پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر روابط فرهنگی با دیگران را گسترش دهیم

خبر

روابط فرهنگی با دیگران را گسترش دهیم

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 65، سال نهم، اسفند 1389 / فروردین 1390، رویه 35

در میان کشورهایی که لازم است روابط فرهنگی خود را با آنان گسترش دهیم، لهستان قرار دارد. ایران با لهستان، دست‌کم از دوران صفویان، دارای روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.
روابط عاطفی ایرانیان با لهستانیان در دوران جنگ دوم جهانی، ارزش والایی دارد و سرمایه‌ی بزرگی برای گسترش هر چه بیش‌تر روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون است. پذیرایی دست‌و‌دل‌بازانه‌ی ایرانیان از مهاجران لهستانی، در حالی که کشور دچار اشغال، قحطی، بی‌کاری، بیماری و نداری بود، از برگ‌های زرین‌ منش و کنش ایرانیان است که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.
هم‌اکنون در لهستان، دو مرکز ایران‌شناسی وجود دارد و از سوی دیگر، جدا از مرکزهای دانشگاهی، جریان خودجوشی نیز در راستای آشنایی و شناخت بیش‌تر از ایران وجود دارد.
از این‌رو، لازم است که در ایران نیز، دست‌کم دو مرکز لهستان‌شناسی دایر گردد و بدین‌سان، دو مردم و دو ملت، بیش از پیش یک‌دیگر را بشناسند و به هم نزدیک شوند.
شاید بتوان گفت که بزرگ‌داشت «مارک اسموژنیکی» ایران‌شناس لهستانی که چندی پیش در کتاب‌خانه‌ی ملی با حضور سفیر لهستان در ایران، برگزار شد بتواند، راه‌گشای نزدیکی بیش‌تر فرهنگی دو ملت گردد.
این مراسم، در نخستین سالگرد درگذشت «مارک اسموژنیکی» برگزار گردید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه