پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اسناد منتقل‌شده از شیراز به تهران کجا نگهداری می‌شوند؟

یادمان

اسناد منتقل‌شده از شیراز به تهران کجا نگهداری می‌شوند؟

از حدود سه‌ماه پیش و در چند نوبت، بخشی از اسناد و پرونده‌ی بناها و محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی که حدود دو سال پیش از تهران به شیراز منتقل شدند، به پایتخت برگردانده شدند. در آن زمان، مطرح شد که برای جانمایی این اسناد، مکان مناسبی در نظر گرفته شده و اکنون در مرحله‌ی آماده‌سازی است؛ اما تا زمان آماده‌سازی، این اسناد و پرونده‌ها کجا نگهداری می‌شوند؟

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند روایت درباره‌ی مکان فعلی قرار گرفتن این اسناد مطرح است؛ برخی می‌گویند این اسناد در هشتی طبقه‌ی نخست سازمان میراث فرهنگی در خیابان آزادی هستند. برخی دیگر می‌گویند بخشی از این اسناد در سالن هشتی و بخشی دیگر در ساختمان‌های متعلق به سازمان میراث فرهنگی در خیابان سی‌تیر نگهداری می‌شوند. یک روایت دیگر از مکان نگهداری این اسناد، داخل کارتن‌هایی است که در اتاقی که قبلا موزه‌ی سازهای سنتی در سازمان میراث فرهنگی بود، ‌قرار دارند.

اما روایت آخر؛ اسناد متعلق به معاونت میراث فرهنگی بعد از انتقال از شیراز به تهران، اکنون در کاخ گلستان قرار دارند و اسنادی که مربوط به پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی هستند، به‌دلیل کمبود فضا در پژوهشگاه، در سالن هشتی طبقه‌ی نخست سازمان میراث فرهنگی که منتهی به مکان فعلی معاونت صنایع‌ دستی است، در کارتن نگهداری می‌شوند.

هرچند ممکن است گفته شود که این اسناد ارزش موزه‌یی ندارند، اما قطعا از نظر اطلاعات علمی، فنی و کاربردی بسیار مهم و ارزشمند هستند. به همین دلیل، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا مکان‌های انتخاب‌شده برای نگهداری موقت آن‌ها از نظر امنیتی و فنی مناسب‌اند؟

همچنین در این زمینه می‌توان به سخنان رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - جلیل گلشن - هنگام اعلام خبر انتقال اسناد به رسانه‌ها در 27 مهرماه امسال اشاره کرد: «کار انتقال اسناد تاریخی باستان‌شناسی کشور به سازمان میراث فرهنگی در خیابان آزادی به پایان رسیده است.»

از سوی دیگر، هرچند مدیرکل اداره‌ی موزه‌ها - محمدرضا کارگر - معتقد است همه‌ی اسناد منتقل‌شده به تهران، اسناد اطلاعاتی و فنی هستند، اما در عین حال، او معتقد است که نوع نگهداری از این اسناد که معمولا کاغذی هستند، به جنس آن‌ها برمی‌گردد.

کارگر گفته است: اگر این‌گونه اسناد در موقعیت خشک یا در معرض آفتاب شدید قرار گرفته باشند، تغییر حالت می‌دهند، یعنی شکننده و ترد می‌شوند. بنابراین باید ماهیت آن‌ها را به حالت اول برگرداند. در این حالت باید آن‌ها از نور مستقیم آفتاب دور باشند و در شرایط خیلی گرم یا سرد قرار نگیرند. همچنین نباید به‌طور دائم در معرض نمایش باشند، چون بهترین حالت برای آن‌ها، حالت خوابیده است.

به گزارش ایسنا، پس از آن‌که رییس پژوهشگاه سازمان 22 مهرماه از پایان یافتن عملیات انتقال اسناد به ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی خبر داد، چهارم آبان‌ماه نیز مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهاد نظری - به بازگرداندن 31هزار پرونده‌ی ثبتی آثار تاریخی، از شیراز به تهران اشاره کرد.

بازگرداندن این اسناد و پرونده‌ها به مکان اولیه‌شان در گزارش‌های مربوط به 100 روز فعالیت دولت جدید، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه‌ی میراث فرهنگی مورد اشاره قرار گرفته و اقدامی قابل توجه است. به همین دلیل، انتظار می‌رود با توجه به حساسیت‌هایی که نسبت به این موضوع وجود دارد، این اسناد هرچه زودتر سامان‌دهی شوند و همچنین درباره‌ی آسیب‌هایی که در این نقل و انتقال‌ها به آن وارد شده است، به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه