سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف سنگواره‌ای 20 میلیون ساله در شیرین سو/ ساخت موزه کلید خورد

یادمان

کشف سنگواره‌ای 20 میلیون ساله در شیرین سو/ ساخت موزه کلید خورد

خبرگزاری مهر: کشف فسیل 20 میلیون ساله گاو آبی در شهر شیرین سو از توابع شهرستان کبودرآهنگ اتفاق نادری در دنیا محسوب می‌شود چراکه گونه کشف شده نیز از گونه‌های نادر و کمیاب و جالب تر اینکه در حال زیست است.

nike-dunk-low-coast-uncl | DH6931 - store nike kids boys nike sneakers for women - 102 - Air Jordan 1 Low Orange Olive Light Curry

به گزارش خبرنگار مهر، این فسیل گاو آبی در جریان بهره‌برداری از معدنی در جوار شهر شیرین سو شهرستان کبودرآهنگ در 200 متری شهر و پشت تالاب شیرین سو یافت شده است.

فسیل گاو آبی 10 سال پیش به صورت بریده شده پیدا شد و طبق مطالعات کارشناسان و متخصصان امر مشخص شد که فسیل ها متعلق به 15 تا 20 میلیون سال گذشته و متعلق به دوره میوسین پیشین است.

اما شهر شیرین سو نیز در 55 کیلومتری شهرستان کبودراهنگ و 120 کیلومتری شمال شرقی شهر همدان قرار گرفته است.

بخشدار شیرین سو در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قسمتی که سنگواره وجود دارد دست نخورده باقی مانده و آسیبی به آن وراد نشده است، اظهار داشت: فسیل یافت شده دو قطعه شامل قسمت ستون فقرات، مهره‌ها و نخاع گاو دریایی و متعلق به دوره میوسین است.

مهدی سعادتمند با بیان اینکه هم اکنون متخصصان بیان می‌کنند که نوعی گونه گاو دریایی وجود دارد و هنوز هم زیست دارند، بیان کرد: طبق نظر کارشناسان نسل این گونه منقرض نشده و نوع مشابه در دریای کارائیب آمریکا یافت می شود.

وی با بیان اینکه نوع زیست گونه گاو دریایی به شکلی است که باید به طور مداوم در آب باشد و در هوایی موسمی مانند هوای خلیج فارس زندگی کنند، ادامه داد: پس از اینکه از محلی‌های منطقه شنیده شد که چنین چیزی یافت شده به محل مراجعه کردیم و کارهای مطالعاتی آن آغاز شد.

بخشدار شیرین سو با بیان اینکه مسئولان امر مانند محیط زیست و موزه تاریخ طبیعی در سال گذشته فسیل‌ها اجازه انتقال آثار را ندادند و خواستار انجام تحقیقات در محل شدند، ابراز داشت: به دنبال سایر قطعات اثر همانند جمجمه، دم و غیره هستیم چراکه از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

مهدی سعادتمند با بیان اینکه در یک مرحله برای یافت قطعات دیگر فسیل کاوش انجام شده و به دنبال کاوش گسترده‌تری هستیم، عنوان کرد: تفاهمنامه‌ای با دفتر پژوهش اداره کل استانداری همدان امضا شد تا همایش فسیل شناسی به صورت یک روزه با دعوت از فسیل شناسان سراسر کشور برگزار شود.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این است که فسیل پیدا شده متعلق به گونه مهره‌داران و گونه‌ای بسیار نادر در دنیا است، افزود: با یکی از استادان برجسته فرانسه در این خصوص ارتباط گرفتیم و اطلاعات کافی به وی داده شده تا نتایج را اعلام کنند که پیدا شدن این فسیل برای این استاد فرانسوی بسیار جالب بود و بیان کرد که گونه مشابه این گونه فقط در مراغه قبلا کشف شده بود.

بخشدار شیرین سو با بیان اینکه این دو فسیل با رعایت همه نکات حفاظتی و ایمنی زیر نظر کارشناسان اثر به مرکز شهر شیرین سو انتقال داده می‌شود و محلی برای نگهداری از آنها تدارک دیده شده، ادامه داد: در حال ساخت موزه در داخل شهر شیرین سو برای نگهداری و بازدید علاقمندان هستیم.

مهدی سعادتمند با بیان اینکه ارتفاع یکی از قطعات فسیل به یک متر و 65 سانتیمتر می رسد و قطر آن یک متر و 20 سانتیمتر است، اظهار داشت: جلسه ای با حضور فرماندار، مدیرکل ستاد بحران استانداری، مدیرکل امور شهری و مسئولان محیط زیست در هفته گذشته در محل کشف فسیل ها برگزار و تصمیم گرفته شد که این دو اثر به هیچ عنوان به مکانی دیگر منتقل نشود و در شهر شیرین سو حفظ و نگهداری شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات بر روی دو فسیل یافت شده پس از هشت سال از زمان پیدا شدن آنها آغاز شد و دو سال به طول انجامید، بیان کرد: این دو فسیل گاو آبی تنها آثار کشف شده از این منطقه نیست چراکه منطقه شیرین سو بسیار غنی است و سنگواره هایی زیادی در این منطقه وجود دارد.

بخشدار شیرین سو با بیان اینکه فعلا در برنامه است که فقط دو قطعه فسیل گاو آبی کشف شده در موزه نگهداری شود، ادامه داد: برای سایر فسیل های موجود برنامه دیگری در دست است.

مهدی سعادتمند با بیان اینکه منطقه شیرین سو می تواند تبدیل به منطقه حفاظت شده و به عنوان پارک تاریخ طبیعی و یا موزه طبیعی معرفی شود، عنوان کرد: پتانسیل های زیادی در بخش شیرین سو وجود دارد و مستندی به نام سرزمین زیبای من ساخته شد که همه پتانسیل های بخش معرفی شده است.

وی با بیان اینکه فرماندار کبودرآهنگ دو بار از دو فسیل گاو دریایی بازدید کرده است، ادامه داد: هم اکنون دو فسیل گاو دریایی در محل کشف نگهداری می شود و امنیت آنها تامین و زیر نظر نیرو انتظامی است.

بخشدار شیرین سو با بیان اینکه کار کاوش برای یافتن قطعات دیگر فسیل گاو دریایی از سوی علاقمندان انجام می شود، بیان کرد: استادان برجسته دانشگاه اعلام آمادگی کرده اند و کارهای مقدماتی را انجام داده اند ولی اگر نیاز به حمایت های مادی باشد دریغ نخواهد شد.

فرماندار شهرستان کبودرآهنگ هم در این زمینه اظهار داشت: دو فسیل گاو دریایی در زمان فعالیت کارگران معدن سنگ مرمری در تپه‌ای در شیرین سو از توابع شهرستان کبودراهنگ کشف شده است.

احسان قنبری با بیان اینکه طبق تصمیمات اخذ شده در استان این دو فسیل در مسیر گردشگری شهر شیرین سو به غار علیصدر قرار خواهد گرفت تا امکان بازدید گردشگران از آنها وجود داشته باشد، بیان کرد: تپه‌ای که فسیل‌ها در آنجا کشف شده یک مکان تاریخی است که می‌توان با تخصیص اعتبار به آن و آغاز کاوش های تخصصی کشفیات خوبی را در حوزه میراث فرهنگی بدست آورد.

وی با بیان اینکه این دو فسیل متعلق به دوران میوسین پیشین است، عنوان کرد: سنگ واره این فسیل 110 در 80 سانتی متر و یکی از فسیل‌ها دارای 16 مهره ستون فقرات و 20 دنده و دیگری 20 عدد مهره ستون فقرات و 12 عدد دنده قابل شمارش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه