سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز یادداشت - سازمان امنیت ترکیه (میت) و قتل خبرنگار پرس تی وی

نگاه روز

یادداشت - سازمان امنیت ترکیه (میت) و قتل خبرنگار پرس تی وی

دکتر هوشنگ طالع

بانو سرنا شیم خبرنگار پرس تی وی (PRESS TV) شبکه‌ی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی به دلیل افشاگری‌ها در باره‌ی نقش حکومت ترکیه در هم کاری با داعش، از سوی سازمان امنیت این کشور (میت) به قتل رسید.

بانو سرنا شیم که از مرز ترکیه باسوریه در باره‌ی نبرد بر شهر کردنشین کوبانی گزارش می‌داد،‌ دیده بود که عناصر داعش سوار خودروهای با نشان سازمان جهانی خواروبار سازمان ملل متحد (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) وابسته به سازمان ملل متحد از خاک ترکیه به درون سوریه رفت و آمد می‌کنند. بدین سان، داعش با اجازه و هم‌کاری حکومت ترکیه زیر پرچم سازمان ملل متحد، تروریست و جنگ‌افزاربه درون خاک سوریه منتقل می‌کند و زخمی‌ها و جنازه‌های افراد خود را برای درمان و خاک‌سپاری به ترکیه بر می‌گرداند. بانو سرنا شیم عکس‌های زیادی نیز از این عملیات تهیه‌ کرده بود.

از این رو، حکومت ترکیه « انگ » جاسوسی به وی می‌زند و در پی دست‌گیری او برمی‌اید. در این باره بانو سرنا شیم روز آدینه (25 مهرماه 1393) به پرس تی وی گزارش کرده بود که سازمان امنیت ترکیه [ میت ] وی را به دلیل تهیه برخی گزارش‌ها در باره‌ی موضع این کشور در برابر داعش در کوبانی،‌ به جاسوس متهم کرده است و نگران دست‌گیری خود می باشد.         

 از آن‌جا که بانو سرنا شیم دارای تابعیت آمریکا بود، حکومت ترکیه به این نتیجه رسید که بازداشت او نمی‌تواند به محکومیت‌ سنگین منجر شود و در این راستا، درس لازم به دیگر خبرنگاران بدهد تا در « معقولات » ‌دخالت نکنند. این‌گونه بود که سازمان امنیت حکومت ترکیه (‌میت) به شیوه‌ی همیشگی برای از میان برداشتن مخالفان، به « قتل باخودروی بدون شماره » متوسل شد. با این شیوه‌ی قتل، کردها، ‌علویان، ‌ناراضیان و مخالفان حکومت در ترکیه، به خوبی آشنا هستند.

در این گونه قتل ها از خودروهایی استفاده می‌شوند که دارای شماره نیستند و در بیشینه‌ی موارد اگر مردم به یاری نیایند، راننده از صحنه می‌گریزد و در نتیجه پرونده مختومه می‌گردد و در صورتی‌که راننده دستگیر گردد،‌ پلیس مشخصات وی را هرگز اعلام نمی‌کند و بازهم پرونده مختومه می‌گردد.

سرنا شیم پس از تهیه گزارش در شهر سوروچ در استان اورفای ترکیه و در نزدیکی شهر « کوبانی » در حال بازگشت به هتل خود بود که کامیونی خودرواش را « له » کرد و او را کشت. در مورد قتل بانو سرنا شیم  نیز عامل قتل یک بارکش (کامیون) بدون شماره بود و گفته می‌شود که راننده را دستگیر شده است ؛ اما پلیس از افشای مشخصات وی خودداری می‌کند. بانو سرنا شیم دارای همسر و دو فرزند بود.

شاید کوتاه آمدن ظاهری حکومت ترکیه در برابر آمریکا و دادن اجازه با شرط‌های سنگین و شاید غیرممکن به هم‌میهنان و هم‌خانمان کرد برای یاری رسانی به کوبانی، در راستای « بده ـ بستان » ‌در باره‌ی قتل بانو سرنا شیم ‌باشد.

از یاد نبریم که چندی پیش نیز بانو آنا پرشکوا خبرنگار پرس تی وی به دست همسرش با ضربه‌های زیاد کارد در شهر بروکسل کشته شد. آنا پرشکوا نیز دارای تابعیت آمریکایی ـ بلژیکی بود.


سه‌شنبه 29 مهرماه 1393
هوشنگ طالع

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه