سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز غرور و سقوط

نگاه روز

غرور و سقوط

نمایش گلادیاتورها بر پله‌های کاخ ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان به مانند انتشار کتاب «نبرد من» از سوی آدلف هیتلر است. کشورهای همسایه و جهانیان، آن نوشته‌های هیتلر را جدی نگرفتند و آن را تراوشات یک مغز دچار مالیخولیا خواندند؛ اما دیدیم که چه شد و آن «مجنون قدرت» با جهان چه کرد! امروز نیز اگر این خودشیفته‌ی قدرتطلب را دست‌کم بگیریم، ممکن است در لحظه‌ای، منطقه را به آتش و خون بکشد!

nike-dunk-low-coast-uncl | Gran Canaria - nike shox fuse low beam - IwmsaShops - Maspalomas Marathon 2021 , Carreras populares

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 85، سال سیزدهم، بهمن و اسفندماه 1393، رویه 14


شورای نویسندگان


آثار خودشیفتگی جنون‌آمیز در اردوغان رییس جمهور ترکیه، هر روز بیشتر آشکار می‌گردد. این جنون قدرت، در حالی که از سوی همسایگان و جهان، گاه با سکوت و گاه با پوزخند و تمسخر روبه‌رو می‌گردد، می‌تواند برای منطقه، فاجعه آفرین باشد.

البته می‌توان گفت که «اردوغان» فرزند خودشیفته و دردانه امپریالیسم آمریکاست؛ چیزی در زمره‌ی دیگر فرزندان این «دیو خشم و قدرت» یعنی «القاعده»، «طالبان»، «داعش»، «النصره»، «بوکوحرام» و...

از یاد نبرده‌ایم که اردوغان به وساطت کنسول آمریکا در اسلامبول (یا به گفته‌ی بهتر دستور آمریکا) از زندان آزاد شد. به دستور آمریکا، دادگاه عالی ترکیه، حزب حاکم را غیرقانونی اعلام کرد و همه‌ی دارایی‌ها و کارکنان آن را در قالب حزب تازه، در اختیار «اردوغان» قرار داد.

اردوغان با یاوری آمریکا ـ  ناتو، رفته‌رفته توانست با جایگزین کردن عوامل خود در همه‌ی نهادهای ترکیه، سخن از برپایی دوباره‌ی امپراتوری عثمانی را به میان کشد که قرار بود با مشارکت اخوان‌المسلمین که در مصر قدرت را قبضه کرده بودند، به مورد اجرا گذارده شود. سقوط حکومت «مرسی» در مصر و سرکوب اخوان‌المسلمین در مصر و جاهای دیگر، باعث نشد که «مرد خودشیفته کنار بسفر» دست از رویاهای خود بردارد؛ بلکه با دست یابی به مقام ریاست در سایه‌ی قانون اساسی تازه، در برپایی امپراتوری عثمانی مصرتر شد.

اردوغان در اصل می‌خواست این امپراتوری را بر دو بال ترک ـ عرب و با هم یاری اخوان‌المسلمین برپا کند؛ اما سرکوب اخوان‌المسلمین، وی را از پیروی افکار مالیخولیایی‌اش باز نداشت و این بار با ساختن «حکومت‌های ترک» خود را وارث 16 حکومت ترک دانست و مدعی شد که زمان زنده‌سازی امپراتوری عثمانی و «خلافت اسلامی» برای وی فرا رسیده است.

«خودشیفته‌ی کنار بسفر» برای نشان دادن ژرفای افکار پریشان و رویاهای مالیخولیایی خود، از سفر محمود عباس، یا ناتوان‌ترین رییس کشور در جهان بهره جست و از وی در پای پله‌های کاخ تازه‌ای که با بیش از 5 هزار اتاق ساخته است، پیشباز کرد.
به دستور اردوغان و با تقلید از «گلادیاتور»های رومی، شانزده سرباز که به همان شکل گلادیاتورها لباس پوشیده و جنگ‌افزارهای سرد به چنگ داشتند، در دو ردیف، بر پلکانهای کاخ «امپراتوری» صف بسته بودند.

پخش تصویر این 14 سرباز نیزه به دست و شمشیر بر کمر که یاد «گلادیاتور»های رومی را زنده میکرد، حتا در ترکیه با واکنش شگفت‌زده توام با تمسخر، کاربران روبرو شد.
«خودشیفته» با هزار زبان سخن می‌گوید. باید گفته‌های این مرد بیمار را که به مالیخولیای قدرت دچار شده است، جدی گرفت و در برابر آن، آشکارا ایستاد.
نمایش گلادیاتورها بر پله‌های کاخ ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان به مانند انتشار کتاب «نبرد من» از سوی آدلف هیتلر است. کشورهای همسایه و جهانیان، آن نوشته‌های هیتلر را جدی نگرفتند و آن را تراوشات یک مغز دچار مالیخولیا خواندند؛ اما دیدیم که چه شد و آن «مجنون قدرت» با جهان چه کرد!
امروز نیز اگر این خودشیفته‌ی قدرتطلب را دست‌کم بگیریم، ممکن است در لحظه‌ای، منطقه را به آتش و خون بکشد!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه