پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تصويب يک فوريت طرح الحاق سازمان ميراث فرهنگی به وزارت ارشاد با 149 رای موافق

یادمان

تصويب يک فوريت طرح الحاق سازمان ميراث فرهنگی به وزارت ارشاد با 149 رای موافق

به نقل از خبر گزاری میراث فرهنگی:
در صحن علنی روز یكشنبه مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد از سوی نمایندگان رای نیاورد و طرح تك فوریتی آن با موافقت 149 نماینده به كمیسیون مربوطه محول شد.

nike air force 1 low uv | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

 

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – با چاپ و انتشار طرح الحاق میراث فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،این طرح در میان نمایندگان توزیع و به امضای 84 نفر از نمایندگان مجلس رسید.

در این راستا موافقان ومخالفان دوفوریتی این طرح دلایل خود را عنوان كردند. و طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس مبنی بر ادغام سازمان میراث با وزارت ارشاد میزان رای لازم را كسب نكرد و درنهایت طرح تك فوریتی آن با 149 رای موافق، 43 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش   CHNدر مقدمه توجیهی این طرح آمده است: با توجه به اهمیت گردشگری در کشور، چون کشور عزیزمان جزء ده کشور برتر دنیا از نظر جاذبه های گردشگری می باشد و براساس سند چشم انداز باید بتواند در کشورهای منطقه جایگاه برتر با توجه به استعدادهای فوق الذکر پیدا کند و همچنین به منظور کوچک سازی دولت براساس اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، کم کردن هزینه دولت و کاهش هزینه های غیرضروری و نظارت بر اهداف گردشگری کشور طرح زیر با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با طرح الحاق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به جایگاه ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری در دنیا اشاره كرد و گفت: با آنكه ایران در زمره 10 کشور برتر دنیا در بخش جاذبه های گردشگری قرار دارد ولی این حوزه نتوانسته به میزان درآمد مورد نظر خود دست یابد و در انجام فعالیت ها و وظایف خود موفق عمل كند.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به سند چشم انداز از رسیدن به درآمد 20 میلیاردی دراین حوزه اشاره كرد و گفت: بسیاری از کشورهایی كه در از نظر جاذبه های گردشگری در رده 45 و 50 دنیا قرار دارند توانسته اند با رونق این صنعت به درآمدهای بالای 20 میلیارد دلار در سال برسند. در حالی که درآمد ایران که در رده 10 این فهرست است، کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی عدم امکان نظارت کافی بر سازمان میراث فرهنگی را یکی از دلایل عدم تحقق این مهم دانست و خاطر نشان كرد: شاید اگراین سازمان زیر نظر رییس جمهور باشد بتواند كاركرد بهتری داشته باشد این درحالی است كه سالهاست شاهد تحقق این مهم هستیم ولی اگربه عملكرد این سازمان نگاهی بیاندازیم شاهد خواهیم بود آنچه كه انتظارمی رفت در این بخش اتفاق نیافتاده است.

لاهوتی به اهمیت توجه به سرمایه گذاری در بخش های گردگشری و هتلداری اشاره كرد و گفت: اگر بررسی های لازم انجام شود شاهد آن خواهیم بود كه بیشتراین سرمایه گذاری هایی كه در حوزه هتلداری انجام شده مربوط به دوره های گذشته این سازمان است.

وی ادامه داد: متاسفانه این سازمان آنقدر بزرگ شده است که حتی نمایندگان مجلس نیز به آن دسترسی ندارند چه برسد به سرمایه گذاری كه میخواهد دراین حوزه فعالیت كند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید به کارهای كارشناسانه و تخصصی خود در حوزه توسعه گردشگری بپردازد نه کارهای سیاسی.

از درآمدهای گردشگری بی بهره ایم
محمدیاری نیز به پاسخگو كردن مسوولان سازمان میراث نسبت به فعالیتهای خود از طریق الحاق به وزارت ارشاد به عنوان دلیل موافقت خود از این طرح اشاره كرد.

وی در ادامه افزود: كشور ما امروزه از درآمدهای گردشگری بی بهره است چراكه نتوانسته ایم از امكانات گردشگری و میراثی خود بهره لازم را ببریم و دراین بخشها سرمایه گذاری بكنیم.

محمدیاری یكی از دلایل این امر را به تاراج رفتن میراث باستانی و فرهنگی ما در گذشته عنوان كرد و گفت: در این میان حفاری های باستانشناسی كه نیاز است درنقاط مختلف كشور انجام شوند قانون مند نیستند وبه خوبی انجام نمی شوند وبسیاری ازشهرها فاقد موزه هستند.

لانه كردن خط انحراف درسازمان میراث
حیدری نیز در تایید موافقت خود گفت: مجلس هشتم باید در خط مبارزه با گروه انجراف باشد كه در این سازمان به شدت لانه كرده است.

وی در ادامه به عدم تنزل جایگاه سازمان میراث با تصویب این طرح اشاره كرد وگفت: ما می خواهیم با ادغام این سازمان وزارتخانه جدیدی پدید آوریم.

حیدری افزود: اگر فعالیت های این سازمان را مورد بررسی قرار دهیم شاهد آن خواهیم بود كه هیچیك از بخشهای صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی ما در جایگاه اصلی خود قرار ندارند.

وی به منحرف شدن سازمان میراث از ماموریتها و وظایف اصلی خود اشاره كرد وگفت: فعالیتهای مسولان این سازمان تبدیل به كارنامه سیاه گروه انحرافی شده است و باید جلوی این همه حیف و میل و انحراف را در این بخش گرفت. اگر این سازمان به ماموریت خود عمل كند ما در كنار او خواهیم بود این درحالی است كه مسوولان آن پاسخگو نیستند.

شكستهای گذشته را تكرار نكنیم
علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مخالفت با طرح دوفوریتی طرح الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد به طرح این مهم در سال 87 اشاره كرد و گفت: باید اجازه داد تا این طرح در كمیسون های مربوطه مورد ببرسی دقیق نمایندگان قرار گیرد.

وی درادامه به اهمیت جایگاه گردشگری در جهان اشاره كرد وگفت: باید توجه داشت كه نقش نمایندگان مردم در كشورهایی كه در این حوزه موفق عمل كرده اند چگونه بوده است؟ مطمئنا این نقش در خصوص تنزل جایگاه چنین بخشی نبوده است.

به عقیده یوسف نژاد سازمان میراث فرهنگی نقش فرابخشی وفرادستگاهی دارد و اگر در وزارتخانه فرهنگ وارشاد اسلامی ادغام شود مشاركت مردم درآن كاهش خواهد یافت.

وی معتقد است: اگر این امر محقق شود سبب كاهش ومحدودیت این حوزه در خارج از كشور خواهیم شد و در بخش های مختلف این حوزه پراكندگی بوجود خواهد آمد.

نماینده مردم ساری به وزارت ارشاد و عدم تحقق بسیاری از فعالیت ها و كارهای اساسی این وزارتخانه با توجه به اعتبارات موجود اشاره و خاطرنشان كرد: اگر بخواهیم سازمان میراث فرهنگی باچنین دم و دستگاه عریض و تویلی را به وزارت ارشاد ملحق كنیم سبب تنزل و عدم تحقق اهداف آن خواهیم شد.

وی در ادامه بر توجه به تجربیات گذشته تاكید كرد و گفت: اگربخواهیم به اهداف خود برسیم باید این بخش را ارتقا دهیم و از تجربیات سایر كشورها دراین حوزه بهره جوییم.

نماینده مردم ساری افزود: در گذشته صنایع دستی بخشی از وزارت خانه دیگری بود كه با شكست روبه روشد. چرا باید این شكست را دوباره تكرار كنیم؟ چرا با تصویب دوفوریتی این طرح حق بررسی و تحقیق روی آن را از نمایندگان مجلس بگیریم؟

وی از تصویب طرح دو فوریتی الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد به عنوان طرح مرگ سازمان میراقث و تنزل جایگاه سازمانی آن نام برد و خاطر نشان كرد: باید درخصوص این سازمان جدای از مسائل سیاسی آن تصمیم گیری كرد وباید به ابعاد كارشناسانه توجه بیشتری نشان داد.

تنزل جایگاه گردشگری با تصویب طرح الحاق
یكی دیگر از نمایندگان مجلس در مخالفت خود با طرح دوفوریتی این مهم به توجه برخی از نمایندگان به برخی عزل و نصب ها در سازمان میراث اشاره كرد و گفت: نباید برای آنكه با برخی از افراد مقابله كنیم یك  سازمان را تنزل دهیم.

ریاض از مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد از این ادغام به عنوان یكی دیگر از دلایل مخالفت خود نام برد وگفت: ما در حال حاضر از عملكرد این وزیر ناراضی هستیم چه برسد به آنكه بخواهیم چنین سازمانی را هم به آن ملحق كنیم. دیگر چه انتظاری از عملكرد این وزارتخانه میتوان داشت؟

ریاض همچنین ازتنزل جایگاه سازمانی میراث با تصویب این طرح اشاره كرد وگفت: امور مرمتی حفظ و احیا ثبت وبسیاری از این امور درزمره كارهای سازمان میراث است اگر چنین سازمانی به یكی از معاونتهای ارشاد تبدیل شود ازاهمیت این مهم كاسته خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه