سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هتلی که هنوز در مقابل ارگ کریمخانی کوتاه نیامده!

یادمان

هتلی که هنوز در مقابل ارگ کریمخانی کوتاه نیامده!

سوم اردیبهشت‌ماه پس از حدود یک سال نیمی از آن‌چه تخلف در ارتفاع بیش از حد در ساخت یک هتل در حریم «مجموعه تاریخی ارگ کریمخانی» خوانده می‌شد، تخریب و قرار شد در فاصله‌ای کوتاه نیمه دیگر آن نیز تخریب شود، تا هیچ چیز «ارگ کریمخانی» شیراز را مخدوش نکند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، هتل 18 طبقه آسمان که ثبت جهانی مجموعه تاریخی کریمخانی را با مشکل مواجه می‌کرد با اجرای حکم تخریب دو طبقه از چهار طبقه اضافی آن توسط شهرداری شیراز در روز جمعه (سوم اردیبهشت)، با رای کمیسیون کوتاه آمد تا بالاخره سایه‌اش را از سر تاریخ زندیه بردارد.

پیش از این مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس قبل از تخریب بخش نخست طبقات اضافی این هتل گفته بود: «تعداد طبقات در مجوز اصلی احداث این هتل 14 طبقه بوده اما در هنگام ساخت‌وساز مالک هتل اقدام به ساخت این هتل در 18 طبقه کرده است که این موضوع تخلف است و طبقات اضافی باید تخریب شود. بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز تخریب چهار طبقه از این هتل در شیراز صادر شده است.»

به گزارش ایسنا، با این وجود به نظر می‌رسد سایه‌ طبقات اضافی این هتل هنوز آن‌قدر که باید، از سر ارگ کریمخانی کوتاه نیامده است.

مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس، در پاسخ به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، چند روز پیش فقط به گفتن این جمله بسنده کرد: «بخش زیادی از این مشکل برطرف شده است؛ تا کنون یک بخش از تخریب انجام شده و تخریب بخش دوم آن نیز در دست پیگیری است.»


برخی از دوستداران میراث فرهنگی هتل 18 طبقه آسمان را که ساختش بیش از یک سال پیش در خیابان رودکی شیراز آغاز شده بود، عاملی برای تجاوز به فضای منظری و بصری ارگ کریم خانی شیراز قلمداد کرده و باور دارند که احداث این هتل و تجاوز به فضای بصری ارگ، بخت ارگ کریمخانی شیراز را برای ثبت در آثار جهانی و مورد حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) کاهش می‌دهد.


احداث این هتل در ابتدا به گونه‌ای بود که از فضای پیرامونی ارگ کریمخانی می‌شد طبقات انتهایی هتل را که از برج جنوب غربی ارگ کریمخانی بالا آمده، مشاهده کرد. ارگ کریمخانی یا ارگ کریمخان مقر حکومت کریمخان زند (متولد 1119 هجری قمری درگذشت 1193 قمری و فرمانروای ایران از 1179 هجری قمری تا زمان مرگ و بنیانگذار حکومت زندیه) بوده است. این ارگ در سال 1189 هجری قمری به دستور کریمخان ساخته شد و در حال حاضر در مجموعه‌ تاریخی زندیه، در قلب و مرکز اداری و تجاری شیراز قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه