پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تحول بزرگ؛ تغییر آرامگاه باباکوهی به تکیه علی‌ بن‌حمزه!

یادمان

تحول بزرگ؛ تغییر آرامگاه باباکوهی به تکیه علی‌ بن‌حمزه!

سنگ مزار باباکوهی چندی پیش به‌بهانه مرمت درحالی توسط اداره اوقاف برداشته و به گوشه‌ای از محوطه تبعید شده که حتی پیگری‌ فعالان میراث‌فرهنگی درخصوص بازگرداندن این سنگ قبر به‌جای اصلی‌اش ثمری نداشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که آرامگاه باباکوهی قرار است پس از مرمت تبدیل به تکیه علی بن حمزه شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

آرامگاه باباكوهي

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی‌ ـ مزار باکویه شیرازی یا علی ابوعبدالله ابن باکویه مشهور به باباکوهی، عارف ایرانی درحالی به‌بهانه مرمت تسطیح و سنگ قبر آن برداشته شد که پیگیری‌های فعالان میراث‌فرهنگی برای بازگشت آن به نتیجه نرسیده است. این درحالی است که آرامگاه باباکوهی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و مکان سیاحتی مردم به‌شمار می‌رود.
 
به‌گزارش CHN، آرامگاه ابو محمد بن عبدالله عبیدالله ابن باکویه در کوه شمالی شیراز واقع شده است. این آرامگاه با نام باباکوهی در نزد مردم از شهرت و اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

آرامگاه باباكوهي

 

«غلامرضا اقتدار» یکی از فعالان میراث‌ معنوی و فرهنگی در اینباره به CHN می‌گوید: «چند ماه پیش اداره اوقاف به‌بهانه مرمت درحالی سنگ مزار باباکوهی را برداشت که به‌گوشه‌ای از محوطه انداخت که آرامگاه باباکوهی یکی از شناسنامه‌های شهر شیراز محسوب می‌شود.»
 
این فعال در حوزه میراث‌معنوی با اعتقاد براینکه اداره اوقاف با تغییر کاربری قرار است که تبدیل به تکیه علی بن حمزه شود ادامه می‌دهد: «آخرین پیگیری‌ها از اداره اوقاف بیانگر تبدیل آرامگاه باباکوهی به تکیه علی به بن حمزه است. این درحالی است که پیش از این اداره اوقاف نسبت به بازسازی آرامگاه اقدام کرده بود و با کندن چندین قبر قرار بود آرامگاه باباکوهی به مقبره شهدای گمنام تغییر هویت دهد.
 
درحال‌حاضر چندین ماه از مرمت اداره اوقاف در آرامگاه باباکوهی می‌گذرد که هنوز سنگ مزار این عارف بزرگ به گوشه‌ای از محوطه پرت شده و گویا قرار نیست برنامه‌ای برای انتقال آن به محل اصلی لحاظ شود. این درحالی است که آرامگاه باباکوهی به ثبت ملی رسیده است و هرگونه دخل و تصرف به محوطه و اثر باید تحت نظارت سازمان میراث‌فرهنگی انجام شود.
 
اقتدار در این‌باره می‌افزاید: «باباکوهی یکی از بزرگان صوفیه و مشرف به علوم متعدد بوده است حتی قرار بوده که کتیبه‌ای هم از شرح فعالیت و زندگی وی احداث و نصب شود که نه‌تنها این اتفاق نیافتاده بلکه هویت آن را به تکیه علی‌بن حمزه تغییر داده می‌شود.
 
به‌گفته‌وی، علی بن حمزه واحب التعظیم و بسیار مورد تکر یم است اما هیچگونه ارتباطی به آرامگاه باباکوهی ندارد چرا باید سنگ مزار چنین عارف بزرگی که اتفاقا بسیار محبوب در نزد مردم است به‌ گوشه‌ای تبعید شود.

آرامگاه باباكوهي

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه