سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دستگیری گسترده اعضای حزب اسلام در جمهوری آذربایجان

خبر

دستگیری گسترده اعضای حزب اسلام در جمهوری آذربایجان

برگرفته از نشریه وطن یولی شماره دوازدهم

به دنبال مخالفت‌های گسترده اسلامگرایان جمهوری آذربایجان با ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور  دستگیری‌ها و تنش‌ در همسایه شمالی ایران شدت گرفته است.

بر اساس این گزارش  با اعتراضات گسترده‌ای که از سوی مردم جمهوری آذربایجان به ممنوعیت ورود زنان محجبه به مراکز علمی ابراز شده و نخبگان دینی که به همراهی و هدایت مردم پرداختند، دولت الهام علی‌اف برای کنترل اوضاع به دستگیری‌ گسترده ده ها نفر از سران اسلامی و مردم این کشور اقدام کرده و آنان را به خیانت و ارتباط با ایران متهم کرده است. محسن صمد اف ـ رئیس حزب اسلام ـ و دو نفر از بستگان وی از جمله افراد دستگیرشدگان هستند که به نگهداری سلاح و مهمات نظامی متهم شده اند.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان در توجیه بازداشت رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان اعلام کرده است: اداره مبارزه با جنایات سازمان یافته آذربایجان طی عملیاتی در تاریخ هشت ژانویه ـ هجدهم دی‏ماه ـ از مغازه‏ای که متعلق به دکتر محسن صمداف بوده، سه عدد خمپاره و همچنین از منزل مسکونی عنایت صمداف ـ پسرعموی رئیس حزب ـ هفت قبضه سلاح به همراه مطالب دینی رادیکال کشف و ضبط کرده است. مقامات آذربایجان مدعی اند که وی با محافلی در داخل ایران ارتباط دارد. روحانیون جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه جلسه اضطراری برگزار خواهند کرد، از رصد اقدامات حکومت وانجام تدابیر مختلف برای مبارزه با دین‏ستیزان خبر داده‏اند.

علاوه براین مائیس گل‌علی‌اف رئیس حزب سبزهای جمهوری آذربایجان و نیز الدنیز قلی اف، رئیس حزب روشنفکران جمهوری آذربایجان حمایت خود از رئیس حزب اسلام را اعلام کرده اند.

مردم سایر شهرهای جمهوری آذربایجان نیز به دستگیری حزب اسلام جمهوری آذربایجان واکنش نشان داده‏اند که در همین راستا بیش از چهل نفر از دینداران شهر گنجه به مراکز امنیتی و انتظامی فراخوانده شده و چندین نفر نیز به حبس محکوم گردیده‏اند، ضمن اینکه به دنبال اعتراض حجت الاسلام ذوالفقار میکائیل زاده از روحانیان سرشناس این شهر نسبت به عملکرد دولت آذربایجان در دستگیری و ایراد اتهام به رهبر حزب اسلام، ماموران امنیتی جمهوری آذربایجان وی را نیز دستگیر کرده‏اند.

هم اکنون باکو و سایرشهرهای مهم جمهوری آذربایجان فضای کاملا امنیتی به خود گرفته و مراکز مهم این شهر ازجمله سفارت رژیم صهیونیستی تحت کنترل پلیس قرار گرفته است.

محسن صمداف رهبر حزب اسلام در ماه های اخیر با رهبری حرکت‏های اعتراض آمیز درخصوص ممنوعیت حجاب، مقامات دولت آذربایجان از جمله رئیس جمهور این کشور را مسبب ایجاد مشکلات ناشی از ممنوعیت حجاب در مدارس معرفی کرده و متذکر شده بود، در صورتی که ممنوعیت حجاب لغو نگردد، اعتراضات سراسری کشور را فرا خواهد گرفت که به دنبال این اظهارات نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان عصر جمعه ـ 17 دی ـ رئیس حزب اسلام، حاج محسن صمد اف رئیس، حاج واقف عبدالله‌اف معاون این حزب و سه نفر دیگر را هنگام خروج از دفتر این حزب بازداشت کردند.

فعالیت حزب اسلامی آذربایجان از سال 1997 و در زمان حکومت  حیدر علی اف  رییس جمهور پیشین آذربایجان و پدر رییس جمهوری کنونی این کشور ، ممنوع اعلام شد و رهبران آن به اتهام فعالیت برای براندازی و ارتباط با سازمان های اطلاعاتی ایران دستگیر و روانه زندان شدند. دولت جمهوری آذربایجان یک دولت سکولار است و استفاده از مذهب و شعائر مذهبی برای انجام فعالیت های سیاسی را جرم می داند.

الهام علی اف از سال 2003 و پس از مرگ پدرش جایگزین وی شد . وی در سال 2008 و در یک انتخابات بحث برانگیز بار دیگر در مسند قدرت ماند و پس از آن با انجام رفراندوم قانون اساسی ، محدودیت شرکت در انتخابات ادوار مختلف را برای رییس جمهوری ، ملغی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه