سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز پشتیبان رد پای اردوغان در حمله شیمیایی سوریه

اتحادیه نوروز

رد پای اردوغان در حمله شیمیایی سوریه

پس از آن که نزدیک به 10 روز پیش فایل صوتی ای از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه افشا شد که در آن وی چگونگی مداخله نظامی در سوریه را بررسی می کرد و در آن بر سر چگونگی اجرای سناریویی سری که مداخله نظامی او را در سوریه توجیه کند، با مشاوران امنیتی اش بحث و تبادل نظر می کرد، اکنون سیمور هرش، روزنامه نگار مشهور امریکایی در مقاله ای که در مجله "لندن ریویو اف باکس" منتشر کرده افشا می کند که ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان در حمله شیمیایی الغوطه در ریف دمشق که در 21 آوریل سال گذشته میلادی انجام شد، دست داشته است.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، در این مقاله سیمور هرش می گوید که یکی از مشاوران امنیتی امریکایی سابق چند هفته پیش اسناد مهمی را در اختیار او قرار داده که نشان می دهد اروغان در حمله شیمیایی به سوریه دست داشته است. به گفته هرش هنگامی که نخست وزیر ترکیه در می یابد که ارتش سوریه در حال پیش روی است و نیروهای نظامی مخالفان در حال شکست در میدان جنگ هستند به چاک هیگل، وزیر دفاع و مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش امریکا نسبت به شکست مخالفان در برابر نیروهای ارتش وفادار به اسد هشدار می دهد. در همین رابطه یک فرمانده ارشد امنیتی ترکیه نیز به طرف امریکایی یادآور می شود که دخالت نظامی امریکا در سوریه ضروری است و واشنگتن باید هر چه سریع تر فکری در این باره بکند.

هرش می گوید که در اواخر تابستان گذشته نیروهای ارتش سوریه توانسته بودند پیروزی های در خور توجهی را در برابر نیروهای نظامی مخالف اسد به دست آورند و برای همین مسئولان ترکی گمان می کردند که دخالت نظامی امریکا می تواند معادله را به سود مخالفان تغییر دهد.

به گفته این مقام سابق امنیتی امریکا در آوریل سال گذشته و بعد از حادثه حمله شیمیایی الغوطه تحلیلگران سازمان امنیت امریکا گزارش دادند که «سوریه دخالتی در حمله شیمایی نداشته اما درباره این که چه کسی آن حادثه را رقم زده است، باید گفت که این احتمال وجود دارد ترک ها در آن حادثه دست داشته اند برای این که همه ابزارهای لازم برای انجام چنین حمله ای را در اختیار داشته اند.»

در اواخر تابستان گذشته نیروهای ارتش سوریه توانسته بودند پیروزی های در خور توجهی را در برابر نیروهای نظامی مخالف اسد به دست آورند و برای همین مسئولان ترکی گمان می کردند که دخالت نظامی امریکا می تواند معادله را به سود مخالفان تغییر دهد.هرش می گوید که بعد از آن حادثه تلخ در منطقه غوطه دمشق، مقام های امنیتی ترکیه احساس کردند که دلایل کافی برای انجام حمله نظامی به سوریه را در اختیار دارند. مقام امنیتی سابق در این باره به هرش می گوید: «ما می دانیم که حرکت سری ای در دمشق یا در منطقه ای نزدیک به آن در جایی که بازرسان سازمان ملل در آن جا بودند، رخ داد. بازرسان از 18 آوریل برای بررسی چگونگی استفاده از گاز سارین در سوریه تحقیقاتی را در آن منطقه آغاز کرده بودند. افسران عالی رتبه نظامی ما گویند که گاز سارین از طریق ترکیه وارد سوریه شده بود. ترک ها همچنین آموزش لازم برای تولید و استفاده از گاز سارین را به مخالفان اسد داده بودند. واقعیت این است که وقتی حادثه الغوطه رخ داد ترک ها از وقوع این حادثه خوشحال شدند.»

این مقام امنیتی در ادامه از گلایگی ترک ها از کاخ سفید خبر می دهد و می گوید: «سازمان امنیتی ترکیه کاخ سفید را متهم می کرد که هیچ راهی برای تماس با آن باقی نگذاشته است. به اعتقاد آنکارا هیچ کس در واشنگتن نمی خواست در این باره با کسی صحبت کند. آنها بر این باور بودند که تلاش بسیاری می شود که از وقوع هر گونه تناقضی در اطلاعاتی که در اختیار رئیس جمهوری امریکا قرار می گیرد جلوگیری شود. این در حالی است که ترک ها می گفتند دلایل روشنی دارند که ثابت می کند حکومت سوریه در حمله شیمایی به اطراف دمشق دست داشته است. مقام های ترک تاکید می کنند که اکنون دولت ترکیه هیچ کاری نمی تواند در این زمینه انجام دهد و تا کنون هم هر کاری کرده غیر مسئولانه بوده است. به اعتقاد آنها آن قدر حکومت اسد را ملامت کرده اند که دیگر نمی توانند از این موضع خود کوتاه بیایند و این مساله سبب می شود تا ملامت ها متوجه اردوغان شود.»

به گفته این مقام امنیتی ترکیه اصرار داشته است که استفاده از گزینه نظامی حتما از طریق ترکیه انجام شود. ترک ها می گفتند که ترکیه تنها راه موجود برای حمایت از نیروهای مسلح در سوریه است. وی در ادامه می افزاید: «ترک ها تاکید داشتند که نمی توان این حمایت را از طریق اردن انجام داد برای آن که فضای آن منطقه به شکل گسترده ای باز است و سوری های بسیاری در آن جا آزادانه رفت و آمد می کنند و کنترل آن فضا به راحتی ممکن نیست. این حمایت از طریق لبنان نیز امکان پذیر نیست. برای همین راهی جز ترکیه باقی نمی ماند.»

وی تاکید می کند که دولت اردوغان نسبت به کوتاهی امریکا در حمایت از مخالفان اسد دائما هشدار می داد. این مقام امنیتی در آخر به هرش می گوید: «اردوغان از این نگران بود که با خودداری امریکا از حمایت از مخالفان اسد هم پیمانی خود را با کشوری مهم از دست بدهد برای همین به ما یعنی نیروهای امنیتی امریکایی مشکوک شده بود. او خوب می دانست که اگر ارتش سوریه بر مخالفانش پیروز شود آنها راهی خاک های ترکیه خواهند شد چرا که جای دیگری ندارند. و اکنون نیز عملا مشخص شده است که هزاران نفر از نیروهای افراطی رهسپار ترکیه شده اند.»

برگرفته از تارنمای دیپلماسی ایرانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه