سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز قسمت اخیر حریم سلطان، چهره ای دیگر از ماهیت ضدایرانی و آذربایجانی عثمانی و ترکیه - چهره پردازی مخدوش از شاه طهماسب

نگاه روز

قسمت اخیر حریم سلطان، چهره ای دیگر از ماهیت ضدایرانی و آذربایجانی عثمانی و ترکیه - چهره پردازی مخدوش از شاه طهماسب

برگرفته از تارنمای آذری ها

سریال حریم سلطان که در راستای تبلیغ شکوه عثمانی و جوّ بازگشت و حسرت که به نوعثمانی گری موسوم گشته هر چند با هدف تجاری ساخته شده اما در لابلای آن می توان به سویه ها و رسوبات ضدآذری( و ضد ایرانی) که در ذات دستگاه عثمانی نهادینه شده بود پی برد. این سویه ها به میزانی هست که نتوان آن را پنهان کرد.دولت صفوی نظامی بود که از میان آذربایجانی ها برخاست و وحدت و عظمت را به ایران بازگردانید.

که 50سال حکومت کرد به گزارش تارنمای خبری – تحلیلی آذری ها در قسمت اخیر این سریال که در 7 خرداد از شبکه استار ترکیه پخش شد، روایتی تحریف شده از فرار بایزید فرزند سلطان سلیمان به دربار ایران پخش شد. در این روایت خیانت بایزید به دولت عثمانی و همکاری با ایران، به صورتی که گویا محصول جبر بوده تصویر شده است.در این روایت بایزید به هنگام ورود به دربار بر خلاف تشریفات معمول در برابر شاه طهماسب تعظیم و سلام نمی کند و دست به کمر دارد. چهره شاه طهماسب که فرزند شاه اسماعیل بود(و او نیز به زیبایی و جلال شهرت داشت) چهره ای نفرت انگیز و زشت تصویر شده است.

 

برابر تصاویر به جا مانده از پادشاهان عثمانی و ایرانی مقایسه بین زیبایی چهره در سلطان سلیمان، شاه اسماعیل و شاه طهماسب کار دشواری نیست.

کارشناسان تاریخ معتقدند که این ستیز با آذربایجانی ها از سوی ترکان عثمانی ریشه تاریخی دارد و تا به امروز تداوم یافته است. ستیز آن ها با آذری ها در تاریخ معاصر یادآور خاطره های دردناکی برای آذربایجانی ها است. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- حمایت از اسماعیل آقا سیمکو (یاغی که دست به کشتار شیعیان آذری زد؛ وی به دست رضاشاه کشته شد)

2- مشارکت  دولت عثمانی در قحطی بزرگ در حین جنگ جهانی اول که باعث مرگ هزاران تن از مردم ایران از جمله در آذربایجان از گرسنگی شد.

3- قتل عام جیلولوق  یعنی کشتار و یغمای مردم ارومیه و سلماس به دست جیلوها که از اتباع عثمانی بوده و در برابر چشم عساکر عثمانی که غرب ایران را اشغال کرده بودند به کشتار مردم بی پناه پرداختند. جیلوها اتباع آشوری عثمانی بودند که در حوالی حککاری به صورت عشایری زندگی می کردند و به تحریک دولت عثمانی در آذربایجان دست به کشتار و غارت زدند.

4- امتناع از هر گونه کمک و مشارکت در جنگ قره باغ به ارانی (آذری) های مسلمان.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه