جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب‌های بافت تاریخی شیراز به 100 بنا رسید

یادمان

تخریب‌های بافت تاریخی شیراز به 100 بنا رسید

در اقدام تخریب‌گرایانه پروژه کنارگذر شاهچراغ نزدیک به 100 بنا در بافت تاریخی شیراز تخریب شد. این درحالی است که از این تعداد بیش از 20 بنا دارای ارزش‌های معماری و تاریخی بودند. خانه ''دادگر'' از جمله خانه‌های متعلق به دوره قاجار است که از کاشی‌کاری و آجر کاری منحصربه‌فردی برخوردار بود.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | IetpShops - nike roshe one lava boys - Buy Online - Nike Air Force 1 for Women & Men

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پروژه کنارگذر شاهچراغ نزدیک به 100 بنا را در بافت تاریخی شیراز تخریب کرد. از این تعداد بیش از 20 بنا کاملا تاریخی و واجد ارزش‌های معماری بوده‌اند. خانه "دادگر" کاملا با خاک یکسان شد و تعرض به ضلع شمالی خانه صابر باعث رانش و تخریب دیوار آن شده‌است.
 
«علیرضا گل‌گلی»، مدیر طرح ملی مستند سازی خانه‌های ایرانی در این‌باره به CHN گفت: «تخریبی که صورت‌گرفته در ضلع غربی و ضلع جنوبی مسجد نو شیراز بوده که در واقع شامل محلات سرباغ و در مسجد بوده‌است.
 
وی افزود: «در این پروژه نزدیک به 100 بنا در بافت تاریخی شیراز تخریب شده که از این تعداد بیش از 20 خانه کاملا تارخی بوده‌است. این‌درحالی است که اقدامات مخرب پروژ‌ه‌ها، تعرض به خانه صابر را در پی‌داشته است.
 
گل گلی تاکید کرد، لازم به ذکر است تخریب‌ جدی پروژه کنارگذر در قسمت اصلی سردرهای وابسته مسجد نو و همچنین خانه قاجاری دادگر بوده است. خانه دادگر از کاشی‌کاری و معماری منحصربه‌فردی برخوردار بود.

هم‌اکنون بسیاری از نوارهای نامرئی هدایت کننده در بافت تاریخی شیراز و همچین بدنه این بافت کاملا از بین رفته‌است. این‌درحالی است که نه‌تنها تخریب بناهای جدید، باعث شده تا بنای تاریخی صابر که در فهرست میراث ملی قرار گرفته دچار رانش و حرکت شود، بلکه بیش از 20 خانه تاریخی با معماری ارزشمند و 100 بنا در داخل بافت تاریخی از بین برود. با این وجود سازمان میراث فرهنگی در مقابل این تخریب‌ها همچنان سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه