جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اگر کمردرد دارید، بخوانید

خبر

اگر کمردرد دارید، بخوانید

یک متخصص توانبخشی حرکتی، مهم​ترین مرحله درمان کمردرد را تشخیص علت آن دانست و گفت: علت ادامه بسیاری از دردهای کمر، تنها عدم تشخیص درست از ابتدای بیماری است.

nike-dunk-low-coast-uncl | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش ایسنا، علی​اصغر ارسطو اظهار کرد: یکی از نکات مهم در کمردرد، تشخیص علت آن است که آیا منشا عصبی، عضلانی یا مفصلی دارد.

وی ادامه داد: در ستون فقرات حدود 24 تا 25 منطقه وجود دارد که می​توانند علت درد شوند، اما دیسک یکی از مهم‌ترین مواردی است که به وسیله ام.آر.آی نیز به خوبی به تصویر کشیده می​شود. در همین زمینه افراد زیادی وجود دارند که نیاز به عمل دارند، اما بعضا متاسفانه به دلیل ترس از بدتر شدن وضعیت خود که صرفا ناشی از شنیدن گفته‌های بیماران دیگر است، اقدام به عمل نمی​کنند.

ارسطو افزود: علت ادامه بسیاری از دردهای کمر، تنها عدم تشخیص درست از ابتدای بیماری است. پس یک فیزیوتراپیست یا پزشک حتما باید قبل از شروع درمان، علت کمردرد را تشخیص داده تا بتواند به صورت هدفمند برنامه درمان را به بیمار ارایه دهد.

وی گفت: به استناد منابع، منشا 70 درصد کمردردها عضلانی است که طی آن عضله و غلاف پوشاننده آن دچار التهاب شده یا تاندون آن کشیده می​شود، ولی گاهی اوقات نیز کمردرد ناشی از دیسک است که طی آن دیسک یا برجسته شده یا در صورت جدی​تر، از محل خود بیرون آمده است.

وی افزود: دیسک می​تواند ضمن ایجاد فشار به لیگامان طولی خلفی ستون فقرات، موجب ایجاد برجستگی شود که در این صورت با فشار به نخاع، دردهای مرکزی ایجاد می​شوند؛ اما اگر به صورت محیطی یا جانبی به ریشه​های نخاعی فشار وارد کند، بیمار علایم محیطی به خود می​گیرد مثلا می​گوید درد در پای من می​پیچد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ورزش​های مناسب برای کمردرد گفت: در ابتدا باید به بیمار آموزش دهیم که در صورت ابتلا به این عارضه چگونه می​تواند بدون عمل جراحی از تشدید درد جلوگیری کند، چگونه نماز بخواند، از توالت فرنگی استفاده کند و کمر خود را هنگام نشستن و حتی ایستاده، صاف بگیرد.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: ورزش​هایی باید انجام شود که در درجه اول موجب تقویت ستون فقرات و سپس تقویت عضلات شکمی باشد. در این روند، 4 یا 5 عضله که تشکیل​ دهنده جدار شکم هستند باید با ورزش های خاص تقویت شوند.

وی توضیح داد: در این تمرین ها، فرد به کمر خوابیده در حالی که یک پای او روی زمین و به صورت کشیده است، پای دوم را به صورت جمع در شکم آورده، چند ثانیه نگه دارد و این کار را ضمن تعویض پاها، چند نوبت با سرعت ملایم تکرار کند. در حرکت دیگر، شخص به شکم خوابیده سعی کند توسط آرنج​های خود که روی دست و کف دست خود تکیه داده است خود را به سمت بالا کشیده و سینه را از زمین دور کند تا کمر قوس راست شدگی به خود بگیرد؛ این تمرین موجب می​شود هم دیسک جا بیفتد هم عضلات مورد نظر تقویت شوند.

ارسطو افزود: هنگام راه رفتن باید شکم به سمت داخل برده شود و با شکم سفت یا به اصطلاح شکم داخل رفته راه رفت؛ زیرا طبق اطلاعات بیومکانیکی ثابت شده هر چه شکم داخل​تر باشد فشار روی دیسک برداشته می​شود، به اصطلاح ساده​تر باید "فیگور گرفته" راه بروید که سینه به سمت جلو و شکم به سمت داخل باشد. زیرا اگر شکم به سمت جلو باشد، بدن را هم با خود به جلو کشیده و موجب فشار روی مفاصل می​شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه