سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان راه جهانی شدن هگمتانه را بستند؟!

یادمان

راه جهانی شدن هگمتانه را بستند؟!

درست یک سال پیش هشدارها را آغاز کردند... از احتمال بروز اتفاقی که «هگمتانه» را از جهانی شدن بازمی‌داشت و حالا آن هشدارها رنگ واقعیت به خود گرفتند؛ و این یعنی حتی آرزوی استاندار همدان نیز برآورده نمی‌شود، چه رسد به یک خواست عمومی.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Maratón Valencia 2021 , Carreras populares - iron man nike dunks sale women sneakers clearance - Fea-kpiShops

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با پیگیری‌های مکرر استاندار همدان تلاش‌هایی برای ثبت جهانی «هگمتانه» در دست انجام بود، اما حالا با ایجاد یک «پارک‌سوار» در ضلع شرقی این شهر دوران مادها، هر نوع تلاشی برای ثبت جهانی این مجموعه بی‌فایده است.

در چند قدمی محوطه‌ تاریخی هگمتانه، شهرداری همدان قدم‌های آخر را برداشت و بخش شرقی حریم درجه یک این محوطه باقیمانده از دوره‌ی مادها به پارک سوار تبدیل کرد.

کلیسای «استپانوس مقدس» و حمام «ارامنه» دو بنای تاریخی قرار گرفته در عرصه‌ محوطه‌ تاریخی هگمتانه، یا واضح‌تر، دیوار به دیوار این سه بنای تاریخی و چه بسا ارزشمند، پارک‌سواری برای تردد تاکسی‌ها و اتوبوس ایجاد شد تا مرور زمان آن‌چه از مادها باقی مانده را تخریب کنند.


حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان، در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در ضلع شرقی هگمتانه و کنار زورخانه، کلیسا، مسجد، حمام و درست روی محوطه «چال اسکندر»، در واقع با پر کردن آن، پارک سوار ایجاد کرده‌اند.


او با اشاره به تردد روزانه بیش از یکصد وسیله سنگین در این پارک‌سوار اظهار کرد: قطعا این ترددها و حرکت ماشین‌های سنگین که بیشتر شامل اتوبوس‌های سنگین هستند، آسیب‌های زیادی به هگمتانه وارد می‌شود.


وی با اشاره به پیگیری‌های استاندار همدان برای ثبت جهانی محوطه تاریخی «هگمتانه» افزود: با این اقدام شهرداری که حتی استانداری همدان نیز نتوانست از آن جلوگیری کند، قطعا این ثبت جهانی اتفاق نمی‌افتد.


به گزارش ایسنا، اردیبهشت سال گذشته نیز ریحان سروش مقدم، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان همدان موافقت با این اقدام را مربوط به 4 سال پیش دانست.


او در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفته بود: در دوره‌ی مدیریت قبلی در این اداره کل و در سال 89 پس از انجام بررسی‌های باستان‌شناسی که نشانه‌ تاریخی را به دنبال نداشته است، سوابق بررسی و در سال 90 براساس برنامه‌ شورای عالی شهرسازی و معماری همدان این مصوبه تصویب شد تا رینگ اول همدان به پیاده‌راه تبدیل شود.


وی توضیح داد: با توجه به این‌که همدان دایره‌ای شکل است، به خیابان آن یک رینگ گفته می‌شود، بنابراین براساس آن مصوبه، پیشنهاد شد رینگ نخست همدان در بافت تاریخی که ‌171 هکتار دارد، به پیاده راه تبدیل و از ورود خودرو به آن مجموعه جلوگیری شود و با احداث پار‌ک‌سوار فقط تاکسی و ون از این محدوده تردد کنند.

سروش مقدم ادامه داد: من به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان در صورتی با این پروژه موافق هستم که با بهره‌برداری از پارک سوار ماشین سنگینی در این محدوده تردد نکند و فقط ماشین‌های کنترل شده در این رینگ رفت و آمد داشته باشند، تا دست‌کم لرزشی ایجاد نشود و آسیبی به بافت تاریخی همدان و تپه‌ هگمتانه وارد نشود.

در همان محدوده‌ زمانی حتی تعدادی از هنرمندان و سینماگران همدانی در نامه‌ای به «محمدناصر نیکبخت»، استاندار همدان، از او خواستند تا از تخریب بناهای تاریخی توسط شهرداری جلوگیری کند.

و این‌بار این مسئول در پاسخ به نامه‌ی آن‌ها که 26 اردیبهشت 94 منتشر شده بود، خرداد ماه 94 جواب داد: «اینجانب از همه‌ی شما عزیزان که جزو ارزش‌های بیدار، هوشیار و فهیم این مرز و بوم هستید کمال تشکر و امتنان را داشته، ضمن ابزار تأسف از قصور و کاستی‌های رخ داده‌ی گذشته و با احترام به دغدغه‌ها و نگرانی‌های فرهنگی ارزشمندِ شما سرمایه‌ها و مفاخر ملی این استان، با قاطعیت اعلام می‌کنم که حفظ همه‌ی ارزش‌ها و هویت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بر همگان ضروری است و با توجه به دیدگاه عمیق دولت تدبیر و امید در حفظ ارزش‌های این مرز و بوم، تلاش همه جانبه‌ کلیه‌ ادارات و سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد این استان در راستای توجه و تأکید بر حفاظت همه جانبه از آثار تاریخی، طبیعی و محیط زیست متمرکز بوده و هرگونه تخریب و نابودی آثار تاریخی، باغات و فضای سبز را محکوم کرده و اجازه نخواهیم داد که تعرضی به این سرمایه‌های ارزشمند ملی صورت گیرد.»

و حالا تابلوی «به طرف پایانه اتوبوسرانی سر گذر» نبش کوچه‌های منتهی به این پایانه و به یادگار مادها «هگمتانه» خودنمایی می‌کند و اتوبوس‌ها دو سه روزی است کارشان را از این پایانه آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد حالا دیگر «هگمتانه» راهی برای جهانی شدن ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه