سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کارمندانی که نمی‌خواهند بروند، وعده هایی که زیاد می شوند

یادمان

کارمندانی که نمی‌خواهند بروند، وعده هایی که زیاد می شوند

برگرفته از خبرآنلاین

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از ابلاغ دستور رئیس جمهور به طور شتابزده ای، برای انتقال کارمندانش به شهرهای دیگر، پیش قدم شده است.

الناز محمدی: انتقال اداره های پایتخت؛ این دغدغه اصلی مسئولان دولتی در چند وقت اخیر است. هنوز چند روز از سخنان رئیس جمهور مبنی بر انتقال جمعیت پایتخت به دیگر شهرها نگذشته بود که رئیسهای بسیاری از سازمانها و اداره ها به این فکر افتادند که هر چه زودتر، این طرح را که حالا به مصوبه دولت تبدیل شده، از سازمان خود شروع کنند. معاونت نوسازی و تحول اداری ریاست‌جمهوری اولین معاونتی بود که متولی برنامه‌ریزی جدی برای جابه‌جایی بخشی از کارکنان دولت به خارج از استان تهران شد. این معاونت با راه‌اندازی سایت اینترنتی انتقال، ثبت نام از کارکنان دولت برای خروج از تهران را آغاز‌کرد. احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری رئیس‌جمهور اوایل تیر، از ثبت نام بیش‌ از 10 هزار و پانصد کارمند در این سامانه اینترنتی خبر داد و آن را نشانه استقبال آنها از برنامه تمرکززدایی دولت دانست.

اما در این میان، این سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که پس از ابلاغ دستور رئیس جمهور به طور شتابزده ای، برای انتقال کارمندانش به شهرهای دیگر، پیش قدم شده است و در عرض 2 ماه فرمان انتقال را به کارمندان ابلاغ کرده و برخی از معاونت ها از جمله معاونت صنایع دستی و برخی از شرکت های زیر مجموعه آنها را به شهرستان ها منتقل کرد.

اعتراض کارمندان، بی توجهی مسئولان
با اینکه هفته گذشته، حمید بقایی، رئیس این سازمان، در خصوص انتقال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تهران گفت که بر طبق مصوبه هیئت دولت این سازمان و کارکنانش هفته آینده به اصفهان منتقل خواهد شد، تعداد زیادی از کارکنان این سازمان، با اجرایی شدن این مصوبه مخالفند. هرچند مسئولان سازمان میراث فرهنگی  وقتی از نارضایتی کارکنانشان با این اقدام مواجه شدند، مراسمی را ترتیب دیدند و در آن اعتراض آنها را شنیدند اما اینطور که معلوم است، به این شکایتها توجهی نشده و مسئولان این سازمان هنوز هم  اصرار دارند که معاونتهای های مختلف این سازمان را به استانهای اصفهان، قزوین و فارس منتقل کنند. آنطور که تابناک گزارش داده است، کارمندان این سازمان بعد از اینکه در این مراسم شنیدند که بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به اعتراض یکی از کارمندان زن که  اعلام کرده بود که شوهرش در تهران مشغول به کار است و فرزندانش در تهران مشغول به تحصیل، پاسخ شنیده بود که: استعفا بدهید ،روز گذشته روبروی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و اینگونه اعتراض خود را به گوش مسئولان این سازمان برسانند.
کارمندان حوزه میراث فرهنگی روز گذشته باتجمعی در مقابل مجلس اعتراض خود را نسبت به انتقال این بخش به استان فارس اعلام کردند. علاوه برای این کارمندان، برخی از کارمندان بخش اسناد سازمان میراث فرهنگی نیز در اعتراض به مشکلات به وجود آمده برای کارمندان، به خصوص برای در معرض خطر قرار گرفتن اسناد محرمانه نگهداری شده در این سازمان نیز در برابر صحن علنی مجلس تجمع کردند. بسیاری از این کارمندان با اعلام اینکه، در انتقال سندی از اتاقی به اتاق دیگر در این سازمان، باید امضاها و تعهدات بسیاری را بدهند، انتقال این بخش به استان فارس، آسیب های جدی به اسناد محرمانه این سازمان وارد خواهد شد که به هیچ وجه کارمندان نمی توانند پاسخگوی آن باشند.

زن و شوهرهایی که از هم جدا می شوند
کارمندان معترض به انتقال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شهرهای دیگر، می گویند که امکانات مناسب برای آنها برای زندگی در شهرهای دیگر وجود ندارد. یکی از این کارمندان به « خبر» می گوید که « وقتی او و خانواده اش رابه طور موقتی به هتلی در شهر اصفهان برده اند، خبردار شده است که حتی سازمان گردشگری، هزینه هتل را هم حساب نمی کند و از سنوات آنها کم می شود.»

یک کارمند دیگر این سازمان هم به « خبر» می گوید: « من و همسرم کارمند دو معاونت مختلف این سازمان هستیم و خبر دار شده ایم که هرکدام به شهرهای مختلفی منتقل می شویم، و نمی توانیم در کنار هم باشیم.»

یک نفر از تجمع کنندگان دیروز روبروی مجلس نیز گفته است که «سازمان در اقدامات پیشین مانند جمع شدن مهدکودک های تابع سازمان، سرویس ایاب و ذهاب، حذف غذای سازمانی نیز پیش قدم بود، در حالی که بسیاری از سازمان های دولتی، هنوز این امکانات را از مزایای کارمندان خود حذف نکرده اند.»

بخش دیگری از تجمع کنندگان به این موضوع اعتراض داشتند که سازمان، حکم حقوقی آنان را هنوز صادر نکرده و این امر را موکول به انجام طرح نقل و انتقال کرده و تنها افرادی می توانند با سازمان ادامه همکاری داشته باشند که به مکان های تعیین شده بروند.
با انتشار خبر این تجمع در خبرگزاری ها و سایتهای مختلف، حسن محسنی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی گفته است که « بحث انتقال برخی از کارمندان سازمان میراث فرهنگی پس از مصوبه رسمی و قانونی هیات دولت مطرح شده است. این مصوبه لازم‌الاجرا است و همه دستگاه‌های دولتی ملزم به رعایت آن هستند و سازمان میراث فرهنگی براساس تکلیف قانونی که برعهده‌اش گذاشته شده است نسبت به انتقال بخش‌هایی از سازمان به استان‌های فارس و اصفهان اقدام کرده است.»

سازمان ها حتما منتقل می شود اما کارمندان نگران نباشند
مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ادامه داده است: « اینگونه نبوده است که سازمان میراث فرهنگی به صورت شتابزده اقدام به این جابه‌جایی کند، سازمان میراث فرهنگی پیش‌قدم شده است و دستگاه‌های دولتی دیگر نیز برای جابه‌جایی در حال بررسی هستند و این غیرمنطقی است که گفته شود سازمان میراث فرهنگی باید صبر می‌کرد تا بقیه سازمان‌ها وارد عمل شوند بعد اقدام به این جابه‌جایی می‌کرد.»
محسنی شتابزده بودن این طرح را رد کرده و گفته است که « مصوبه هیات دولت در هفته پایانی اسفندماه ابلاغ شده است و سازمان میراث فرهنگی بعد از کار کارشناسی بعد از دو ماه یعنی در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه اقدام به اجرایی کردن مصوبه کرده است و شتاب‌زدگی در کار نبوده است.»
از سوی دیگر و با وجود تمام این اعتراضها از سوی کارمندان سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمانهایی که در لیست انتقال از پایتخت قرار دارند، مسئولان دولتی می گویند که تا امروز144 شرکت از تهران رفته اند و تا کنون 15 هزار نفر از کارمندان دولت برای خروج از تهران داوطلبانه ثبت نام کرده‌اند که 9 هزار نفر آنها از ستادهای وزارتخانه‌ها و شش هزار نفر نیز از دستگاه‌های اجرایی استان تهران بوده‌اند.

از طرفی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری یکی از دیگر افرادی است که با شنیدن خبر اعتراض کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، روز گذشته سعی کرده است که به انها اطمینان خاطری در این مورد بدهد.

فروزنده اعلام کرده است که « تمام کارهای مربوط به انتقال این افراد از جمله مسکن، افزایش حقوق، ارتقای شغلی، واگذاری مسکن مهر، انتقال فرزندان دانشجوی آنها و .... به شدت در حال پیگیری است، گفت: افراد برای خروج از تهران می توانند سه استان و دو شهرستان را انتخاب کنند که در نهایت با توافق فرد داوطلب این انتقال‌ها صورت می گیرد هم اکنون نیز ثبت نام‌ها ادامه دارد.»

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با تاکید بر اینکه لیست افراد منتقل شده در پایان مردادماه اعلام عمومی خواهد شد تا بر این اساس مردم نسبت به امکاناتی که برای آنها فراهم شده آگاهی یابند تا از این طریق ترغیبی برای سایر افراد ایجاد شود، گفت که « از این طریق در نظر داریم دغدغه امتیازاتی که به این افراد ارایه می‌شود از بین برود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه