سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان وضعیت نقش‌رستم بحرانی‌تر از تخت‌جمشید

یادمان

وضعیت نقش‌رستم بحرانی‌تر از تخت‌جمشید

فروچاله‌ها در نقش رستم، کنار نقش ها ایجاد شده ولی در تخت جمشید در 500 متری آن ایجاد شده است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Nike - Sportswear - Nike Tracksuits, Jackets & Trainers

فروچاله‌ها در نقش رستم، کنار نقش ها ایجاد شده ولی در تخت جمشید در 500 متری آن ایجاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ رضایی منفرد مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: این فروچاله ها از سال 1390 شروع شده است و دلیل آن برداشت بی رویه آبهای سطحی و خشکسالی‌های دوره‌ای است و این مساله باعث خالی شدن لایه‌های زیر زمین شده و ترکها و شکافهایی روی زمین مشاهده می‌شود و تاکنون به جایی از آثار آسیبی نرسیده است اما خطری برای آنها محسوب می‌شود.

این مسئول بیان کرد: این شکافها در 500 متری تخت جمشید قرار دارد ولی در نقش رستم کنار نقش‌ها این اتفاق روی داده است و چون جلوی نقش‌ها خاک دست ریز ریختیم این شکافها خودش را بیشتر و سریعتر نشان داد و  ترکهای ایجاد شده با عرض 20 سانتیمتر و عمق 1 متر تا 1 متر و نیم بوده است و وقتی که بارندگی شدید می‌شود شاهد ایجاد یکسری ترک هستیم.

مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید در خصوص جلوگیری و مقابله با این فروچاله‌ها گفت: مطالعاتی شده، جلساتی گرفته شده و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نامه‌هایی به استاندار فارس داده است و استاندار نیز فوری دستور داده‌اند و درباره آن جلسه شورای فنی در شهریور ماه پارسال تشکیل شد و از آن به بعد مجوز هیچ چاهی صادر نمی‌شود، اما راهکارهای آن این است که الگوی کشت تغییر کند و بر روی چاهها کنتور گذاشته شود و این مساله همتی جمعی از سوی سازمانهای مختلف نیاز دارد.

دکتر عزت الله رییسی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: دلیل اصلی فروچاله‌های اطراف نقش رستم و تخت جمشید را پایین رفت سطح آبهای سفره‌‌های زیرزمینی دانست، حفر چاههای غیرمجاز و برداشت بی رویه آب موجب پایین رفت سطح آبهای سفره‌های زیرزمینی در اطراف این آثار تاریخی و ایجاد این فروچاله‌ها شده است،در حدود 50 متر به ساختمان اصلی تخت جمشید یک شکاف 250 الی 300 متر در روبروی آن قرار دارد و یک شکاف هم در غرب تخت جمشید ایجاد شده است که 500 متر دورتر از آن قرار دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین شکافی در نیم متری نقش رستم هم در صخره‌ای که نقش رستم در آن قرار دارد ایجاد شده است و برای مقابله و جلوگیری از این فروچاله‌ها در اطراف نقش رستم و تخت جمشید ستاد بحران طرحی به سازمان زمین شناسی کشور داده است تا آنها بر روی آن مطالعه کنند،  تنها راه نجات این است که اضافه برداشت صورت نگیرد و هم اکنون طرح هایی در دست است تحت عنوان تعادل بخشی که وزارت نیرو شدیدا در حال پیگیری آن است تا جلوی این اضافه برداشت گرفته شود که اگر این کار صورت بگیرد مساله فروچاله ها حل خواهد شد.

دبیر قطب زمین شناسی زیست محیطی بیان کرد: اندازه این شکاف یا بازشدگی در نقش رستم حدود 3 الی 4 سانتیمتر بوده است و عمق آن 20 تا 30 سانتیمتر است ولی فروچاله‌هایی که در فاصله 250 تا 300 متری و روبروی تخت جمشید قرار دارد عرض آن 30 سانتیمتر و بعضی جاهها عمق 1 متر است.

یک منبع آگاه گفت: از 2 سال پیش این فروچاله‌ها در اطراف نقش رستم و تخت جمشید به وجود آمده است و علت اصلی آن حفر چاههای غیرمجاز و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی است.

این منبع آگاه ادامه داد: در مجموعه جهانی پارسه این فروچاله‌ها در جنگلهای اطراف قرار دارند و فاصله آنها حدود 500 الی 1000 متر است ولی در نقش رستم این فروچاله‌ها در خود آثار بوجود آمده و در زیر سنگ نگاره ساسانی شاپور و بهرام و سایر سنگ نگاره‌ها قرار دارند.

این منبع آگاه بیان کرد: اگر برای پیشگیری و مقابله با این فروچاله‌ها اقدامی نشود در 4 الی 5 سال آینده رشد می‌کند بخصوص در نقش رستم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه