سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر یونسی: پیشه وری را خود «آذری ها» سرکوب کردند - برای تدریس زبان ترکی مطالبه جدی وجود ندارد و من مسئول آموزش زبان قومی نیستم

خبر

یونسی: پیشه وری را خود «آذری ها» سرکوب کردند - برای تدریس زبان ترکی مطالبه جدی وجود ندارد و من مسئول آموزش زبان قومی نیستم

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی در گفتگو با روزنامه ایران، مطالب جدیدی در خصوص مقولات راجع به اقوام مطرح کرد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Design Your Own Sneaker - are nike roshe reprobate for basketball shoes 2017 - Custom Air Force 1 - FitforhealthShops

به گزارش تارنمای خبری- تحلیلی آذری ها یونسی در گفتگو با احسان هوشمند پژوهشگر حوزه اقوام و هویت ملی، که در ویژنامه نوروزی ایران منتشر شده است(شنبه24 اسفند)آخرین نظرات و پیشنهادات خود را در این حوزه مطرح کرد.
وی در بخشی از گفتگو با این پژوهشگر در خصوص رویکردها و انتخاب های تاریخی اقوام ایرانی اظهار داشت: «هیچ نمونه ای پیدا نمی کنید که اقوام علیه ایرانیت قیام کرده باشند. غائله پیشه وری را خود قوم آذری سرکوب کرد. کردها ،لرها، بلوچ ها و... بیش از از هر چیز خود را یک ایرانی می دانستند».
یونسی در پاسخ به پرسش احسان هوشمند در خصوص مطالبات زبانی و چگونه تمییز آنها گفت:
«من کردی را جزو زبان فارسی می دانم. البته مطالبه برای تدریس آن وجود دارد. با این همه مطالعات من نشان می دهد که این مطالبه بسیار گسترده و پردامنه نیست. طی تحقیقاتی که هم در دوره وزارت اطلاعات و در این دوره انجام دادم به این نتیجه رسیدم که نه برای زبان ترکی و نه برای زبان کردی مطالبه جدی و فراگیر در جهت تدریس آن وجود ندارد ».
یونسی در پاسخ به این پرسش که اگر این مطالبه وجود ندارد پس چرا به مهم ترین مطالبه شما تبدیل شده است و وزارت آموزش و پرورش هم دنبال آن است؟ گفت:
«شما خبرنگار ها این کار را کردید. تدریس زبان های قومی مطالبه عمومی نیست بلکه یک مطالبه روشنفکری است».
وزیر اسبق اطلاعات پیرامون دایره مسئولیت و صلاحیت خود گفت: « من نه مسئول آموزش زبانهای قومی هستم و نه مسول محرومیت زدایی. ما فقط پیگیری می کنیم».
یونسی با تاکید بر این نکته که در ایران چیزی به اسم «مساله قومی» نداریم در رد روش بومی گزینی در دانشگاه ها، ادارات و نظام سربازی گفت: «اختلاط و جابجایی جمعیت ضرورتا باید صورت بگیرد ... و قاعده این است که دستکم یک چهارک جمعیت باید در حال گردش و چرخش باشند تا همگرایی ،تفاهم و آشنایی ملی میان همه اقوام شکل بگیرد. اختلاط  و چرخش قومیتی و جمعیتی یک ضرورت ملی و البته امنیتی است».
گفتنی است این مصاحبه در شماره امروز روزنامه ایران و در ویژه نامه نوروزی آن منتشر شده است.
متن کاملا این گفتگو در اولین فرصت از سوی آذری ها منتشر خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه