جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اخبار سلامت در 7 روز؛ افراد واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوانزا/تعطیلی اتاقهای سی تی اسکن

خبر

اخبار سلامت در 7 روز؛ افراد واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوانزا/تعطیلی اتاقهای سی تی اسکن

اظهارات مسئولان وزارت بهداشت در مورد تامین داروهای کمیاب، تکذیب دریافت ارز مرجع برای واردات لوازم بهداشتی و آرایشی، افزایش سرسام آور قیمت تجهیزات پزشکی و... از جمله اخبار حوزه سلامت کشور در این هفته بود.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike shox turmoil 2 youth soccer formations , Sb-roscoffShops , Concept Lab // Air Jordan 12 "Court Purple"

به گزارش خبرنگار مهر، بیشترین و مهمترین اخبار حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته نیز همچون هفته های اخیر حول محور دارو و تجهیزات پزشکی بود. موضوعی که به دنبال افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص ارز مرجع به واردات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وعده جبران کمبود دارویی کشور

دکتر محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو مدعی شده است که اگر ارز مرجع به موقع تخصیص یابد، تمامی کمبودهای دارویی کشور ظرف 2 ماه آینده جبران می شود.

وی عنوان داشته است که اگر در نیمه اول سال توجه کافی به حوزه تامین ارز دارو می شد، حتی همین کمبودها را هم که می شنویم نداشتیم.
 
اعلام 2 تاریخ برای برگزاری انتخابات نظام پزشکی

در حالی که دکتر سیدشهاب الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تاریخ برگزاری انتخابات نظام پزشکی را 13 بهمن ماه امسال اعلام کرده بود اما دکتر حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، از برگزاری انتخابات نظام پزشکی در روز جمعه چهارم اسفند ماه 91 در سراسر کشور خبر داده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، 3 ماه قبل از اتمام دوره انتخابات نظام پزشکی، تاریخ برگزاری انتخابات بعدی توسط وزیر اعلام می شود و پس از اعلام این تاریخ، مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

بازدید تیمهای وزارت بهداشت از هیئتهای عزاداری

مهندس سیدرضا غلامی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته است که تیمهای بازرسی وزارت بهداشت در طول ایام محرم و صفر از هیئتها، مساجد و تکایا در سراسر کشور به صورت مستمر بازدید می کنند.
 
به گفته وی، به طور متوسط روزانه نزدیک به 1000 تیم بازرسی در کشور در قالب 2500 بازرس به صورت مستمر بر فعالیتهای تمامی مراکز و اماکنی که در بحث تهیه، طبخ و توزیع نذورات نقش دارند، نظارت می کنند.
 
قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه
 
دکتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که به دلیل قیمت پایین دارو در کشور، گاهی شاهد نشت این داروها به کشورهای همسایه هستیم و برای این مورد هم باید فکری کرد.
 
وی عنوان داشته است که الان زمانی نیست که دارویی با برند خاص تجویز یا مصرف کنیم و از همکاران پزشک بیش از دیگران انتظار داریم این مسئله را درک کنند.
 
صرفه جویی 40 میلیاردی بیمارستانها با مصرف تجهیزات داخلی
 
دکتر سیدحسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت گفته است که امسال موفق شدیم با هماهنگی بیمارستانها مصرف تجهیزات پزشکی تولید داخل را تقویت کرده و از این رهگذر 40 میلیارد تومان صرفه جویی انجام دهیم.
 
به گفته وی، امسال بالغ بر 80 هزار بیمار سرطانی نیز داروها و درمانهای خود را از طریق سیستم درمانی کشور دریافت کرده اند.
 
افزایش سرطان روده بزرگ در ایران
 
دکتر رضا ملک زاده رئیس پژوهشکده گوارش و کبد با اعلام اینکه سرطان روده بزرگ در ایران رو به افزایش است، سابقه فامیلی را در ابتلا به این نوع از سرطان مهم دانسته و گفته است که در 60 درصد بستگان درجه اول فرد مبتلا ببه سرطان روده بزرگ، ضایعات پیش سرطانی وجود دارد.
 
به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد، سرطان روده بزرگ برخلاف سرطان مری و معده که روش پیشگیری موثری ندارد با غربالگری و پیدا کردن ضایعات پیش سرطانی قابل پیشگیری و درمان است.
 
رفلاکس هرگز سرطان نمی شود
 
دکتر سیاوش ناصری مقدم عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران با اشاره به نگرانیهایی که برخی از افراد دچار عارضه رفلاکس در خصوص مبتلا شدن به سرطان دارند، تاکید کرده است که رفلاکس یا همان عارضه برگشت غذا به مری، بیماری سرطانزایی نیست.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد معتقد است که رفلاکس فقط آزار دهنده است ولی قطع دارو در 50 درصد از کسانی که دچار این عارضه هستند، باعث می شود تا بیماری آنها بر گردد یا عود کند.
 
شیوع کبد چرب در ایران
 
دکتر رضا ملک زاده رئیس دوازدهمین کنگره بیماریهای گوارش و کبد ایران، از شیوع رو به افزایش بیماری کبد چرب در جامعه خبر داده و گفته است که کبد چرب، شایعترین بیماری کبدی است.
 
وی معتقد است که نزدیک به 30 درصد ایرانیها درجاتی از کبد آنها چرب است که 4 تا 5 درصد این افراد در معرض پیشرفت بیماری قرار دارند که منجر به بروز نارسایی کبدی می شود.
 
ذخیره 30 هزار عدد لنز چشمی
 
دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی از خرید 30 هزار لنز با ارز مرجع خبر داده و گفته است که فعلا این لنزها با نرخ ارز مرجع در اختیار بیماران در این بیمارستان قرار می گیرد. مگر آنکه در آینده نتوانیم از ارز مرجع استفاده کنیم، آن وقت با قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
 
به گفته وی، شرکتهایی که با ارز مرجع نسبت به واردات لنز اقدام کرده اند، قیمت آنها را بر اساس همان نرخ ارز مرجع به بیماران می دهند اما شرکتهایی که با ارز آزاد لنز خریده اند، قیمت آنها 2.5 برابر شده است.
 
شرط اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در کشور
 
وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که وزارتخانه متبوعش برای اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای کشور آمادگی کامل دارد، مشکل تامین اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه را مورد اشاره قرار داده و گفته است که آنچه اهمیت دارد این است که بودجه‌های لازم به سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان‌ای بیمه‌گر داده شود.
 
به گفته دکتر مرضیه وحیددستجردی، ظرف 7 ماه آینده 800 تا 900 میلیارد تومان بودجه جهت تحت پوشش قرار دادن شهرهای کشور نیاز است که  چنانچه این اعتبارات تخصیص داده شود قطعا تمام نقاط شهری کشور زیر پوشش برنامه پزشک خانواده خواهد رفت در غیر این صورت با کمک وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی حداکثر می‌توانیم 5 تا 6 دانشگاه علوم پزشکی دیگر را ظرف یک ماه زیر پوشش ببریم.
 
روزهای سخت حوزه سلامت فرا رسید

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلاتی که از ناحیه کمبود اعتبارات و تحریمها متوجه حوزه سلامت کشور است، خطاب به مدیران وزارتخانه متبوعش گفته است که امروز همان روزی است که گفتیم باید کمربندها را برای مواجهه با مشکلات و تحریمها ببندیم.

دستجردی عنوان داشته زمانی که هنوز سختی های تحریم به این حد نرسیده بود گفتم که برای امسال باید کمربندها را ببندیم. امروز همان روز است، شرایط سختی داریم و باید با تدابیر لازم از این گردنه ها عبور کنیم. به همین منظور، ستاد تدابیر ویژه تحریم هفته ای سه جلسه تشکیل جلسه می دهد تا برای رفع مشکلات تامین واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی تدبیر کند.
 
آمادگی جامعه پزشکی برای اعزام به غزه
 
دکتر سید شهاب الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه ای به دبیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر بر آمادگی سازمان نظام پزشکی برای ارایه خدمات پزشکی به مردم مظلوم غزه تاکید کرده و گفته است این سازمان برای اعزام پزشکان و تجهیزات مورد نیاز در قالب تیمهای امدادی با هماهنگی صلیب سرخ و هلال احمر جهت مداوای مجروحان و مصدومان غزه، آماده است.
 
سند نظام دارویی کشور ابلاغ شد

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، ضمن ابلاغ سند نظام دارویی کشور به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور خاطر نشان کرده است که ارائه مراقبتهای دارویی و رویارویی با بیماران، چالشهای اخلاقی متعددی را در پیش روی داروسازان قرار می دهد. از سوی دیگر حجم بالای مبادلات مالی در سیستم دارویی کشور این حرفه را به یک حرفه اقتصادی تبدیل کرده است به نحوی که رشته داروسازی از یک سو به صنعت و از سوی دیگر با مفاهیم و ملاحظات حرفه ای آمیخته شده است.
 
تکذیب دریافت ارز مرجع برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی
 
حمید مقیمی دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی آرایشی ایران، با اشاره به قرار گرفتن لوازم بهداشتی و آرایشی در لیست 77 قلم کالای ممنوعه وارداتی به کشور، عنوان داشته است که تا امروز حتی یک دلار ارز مرجع بابت واردات این قبیل محصولات دریافت نکرده ایم و بهترین منبع برای استناد ادعای بنده، بانک مرکزی است.
 
وی معتقد است؛ دوستانی که ادعا می کنند برای واردات لوازم بهداشتی و آرایشی، ارز مرجع تخصیص یافته است، بروند و بررسی کنند. چنانچه ثابت شد این طور بوده است، ما حاضریم همه آنها را به صندوق دولت برگردانیم.
 
به گفته مقیمی، در بهترین شرایط 30 درصد محصولات بهداشتی و آرایشی تولید داخل است و 70 درصد نیاز بازار مصرفی کشور از محل واردات تامین می شود. این در صورتی است که با ممنوعیت واردات این فرآورده ها، کالای قاچاق این در بازار ایران عرض اندام می کند.
 
تولید زیرپله ای لباسهای یکبار مصرف مراکز جراحی
 
مهندس عبدالصمد جعفری دبیر سابق انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی کشور مدعی شده است که تعداد قابل توجهی تولید کننده فاقد پروانه فعالیت و مجوز از وزارت بهداشت و وزارت صنایع، به صورت غیرمجاز و زیرپله‌ای در گوشه و کنار کشور مشغول تولید محصولات مشابه در شرایطی کاملا غیر بهداشتی و غیر استاندارد هستند و هیچگونه نظارتی از سوی سازمانهای مسئول از جمله وزارت بهداشت برعملکرد آنها و همچنین بر عملکرد بیمارستانها و مراکز درمانی در زمینه خرید ملزومات مورد نیازشان وجود ندارد.
 
تعطیلی اتاقهای سی تی اسکن
 
دکتر جلال جلال شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران، وضعیت مراکز خصوصی و دولتی تصویربرداری پزشکی در کشورمان را بحرانی خوانده و مدعی شده با توجه به تعرفه های پایین و جهش قیمت ارز، هزینه واردات تجمهیزات و مواد مصرفی در مراکز تصویربرداری پزشکی به شدت افزایش یافته است و امکان واردات را محدود ساخته است.
 
وی با اشاره به گران شدن قیمت فیلم معمولی و دیجیتال رادیولوژی، مایع هلیوم ام آری آی و لامپ اشعه ایکس سی تی اسکن، گفته است که دستگاه سی تی اسکن که تا چند وقت قبل قیمتش 700 تا 800 میلیون تومان بود حالا قیمت لامپ اشعه ایکس این دستگاه به تنهایی یک میلیارد تومان شده است. با این روند افزایش، کاری نمی توان کرد جز اینکه در اتاق سی تی اسکن را بست و خدمات ارائه نداد.
 
2 میلیون ایرانی ناقل ویروس هپاتیت ب هستند
 
دکتر سید موید علویان رئیس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور معتقد است که در حال حاضر بین 1.5 تا 2 میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ب هستند.
 
به گفته وی، کمتر از 10 درصد از ناقلین ویروس هپاتیت ب به دلایل مختلف به بیماریهای کبدی مبتلا می شوند.
 
علویان این موضوع را هم مورد اشاره قرار داده که کشورهایی که شیوع هپاتیت ب در آنها بین 2 تا 8 درصد است در زمره کشورهای با شیوع متوسط این ویروس قرار دارند که ایران در این گروه است.
 
اعلام اسامی گروههای پرخطر برای دریافت واکسن آنفلوانزا
 
دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، با توجه به شروع فصل سرما در کشور از گروههای پرخطر خواسته است که برای دریافت واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.
 
به گفته وی، اپیدمی آنفلوانزا معمولا اواخر آذر و دی آغاز می شود و در بهمن و اسفند موج این اپیدمی را خواهیم داشت.
 
نبوی عنوان داشته است که 15 نوع ویروس سرماخوردگی داریم و فرق آنفلوانزا با این ویروسها این است که آنها فقط 2 درصد جامعه اما ویروس آنفلوانزا 5 تا 10 درصد جامعه را درگیر می کند.
 
به گفته وی، افراد پرخطر مانند بیماران خاص، هموفیلی، تالاسمی، ایدز و پرسنل بهداشتی و درمان بصورت رایگان این واکسن را دریافت می کنند.
 
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت توصیه کرده است که بیماران قلبی عروقی، بیماران مزمن ریوی، مانند آسم و برونشیت، دیابتی ها، بیماران عصبی، افرادی که شیمی درمانی می شوند و پیوند عضو انجام داده اند واکسن آنفلوانزا بزنند.
 
وی با تاکید بر اینکه افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند نباید واکسن آنفلوانزا بزنند گفت: بهتر است خانمهای باردار و افراد بالای 65 سال نیز به منظور جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزای فصلی برای دریافت واکسن اقدام کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه