جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آخر هفته‌های سیاه برای بافت تاریخی شیراز

یادمان

آخر هفته‌های سیاه برای بافت تاریخی شیراز

خانه‌های تاریخی شیراز یکی پس از دیگری قربانی می‌شوند؛ قربانی طرح توسعه حرم شاهچراغ. طرحی که در تعطیلات و آخر هفته‌ها به اجرا در می‌آید و بدون هیچ ابایی به شکستن قوانین میراث فرهنگی و تخریب خانه‌های ارزشمند تاریخی می‌پردازد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت تاریخی شیراز در معرض تخریب جدی قرار گرفته است. یک روز بلدوزرها و عوامل ناشناس به جان خانه‌ ارزشمند پور نواب می‌افتند، روز دیگر قدم فراتر می‌گذارند و خانه تاریخی و ثبت ملی شده حلی ساز را تخریب می‌کنند. تخریب‌ بناهایی که گفته می‌شود در راستای طرح توسعه حرم شاهچراغ قرار گرفته‌اند.
 
به‌گزارش CHN، این روزها تخریب‌ بافت‌های تاریخی کشور به‌‌بهانه توسعه دیگر موضوع تازه‌ای نیست. پیش از این قبرستان امامزاده جعفر را در بافت تاریخی یزد گسترش داده بودند و  حالا نوبت به گسترش امامزاده شاهچراغ شیراز شده‌است.
 
تولیت آستان شاهچراغ سالهاست که درصدد اجرای طرح توسعه حرم‌ شاهچراغ است. طرحی که با وجود تایید شورای عالی شهرسازی این روزها پا فراتر گذاشته و مداخلات بیشتری را در بافت تاریخی انجام می‌دهد. به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسنان و مدیران میراث فرهنگی معتقدند، تخریب‌های اخیری که در بافت تاریخی شیراز اتفاق افتاده براساس طرح تصویب شده توسعه حرم شاهچراغ نبوده است.
 
با این وجود، این طرح هم اکنون با تمام مداخلات و تخلفاتی که انجام داده با حمایت برخی از نهادهای شهری در حال اجراست. چراکه هنوز یک ماه از تخریب خانه ارزشمند پورنواب نمی گذرد  که 2 بامداد پنجشنبه اول آبان ماه خانه ثبت ملی شده حلی ساز به طور کامل تخریب می شود.
 
«عبدالرضا نصیری» معاون اداره میراث‌فرهنگی استان فارس با تاکید براینکه تخریب‌های اخیری که در بافت‌ تاریخی شیراز انجام گرفته، قانونی و براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی نبوده به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «مداخلات طرح توسعه حرم شاهجراغ درحالی در دو محدوده از بافت تاریخی شیراز در حال انجام است که این طرح بر اساس طرح تایید شده شورای عالی شهرسازی نیست».
 
به‌گفته نصیری، طرح مصوب توسعه حرم شاهچراغ طرحی بسیار محتاط بود که در آن تمام آثار ثبتی حفظ می‌شد. اما این طرحی که هم‌اکنون از شرق شاه‌چراغ به سمت حرم سید علی‌الدین حسین کشیده می‌شود و از شمال با خیابان لطفعلی‌خان زند ارتباط پیدا می‌کند خلاف طرحی به تایید رسیده است.
 
این درحالی است که پیشتر «سیاوش صابری» مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بافت های تاریخی پس از تخریب خانه ارزشمند پور نواب اعلام کرده بود که طرح توسعه حرم شاهچراغ با اینکه به تایید شورای عالی شهرسازی رسیده باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد اما درحال حاضر نه تنها این طرح مورد بازنگری قرار نگرفته که با مداخلات جدی تر، منجر به تخریب بناهای ارزشمند و ثبتی بافت تاریخی شیراز شده‌است.
 
معاون اداره میراث فرهنگی استان فارس اما در پاسخ به این پرسش که طرح توسعه حرم شاهچراغ به گسترش صحن و توسعه قبرستان شاهچراغ می پردازد، یا اینکه قرار است مسیری از بافت تاریخی شیراز به حرم باز کند می گوید: «درحال حاضر چیزی که محسوس است حرم شاهچراغ از قسمت شرقی و ضلع شمالی درحال گسترش است و مداخلات و تخریب هایی که انجام گرفته در این محدوده است. با این وجود این مداخلات نیز  بر اساس طرح قبلی نیست».
 
شب گذشته اما بر اساس گفته ها و احتمال مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی احتمال داده می شد که خانه های تاریخی دیگری از جمله خانه های بهرامی، سلیمی، منتصری و اکبری در نزدیکی حرم شاه چراغ تخریب شوند؛ اما آنطور که معاون میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده است، تاکنون هیچ تخریبی پس از خانه حلی ساز از سوی نیروی انتظامی و یگان حفاظت مستقر در بافت تاریخی شیراز گزارش نشده است.
 
گزارش از مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه