریلی ـ تریلی سیگار با عنوان «قاچاق»، گشایش دکه‌ها و تالارهای کشیدن قلیان، کاربرد «مشابه کره کاکائو» در تولید شکلات، آلودگی هوا، ریز گردها و عوامل بسیار دیگر، تندرستی نسل و تبار ایرانی را نشانه گرفته‌اند. سکوت دولت در این موارد، غیر قابل بخشش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه