جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بزرگی شکم نشانه کبد چرب است (هشدارهای یک پزشک در باره خوردن «خوراک‌های زودپخت» (فست فود))

خبر

بزرگی شکم نشانه کبد چرب است (هشدارهای یک پزشک در باره خوردن «خوراک‌های زودپخت» (فست فود))

روز چهارشنبه و در جمع خبرنگاران  دکتر  رضا ملک زاده گفت: « مهمترین خطر کبد چرب  ، دچارشدن به  سکته های  قلبی و مغزی زودرس است. یکی دیگر از نشانه های کبد چرب بالابودن اندازه آنزیم در خون است که این مسئله با آزمایش قابل تشخیص است.»

LTB - JuzsportsShops | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

ملک زاده افزود : « برخی از افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند، با پیشرفت این بیماری به نارسایی کبد دچار می شوند. روند دچارشدن یک بیمار به کبد چرب گاهی تا ۳۰ سال  طول می کشد.»
وی گفت « : پژوهش ها در زمینه نوشیدن چای و قهوه نشان می دهند که نوشیدن زیاد چای برای کسانی که به بیماری کبد چرب دچار هستند، زیان دارد؛ اما نوشیدن قهوه برای کبد چرب سودمند است.»

ملک زاده در باره افزایش چاقی در جامعه یادآوری کرد : « متاسفانه امروزه بیماری چاقی در جامعه ما بسیار شایع شده است و پیشگیری از چاقی و درمان آن می تواند در درمان کبد چرب موثر باشد . »

او در مورد گسترش بیماری سرطان روده بزرگ در کشور گفت : « قرار است طرح غربالگری برای یافتن بیماران دچار به سرطان روده بزرگ در شهر تهران اجرا شود . یکی از فرضه هایی که در این طرح بررسی می شود ، وجود میکروب در روده انسان است که در ایجاد سرطان نقش دارد ؛ مانند سرطان معده که علت اصلی آن وجود میکروب است. »
ملک زاده افزود : «  پیشینه خانوادگی در دچارشدن به سرطان روده بزرگ ، در دچارشدن مردم به این بیماری نقش دارد و به آن دسته از افرادی که دچار سرطان روده بزرگ شده اند ، پیشنهاد می شود که به صورت دوره ای  ، حتما مورد ارزیابی و آزمایش قرار گیرند.  »
به گفته وی ۶۰   درصد  از کسانی که به سرطان روده بزرگ دچار شده اند ،  این بیماری در  خانواده آنها پیشینه  دارد و نشانه ها و آسیب های پیش سرطانی در آنان ۱۰ سال زودتر می تواند بروز کند . »
ملک زاده همچنین در مورد بیماری ترش کردن خاطرنشان کرد: « بیماری ترش کردن سرطان زا نیست و این گمان مردم که ترش کردن معده در آینده تبدیل به سرطان می شود ، نادرست است . ترش کردن معده یا همان بازگشت خوراک از معده به مری و دهان بیمار است به دلیل وجود میکروبی به نام «هلیکو باکترپیلوری » است . این بیماری با مصرف دارو قابل درمان است .»
به گفته وی استرس ، اضطراب ، نوع خوراک ، تند خوراک خوردن ، خوردن خوراک های تند ، « خوراک های زودپخت » (فست فودها ) و چاقی از مهمترین علت های بیماری ترش کردن معده هستند . »


این پزشک بیماری های گوارش و کبد افزود : «  نیمی از افرادی که دچار بیماری ترش کردن معده هستند ، پس از درمان ، بیماری آنها بازگشت  می کند؛ اما  ما  به آنها  این اطمینان را می دهیم که داروی « امپرازول » که پزشکان برای درمان این  بیماری برای آنها تجویز می کنند ،  خطر و پیامدی برای آنان ندارد و  آنها سالها می توانند این دارو را مصرف کنند . »
دکتر ملک زاده همچنین گفت : « پزشکان ایرانی در زمینه پیشگیری از بیماری های گوارشی از بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه موفق ترهستند . در کشور ایران نزدیک به ۸۰ درصد از مرگ و میر ها مربوط به بیماری های غیرعفونی است .»
او گفت : « دوازدهمین کنگره  بیماری های گوارش و کبد » از  روز هشت تا دهم آذرماه  ۱۳۹۱ با هدف ارایه آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه  ، در مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود .»


برگرفته ازتارنمای ایرانچهر به نقل از ایرنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه