پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب خانه تاریخی متعلق به دوران زندیه

یادمان

تخریب خانه تاریخی متعلق به دوران زندیه

خانه پور نواب یکی از خانه های تاریخی متعلق به دوره زندیه در بافت تاریخی شیراز قرار است به زودی به طرح بین الحرمین الحاق و تخریب شود.به گزارش خبرنگار مهر مهر، خانه پورنواب یکی از خانه های تاریخی متعلق به دوره زندیه است که  در بافت تاریخی شیراز قرار گرفته و با وجود داشتن ارزش معماری و تاریخی، هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نشده است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

با این حال شهرداری شیراز قصد دارد تا این خانه که پشت بازار شاه چراغ، کوچه دوازده امامی، پلاک 3 قرار گرفته است را برای گسترش طرح حرم تا حرم که موجب تخریب بسیاری از خانه های تاریخی این محدوده شده، تخریب کند و زمین آن را به این طرح اضافه کند.

دوستداران میراث فرهنگی در شیراز بارها خواسته اند تا وارد این خانه شده و اطلاعات تاریخی آن را بررسی کنند اما مالک این اجازه را نه تنها به دوستداران و فعالان بلکه به کارشناسان میراث فرهنگی نیز نداده است همچنین این مالک پیشنهادهای فروش خانه را نیز تاکنون نپذیرفته است.

فعالان میراث فرهنگی بر این باورند که این خانه زندیه نیز سرنوشتی مانند سرنوشت 100 خانه تاریخی ثبتی وغیر تبتی که دو سال پیش در طرح بین الحرمین قرار گرفت و تخریب شده بودند، داشته باشد.

16 سال پیش، در طرح بین‌الحرمین با هدف اتصال «شاهچراخ» به آستانه «علا‌ءالدین حسین» هفت هکتار از بافت تاریخی شیراز توسط شهرداری تخریب شد.

در این بافت، حدود 87 خانه تاریخی و چند حمام، مدرسه و مسجد تاریخی از بین رفتند. پس از گذشت چند سال، باز هم برای توسعه بیشتر بین‌الحرمین به فکر افزایش محدوده شاهچراخ افتادند که 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز در این محدوده قرار داشت. این طرح دقیقا در قلب بافت تاریخی شیراز اجرا می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه