سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چگونه بینی را شستشو دهیم؟

خبر

چگونه بینی را شستشو دهیم؟

برگرفته از روزنامه اطلاعات
 

باورتان می‌شود شستشوی بینی بتواند برای شما ضرر داشته باشد؟ البته شستشوی بینی به خودی خود کار بدی نیست و می‌تواند به تخلیه مجرای بینی از آلودگی‌ها و ترشحات کمک کند اما محققان به تازگی متوجه شده‌اند که این شستشو هم باید آداب خاصی داشته باشد وگرنه می‌تواند به ضرر شما تمام شود. محققان به تازگی اعلام کرده‌اند بعضی از ادواتی که برای شستشوی بینی به کار می‌رود می‌تواند عامل عفونت مزمن سینوسها و مایکوباکتریای مقاوم به درمان باشد.

این مشکل وقتی شروع می‌شود که این وسایل با آب شیر پر می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید شیر حامل میکروارگانیسمهایی است که به طور عادی بیماری‌زا نیستند اما اگر همراه آبی که بینی را با آن شستشو می‌دهید وارد قسمت‌های عمقی سینوس‌ها شوند می‌توانند در آن مکان رشد کرده و در آینده مشکل زا شوند.

مثل نوع خاصی از میکوباکتریا‌ها که نادر بوده و تنها در 1 درصد از بیماران دیده شده اند. جالب است بدانید این نوع میکروب در حالت عادی در سینوس‌ها وجود ندارد اما در محیط مثلاً آب و خاک وجود دارد و شستشو با آب معمولی می‌تواند آن را وارد سینوس‌های شما بکند.

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند برای شستشوی بینی بهتر است ازآب استریل استفاده کنید. می‌توانید آب شیر را 3 تا 5 دقیقه بجوشانید و بگذارید تا سرد شود و سپس از آن برای شستشوی بینی‌تان استفاده کنید.

آبی که قبلا جوشانده‌اید را می‌توانید در یک ظرف تمیز تا 24 ساعت استفاده کنید اما بعد از این مدت دیگر با میکروبهای محیط آلوده می‌شود وخاصیت استریل بودنش از بین می‌رود. اگر از آبی استفاده می‌کنید که تصفیه و فیلتر می‌شود لازم است از فیلتر مخصوصی استفاده کنید که اندازه‌های یک میکرون و کمتر را هم در بر بگیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه